Definitivním přistoupením České republiky k tzv. Green Dealu se v budoucích letech zdraží vše, co souvisí s fosilními zdroji. Benzín a naftu z toho pochopitelně nevyjímaje.
Dnešní zpráva z tiskových agentur by mne sice mohla hřát v tom smyslu, že můj jen několik dní starý článek o tom, že za 892 dní se mnozí z nás budou muset rozloučit s automobilem, nebyla jen pravdivá, byla ještě spíše optimistická, na straně druhé mne takovéto utvrzení v pravdivosti článku opravdu netěší. Nejde tady přece o to, jestli jeden „redaktorskej“ napsal pravdu. Jakkoli by tomu tak bylo. Jde spíš o to, co se na nás chystá. Pojďme se na to podívat společně.
3 dokumenty vlády, které změní budoucnost nás všech
Jak totiž uvádí mj. deník idnes.cz, ve středu 17. července bude česká vláda schvalovat trojbalíček dokumentů, které během dalších šesti let změní život v zemi v podstatě všem. A zdraží ceny téměř všeho. Česká republika (stejně jako celá Evropská unie) se totiž už v roce 2020 zavázala k tomu, že do roku 2050 se obejde bez fosilních paliv a produkce skleníkových plynů poklesne na nulu. A pokud se to některé zemi nebude dařit, bude muset nakupovat „odpustky“ – drahé emisní povolenky.
Slova premiéra Fialy
„Nejedná se o nic nového ani převratného, plníme jen to, k čemu nás zavázali naši předchůdci. Na rozdíl od nich přistupujeme k energetice zodpovědně, chceme energeticky soběstačnou zemi, která není závislá na Rusku,“ řekl premiér Fiala.
Za necelé tři roky si opravdu připlatíme
Vláda přitom dnes schvaluje Státní energetickou koncepci, Politiku ochrany klimatu a Národní klimaticko-energetický plán. A tyto dokumenty vychází ze zásadního útlumu spalování uhlí, do roku 2030 má většina tepláren a elektráren přejít na alternativní paliva a od roku 2033 se už nemá spalovat uhlí vůbec. To je za 9 let. Jenže podstatně dříve – za necelé tři roky, v roce 2027 – se tzv. ekologická daň dostane na volný trh. A začnou se dít věci.
A protože tato daň je i v Německu založena na nákupu tzv. ekologických certifikátů (obdoba našich emisních povolenek), bude o ně z principu vždy větší zájem, než bude nabídka. Výsledek? Poroste jejich cena, ekonomika prvního ročníku každé obchodní akademie v okresním městě. A protože ekologické certifikáty jsou úzce provázány mj. i s výrobci paliv, pokud poroste jejich cena, poroste i cena paliv. Opět, tohle vám odříká každý absolvent ZŠ. Jenže to stále není konec.
Němci uvolní ekologickou daň do volného obchodování
Na stránkách spolkového ministerstva pro hospodářství a ochranu klimatu se totiž jasně uvádí: „Ústředními nástroji jsou národní a evropské obchodování s emisemi. Ty postupně zdražují emise CO2. Každý, kdo znečišťuje atmosféru skleníkovými plyny, platí cenu za každou tunu CO2 tím, že si na ni koupí certifikáty. Přibližně tři čtvrtiny všech evropských emisí CO2 budou v budoucnu zahrnuty do obchodování s emisemi – od roku 2027 také ty z vytápění a dopravy.“ Aha. Dvě slůvka: „A dopravy.“ V nich je ukryto budoucí zdražení paliva. Pro nás všechny.
Příští rok se tedy daň za tunu CO2 zvedne na 55 eur. V roce 2026 dojde k opětovnému navýšení. Daň z CO2 by pak měla být definována formou dražby takzvaných CO2 certifikátů. Společnosti si mohou zakoupit emisní certifikáty, aby kompenzovaly své emise CO2. Pro rok 2026 by měl stále platit „cenový koridor“ pro daň z CO2 ve výši 55 až 65 eur (zhruba 1 250 až 1 500 korun). Poté ale bude cena CO2 volně obchodovatelná na trhu, a je tedy definována nabídkou a poptávkou. Jinými slovy: od roku 2027 teprve pocítíme ve svých peněženkách, co to znamená Green Deal.
Zdražení o 10 korun na litr může být ještě optimistické
Přičemž předpověď zdražení paliv o 10 korun na litr je ještě v zásadě optimistická. Jak třeba uvádí web přední analytické firmy Veyt, očekává zdražení v přepočtu spíše přes 13 korun na litr. S ohledem na to, že jednu z největších ekonomik Evropy – Německo – čeká masivní nákup emisních povolenek, dá se předpokládat promítnutí jejich ceny do ceny komodit. A tedy i paliv. Což jsem ovšem psal v jednom ze svých minulých článků – Německo bude do značné míry určovat ceny v Evropě. Naprosto spolehlivě je však bude určovat u nás.
Není pochyb o tom, že Evropa musí svoji silně průmyslovou a emise produkující politiku změnit a začít opravdu „ubírat plyn“. Obrazně i doslova. A bude to zřejmě všechny něco stát. Nás motoristy pochopitelně na obou místech, která pociťujeme nejvíce: na pohonných hmotách a ceně automobilů. Otázkou tedy jen zůstává, co všechno dokážeme vydržet a snést. Co myslíte?