Konec ježdění autem do práce: Od 1. července 2024 platí novinka kvůli CO2, firmy musí udávat vlastní zaměstnance

Tohle není normální, diktatura přesáhla všechny meze. Zaměstnavatel vás musí nahlásit, pokud jezdíte do práce autem.

i Zdroj fotografie: Jiří Erben / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Jezdit do práce vlastním autem může být pro někoho lepší než sedat do vyšeptalého služebáku. Jistě, pokud někdo pracuje ve vedení velké firmy typu banky a podobně, má nárok na služební auto v určitém nezanedbatelném rozpočtu. Pak si může objednat třeba BMW řady 5 a podobně. Mám ale živou představu, že většina zaměstnanců ve firmách, kde je auto nutnou součástí, to takto nemá a jezdí tím, co jim firma strčí pod zadek.

Do práce musíte, ale ideálně pešky, stopem nebo na kole

Nařízení, které by jednoho asi ani nenapadlo, při té absurditě, platí, zatím však ne u nás. Od 1. července 2024 bude pro velké firmy v Nizozemsku povinné hlášení zaměstnaneckých kilometrů. Tato povinnost je součástí snahy země snížit emise CO2. To zahrnuje také emise z obchodní dopravy a dojíždění zaměstnanců. Pozor, vnímáte to? Nejde jen o služební cesty. Jde o dojíždění do práce! Věc, která je ve své podstatě soukromá, jde o svobodné rozhodnutí každého člověka, jestli pojede do práce autem, hromadnou dopravou nebo na valníku taženém oslíkem.

Vlastnit auto bude zakázané. Jen tak vláda vyřeší drahé ceny nafty i benzínu a sníží ekologický dopad

i

To poslední je nadsázka, ale to ze mne vyběhlo tak, jak mne ta věc popudila. Firma nese odpovědnost za to, jak se do zaměstnání její zaměstnanci dopravují? Ministerstvo infrastruktury a vodního hospodářství chce zjistit, kolik CO2 vypouští obchodní doprava a dojíždění. Proto zavádí ohlašovací povinnost pro pracovní mobilitu osob, je součástí „vyhlášky o snížení CO2 v osobní mobilitě související s prací“.

Další tvrdá rána pro EU a elektromobily. Odborníci spočítali reálné emise a odhalili, že jsou vyšší než klasické motory

iZdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě.cz

Tato opatření z dohody o klimatu mají za cíl získat přehled o množství emisí CO2 z pracovní mobility a pomoci zaměstnavatelům lépe si uvědomit cestování do práce a za prací. Povinnost se týká společností se 100 a více zaměstnanci. Pokud firma zaměstnává 100 a více zaměstnanců, musí podávat zprávy o obchodním provozu a dojíždění zaměstnanců. Zaměstnancem se rozumí osoba zaměstnaná na smlouvu na 20 a více hodin placené práce měsíčně. Dočasní pracovníci, vyslaní zaměstnanci a dobrovolníci se nepočítají, ale sezónní pracovníci, kteří jsou k referenčnímu datu zaměstnáni alespoň 20 hodin měsíčně, ano.

Co je státu do toho, jak jezdíme do práce? Tohle je totalita

Ohlašovací povinnost nabyla účinnosti 1. července 2024, je to povinné. Ovšem údaje bylo možné dobrovolně předkládat od 16. května 2023. Povinnost znamená, že každý rok podá firma vyúčtování celkového počtu kilometrů ujetých zaměstnanci. Tyto kilometry musí být hlášeny podle druhu dopravy a druhu paliva a musí být uvedeno, zda se jedná o pracovní kilometry nebo kilometry dojíždění. Údaje lze odeslat vyplněním a odesláním online formuláře na webových stránkách Nizozemské podnikové agentury.

Máte v autě autorádio? Připravte se na zdražení poplatků, podle ministra kultury by měli platit všichni. Spočítali jsme, kolik vy

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Údaje budou od roku 2025 automaticky předány (regionální) ekologické službě. Ta bude kontrolovat, zda zaměstnavatelé odevzdali údaje včas a správně. Zpráva musí být předložena každý rok do 1. července za předchozí rok. Já mám pocit, že píšu řádky nějakého špatného sci-fi románu ve stylu Velkého bratra. Při zadávání údajů bude vypočítáno, jak moc zaměstnanci zatěžují ovzduší s CO2. Takže pokud by teoreticky měla firmy 100 lidí a 50 z nich jezdilo do práce denně třicet let starým dieselovým pick-upem, uhlíková stopa bude nezanedbatelná.

„Nevinný“ prohřešek českých řidičů zvyšuje spotřebu auta o 28 %. Vyvarovat se mu můžete již zítra

iZdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě.cz

Co se ale stane? Začne někde na druhé straně systému blikat červená kontrolka? Budou nějaké dopady na firmy či zaměstnance. Zatím se zdá, že ne. Že jde pouze o informativní proces. Nicméně pokud se budou data ukládat, za pár let se může vše otočit proti těm firmám, které měly „horší výsledky“.  Budou jim zpětně udělovány pokuty? Budou jim uloženy vyšší daně? Budou z toho nějaké sankce? Zatím ne. Do budoucna si nikdo nemůže být jistý. Mě hrozně irituje ta skutečnost, že by firma měla zjišťovat, co dělají její zaměstnanci mimo.

Co při silniční kontrole určitě nedělat: Největší chyby řidičů zastavených hlídkou policie. Jen přilijí benzín do ohně

iZdroj fotografie: Policie ČR

A stejně tak to, že bych jako soukromá osoba měl hlásit, jakým autem jedu do práce, co je komu do toho? Tohle už je skutečně podle mého názoru za hranicí demokracie. Vím, že se nejedná o přímé zakazování cestování, že nikomu nehrozí vězení a podobně a srovnávat s minulým režimem to nelze. Ale jasné znaky diktatury tohle podle mého názoru vykazuje. Nebo se mýlím? Závěrem ještě k tomu, jestli to bude někdy platit i u nás. Doufám, že ne. Představte si, že by se situace naznačená v titulku článku stala realitou. Co byste na to říkali? 

Je tohle podle vás v pořádku?

Zdroj: RVO
Diskuze Vstoupit do diskuze
117 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články