Jeden z největších strašáků poslední doby, alespoň tedy pro nás všechny, kterým v žilách koluje krev smíchaná s benzínem (s výjimkami se povoluje i nafta), byl čím dál bližší rok 2035, kdy bychom touhu po novém voze museli směnit za návštěvu autobazaru, jednu provždy. A co hůře, u některých automobilek by se tomu stalo zřejmě i citelně dříve než v roce 2035. Chcete benzín? Nabíječku máme na dvoře. Jenže všechno bude nakonec možná jinak. A můžeme možná tiše doufat, že to dopadne dobře. Pojďme se na to podívat společně.
Lidovci jako hybná síla zákazu spalovacích motorů
V tomto případě to však nejsou „naši““ lidovci, takto organizovaní v politickém seskupení pod hlavičkou KDU-ČSL. Byť to by pravda bylo ještě stonásobněji komičtější. Menší stranu se stále se zmenšující základnou totiž aby jeden pohledal. Lidovci se v tomto případě ale myslí lidovecká frakce v Evropském parlamentu, která patří naopak mezi ty největší. A mnozí její členové byli ti, jejichž zvednutí ruky (nebo stisk volebního tlačítka) přispělo před několika lety k tomu, že zákaz v roce 2035 vůbec prošel. Co se to najednou stalo?
To je, pravda, otázka za milion. Jak totiž uvádí agentura Reuters, na posledním výjezdním zasedání Evropského parlamentu došlo k zajímavému paradoxu, kdy právě členové lidovecké frakce prosadili do závěrečného dokumentu klauzuli o tom, že spolu s revizí tzv. Greendealu v roce 2026 se současně zreviduje tento zákaz. Aby „bylo možné revidovat pravidla pro snižování emisí CO2 u nových automobilů a dodávek, aby bylo možné po roce 2035 používat alternativní paliva s nulovými emisemi“. Aha. Neslyšeli jsme tohle už někdy?
Titíž poslanci EP hlasují jednou „ano“, jednou „ne“
EU přitom loni schválila politiku, která v roce 2035 zakáže prodej nových aut s emisemi CO2, čímž se fakticky ukončí prodej nových vozidel se spalovacím motorem na benzín a naftu. Tímto opatřením by tedy mohla znovu výrobcům automobilů umožnit vyvíjet a nadále prodávat „nový druh automobilů“ se spalovacím motorem. Ty by přitom jezdily pouze na certifikovaná CO2 neutrální paliva a byly by vybaveny technologií, která jim zabrání nastartovat při plnění benzínem nebo naftou.
EP nicméně neupřesnil, jakým způsobem by chtěl změnit politiku CO2 v automobilech. Dokument dodal, že skupina chce „revidovat zákaz spalovacích motorů a vyvinout špičkovou technologii spalovacích motorů“. Podívejme se na to. Copak ty změny? Na druhou stranu, po překotném vývoji, který následoval po zrušení dotací na prodej elektromobilů v zásadě po celé Evropě, nejvíce ale pochopitelně v Německu, by spíše bylo s podivem, kdyby se nestalo vůbec nic. To by EP vyloženě popíral realitu.
Prodeje EV v Evropě stagnují. Velmi mírně řečeno
Ta je totiž taková, že prodeje elektromobilů silně váznou po celém kontinentu (psali jsme mimochodem tady), v přístavech se hromadí tisíce a desetitisíce vozů dovezených z Číny, o nichž vlastně nikdo přesně neví, co s nimi bude. Řidiči o elektromobily (za stávajícího technického stavu, tedy zejména poměru délky dojezdu a doby dobíjení, a stávajících cen) nemají zkrátka zájem. Nevidí v nich žádnou výhodu proti spalovacím motorům. Tak proč je nevrátit zpátky do hry? Půjde EP proti vlastním lidem? Uvidíme.