Jedním z nejčastějších prohřešků (nejen) českých motoristů je notorické přetahování intervalů výměny oleje. Ale co když nastane opačný extrém? Výsledek je více než zajímavý.
Úvodem si přiznejme jednu zásadní skutečnost: v Čechách je výrazně běžnější postup z druhé strany pomyslného spektra, týkajícího se výměn olejů: a sice chronické přetahování intervalů jejich výměny. Ukolébáni kvalitou oleje, nesmyslem zvaným LongLife a tím, že „toho navíc zas tak moc nenajedeme“, jsme ve finále schopni opravdu zajímavých nájezdů. Na jednu náplň. A opačný postup? Ten je možná ještě zajímavější, hlavně finančně. Pojďme se na to podívat společně.
Prvotní „nesmysl“ se nakonec může jevit jako dobrý nápad
Téma k tomuto článku, které mi onehdy přistálo na redakčním stole, se mi v první chvíli zdálo jako zcela nesmyslné. Proč by to někdo dělal? Já, stejně jako většina mých kolegů, doporučujeme maximálně 15 000 kilometrů a pak olej i s filtrem z vozu „ven“. Ale polovinu? Dokážu ještě pochopit 10 000 kilometrů, nebylo tak málo inzerátů, které jsem četl s tím, že prodávající udával interval výměny oleje 10 000 kilometrů a považoval to za vcelku zásadní přednost a doložení dobrého stavu motoru.
A pak mě něco napadlo. Natáhnul jsem se přes stůl ke kolegovi pro kalkulačku a jen tak zkusmo do ní zadal několik čísel. Výsledek přikládám v info boxu níže. Počítejme do začátku s tím, že budete mít nové auto, které jste pořídili s „nulou na tachometru“. Ať se nám to lépe počítá. A chcete si jej nechat přesně 4 roky, doplatíte leasing a „pošlete jej dál“. Roční nájezd máte zhruba 30 000 kilometrů, to máme 120 000 kilometrů za celé období, kdy bude vaše nové auto parkovat ve vaší garáži.
S kalkulačkou v ruce to začne teprve dávat smysl
Počítejte se mnou: jedna výměna oleje i s filtrem (počítáme 5 litrů náplně v motoru, olej SAE 0W/30 za 280 Kč/litr, filtr 150 Kč) vás přijde, včetně práce, na 2 000 korun. Pokud bychom měnili každých 7 500 kilometrů, vyjde nám 16 výměn, 16 x 2 000 = 32 000 korun. Jinými slovy, přes třicet tisíc korun výměnou za to, že váš motor bude ve 100% kondici, co se případných dopadů oleje a jeho „vyjetosti“ týče. Po 7 500 kilometrech bude moderní, plná syntetika stále v perfektní kondici.
Někteří z vás již možná tuší, kam směřuji. Pojďme do finále: na konci 4letého leasingu máte auto, které s trochou šikovnosti a starostlivosti může stále vypadat jako nové. Bavíme se o autě v ceně průměrné Octavie 4. generace, čili zhruba 750 000 korun pořizovací cena, náklady leasingu atd. k tomu. Se 120 tisíci najetými kilometry už sice nebudete v ranku těch, co míří „do kila najeto“, ale stále se k tomu budete velmi přibližovat. Co udělá i jen zcela průměrný textař titulků do inzerátu?
Poloviční interval výměny oleje jako solidní marketingový základ
Napíše tam cosi ve smyslu: „Octavia Combi 2.0 TDI v perfektním stavu, motorově jako nová, nový olej pravidelně po 7 500 km“. A cenu si proti standardu zvedne o 60 000 korun. Pochopitelně, je to hodně, ale věřím pevně tomu, že se najde někdo, kdo přesně na takovouto servisní a olejovou historii uslyší. A rád těch několik desítek tisíc českých inflačních korun smění za jistotu, že auto má a) opravdu najeto, co deklaruje prodávající, a za b) jezdilo do servisu častěji, než muselo. Čistě preventivně.
Jinými slovy: měnit olej v polovině servisního intervalu je cesta k zajímavému zhodnocení vozu, pokud se to celé dobře propočítá. A i kdyby se vám „jen“ těch 32 000 vrátilo, ale prodali jste auto rychle a dobře, nestálo to také za to? Myslím, že ano.