Mít právo vlastnit auto už Češi nechtějí. Přijde generační obměna a revoluce, jakou náš národ ještě nezažil

Vlastnictví auta nedává čím dál větší skupině Čechů žádný smysl. S nabídkou koruny za kilometr se celé plahočení za majetkem stává směšné a zbytečné.

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
                   

Musím se hned úvodem omluvit. Poslouchat cizí rozhovory opravdu, ale opravdu není slušné. Jak by zřejmě řekl náš bývalý prezident Václav Klaus. Inspirací pro můj dnešní článek totiž byla odposlechnutá diskuse partičky teenagerů, před nimiž jsem seděl v autobuse. Ta mne dokonale vytrhla z původních myšlenek tu hodinu a půl sladce prospat. Spánek se nekonal, jen jsem tiše žasnul, jak moc se změnil náhled na něco (alespoň pro mne) tak bytostně emotivního, jako je auto. Pojďme se na to podívat společně.

Jedna expresivně zabarvená věta vystihuje celý problém

Úvodem malá hádanka pro nás dříve narozené: tipnete si, jaké slovo je nejvíce frekventované mezi dnešní -náctiletou českou mládeží? Je to slovo „kámo“. Použité v různých významech, a co mne překvapilo, zřejmě i bezpohlavní, neb se takto titulovali jak mladí mužové, tak i slečny. Titulovali je však velmi mírný výraz, to slovo slyšíte 3x v jedné větě. V jedné velmi krátké větě. Když už mi šla hlava z tolika „kámů“ kolem, došlo na hlavní sdělení:

Video: 16letý mladík si tajně vypůjčil Toyotu Supra od svého otce. O chvíli později mu policie naměřila 190 km/h

„Kámo, já si fakt žádnou káru kupovat nebudu, na to ti … Nebudu se … s nějakým debilním autem, debilní pojistkou, parkováním, co nikde není, a když, tak za těžký prachy jen proto, abych na nějakou buchtu udělal dojem tím, že ji odvezu do kina. To si půjčím fotrovo nebo za korunu na kilák Bolta a můžou mi všichni víš co, kámo.“ A je to tady. Pokusil jsem se o více méně přesný přepis jednoho z hlavních sdělení oné cesty, vytečkované části si moji P. T. čtenáři domyslí i s tím, že ví, proč je nemohu napsat sám.

Golf TDI není opravdu to, co by dnešní -náctileté nadchlo

Když pominu poněkud expresivní formu sdělení, je nicméně obsah celkem čitelný: tuto generaci něco jako naftový Golf „f čipu, v metle a na hlínách“ opravdu nevzruší. Naopak, je to pro ně neuvěřitelný archaismus, něco prehistorického, přežitého, podobného dinosaurovi a kresbám z knížky Cesta do pravěku. Žijí úplně jiný život, mají jiné hodnoty a jiné možnosti, večer natočí video, kamarád z USA jim k tomu v noci pošle hudbu a den na to mají 100 tisíc zhlédnutí na YouTube. Golf TDI? K čemu?

iZdroj fotografie: Koláž Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

K čemu jsou vlastně na autech registrační značky, když Městská policie není schopna určit pachatele přestupku

A když se to vezme kolem a kolem, mají, speciálně v Praze, asi pravdu. Mají se v centru trmácet v zácpách, když kombinace kolo/metro, případně skútr je o dost rychlejší? Mají objíždět v zoufalství sídliště v noci a hledat jedno jediné, poslední, zapomenuté místo k zaparkování, jako to dělali (a dělají) jejich rodiče? Mají řešit případné krádeže, nenasytné pojišťovny, technické kontroly, garanční prohlídky, náhradní díly a ve finále i posměšky, protože za rok bude mít jejich kámoš stejně novější model auta?

Revoluční Bolt Drive s korunou za kilometr. K čemu vlastnit?

Byli by sami proti sobě. S Bolt Drivem za korunu na kilometr v telefonu, s dalšími nabídkami na další sdílení, v létě s elektroskútrem (pokud už tedy osobní mobilitu). Co ho zaparkují u sloupu a baterku si odnesou dobít do sklepa/předsíně. Anebo klidně skútra se spalovacím motorem, ty 125ky jezdí stejně za nula nula nic. Výlet s holkou? Když už auto, s kartou v telefonu a deseti nabídkami na víkendový pronájem? Otázka 15 minut. Zarezervovat, zaplatit, použít, vrátit. Tak snadno jako pizzu včera večer.

Za 1 minutu jízdy autem zaplatíme 1 Kč. Nový trend poplatků už přišel do Česka. Dotkne se i vás?

Jen s tím rozdílem, že tu pizzu si mohli nechat. A sníst. Zkusmo jsem si to ověřil na svých svěřencích v kroužku, který dlouhé roky vedu. „Vlastnictví auta?“ „Splácet auto měsíčně?“ „A proč?“ Dívali se na mne jak na největšího boomera, co mu dělá problém přijmout hovor na smartphonu přejetím prstu přes tlačítko. Ano, pro generaci „Z“ bude potřeba vlastnictví něčeho tak drahého, současně ale velmi nepraktického čím dál méně zajímavá. Jinými slovy, za to nepohodlí jim to nestojí. A popravdě nevím, jestli jim pomalu nedám za pravdu. Jak to vidíte vy?

Dává vám vlastnictví auta stále smysl?

Diskuze Vstoupit do diskuze
141 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články