Alarmující stáří tuzemského vozového parku bylo možná jedním z důvodů, proč české Ministerstvo průmyslu a obchodu přikročilo k dotaci na nákup nového automobilu.
Česká republika se prostřednictvím Ministerstva průmyslu a obchodu rozhodla podporovat nákup nových osobních automobilů jednorázovou dotací ve výši 200 000 korun. Tolik stručná tisková zpráva, k jejímž detailům se pochopitelně za chvíli ještě dostanu. Hned v úvodu je však možná dobré zmínit, že pokud by celá akce dopadla úspěšně, mohla by alespoň trochu zmírnit dva nepříliš příznivé ukazatele: stáří vozového parku a procento ekologických vozidel současně. Pojďme se na to podívat společně.
Jeden z nejstarších vozových parků v Evropě? Vítejte v Čechách
Nemusíte být zrovna profesí analytici vozového parku ČR, abyste věděli (nebo minimálně z tu a tam kusých zpráv vytušili), že ve stáří vozového parku v Evropě hrajeme (žel nepříliš pochval hodný) prim. Podle údajů Svazu dovozců automobilů již průměrné stáří auta v ČR překonalo hranici 16 let. Český vozový park vykázal v roce 2023 v kategorii osobních aut stáří 16,21 roku, a navíc od počátku pandemie covidu stárne dvojnásobně rychleji než v předchozích letech.
Ročně se tak u nás zvýší stáří aut zhruba o 3,5 měsíce. Hranici 17 let by tedy auta tímto tempem překonala již v roce 2026 (a tedy za dva roky) a již o tři roky později by auta u nás dosáhla průměrného stáří přes 18 let. Což je opravdu krajně nelichotivý údaj, svědčící na jednu stranu o nižší kupní síle občanů tohoto státu (a tedy nemožnosti dostat se například z pohledu průměrné rodiny k modernímu, novému vozu velikosti Octavie, v cenové kategorii 600–800 tisíc korun).
Češi milují ojeté vozy. Nebo jen nemají na nové?
A na straně druhé to svědčí o mimořádné oblibě v nakupování ojetých vozů, s citelně lepším poměrem výkon/cena, než je k dosažení u nového automobilu. Češi zkrátka milují autobazary a inzertní servery s automobily, není asi náhodou, že největší hráč na trhu ojetých vozidel ve střední a východní Evropě – společnost AAA Auto – vznikl právě u nás. Mít „dotažené“ auto z Německa z druhé ruky nevadí kupodivu ani podnikatelům, pro které je například v Německu takřka povinnost jezdit v novém. Posuzuje se tak navenek mj. i jejich bonita.
Jak z toho (zdánlivě začarovaného) kruhu ven? Jakkoli jsou dle mého dotace v podstatě krajně nepříjemnou, rovný obchod pokřivující veličinou, v tomto případě bych se možná výjimečně na jejich stranu přiklonil. A to nejen proto, že se týkají Čechů a já mám Českou republiku v občance také. Ale především proto, že jako člověk pohybující se v motoristické branži desítky let moc dobře vím, jak je de facto nemožné změnit situaci a omladit trh s auty v ČR. Tohle se jinak než zásahem státu nezmění.
V Německu dotace „stopli“. Celkem logicky
Nejsme bohaté Německo, které dotace na pořízení elektromobilů „stoplo“ už v prosinci 2023, pravda takřka ze dne na den. Až jsme tehdy, pokud si dobře pamatuji, měnili redakční plány na týden dopředu a s tím i jednu uzávěrku, protože to zkrátka byla zpráva dne. Němci si ale celkem dobře uvědomili, že dotovat relativně bohatou střední třídu v Německu (o té vyšší ani nemluvě) z peněz všech je opravdu plýtváním. A nikdo jiný než „střední třída a výše“ si nový elektromobil za 30–40 tisíc euro (v přepočtu přibližně 750 000 až 1 milion korun) nekoupí.
Podporovanými aktivitami nejsou:
- pořízení BEV kategorie M1 s pořizovací cenou vyšší než 1 500 000 Kč bez DPH,
- podpora pořízení vozidel typu plug-in hybrid (PHEV) nebo hybrid (HEV),
- zemědělská prvovýroba (CZ-NACE A 01, A 02, A 03),
- nabývání vozidel pro silniční nákladní dopravu poskytovanou podnikům provozujícím silniční, nákladní dopravu pro cizí potřebu; výzkumné, vývojové projekty,
- samostatné pořízení dobíjecí stanice bez bezemisního vozidla.
Ministerstvo schválilo 200 000 Kč na nové auto i ojeté auto
Ani u nás ne, pochopitelně. Proto Ministerstvo průmyslu a obchodu schválilo dotaci 200 000 Kč na nákup nového i lehce ojetého elektromobilu (maximálně 6 000 km), zatím tedy jenom firmám a živnostníkům. V Čechách má však živnostenský list takřka každý a automobil k podnikání používá také většina živnostníků. Pro splnění získání dotace je nutné splnit několik podmínek, níže uvádím jejich stručný přehled. Pro více informací doporučuji každopádně oficiální stránky ministerstva.
Výše zaručovaných úvěrů
Výše zaručovaného úvěru pro 1 bezemisní vozidlo:
- kategorie M1 od 300 tis. Kč až 1,5 mil. Kč
- kategorie N1 od 300 tis. Kč až 2 mil. Kč
- kategorie N2 do 4,25 t a FCEV od 300 tis. Kč až 2,5 mil. Kč
Výše zaručovaného úvěru na 1 dobíjecí stanici typu:
- AC max. 100 tis. Kč
- DC do 40 kW max. 250 tis. Kč
- DC nad 40 kW max. 400 tis. Kč
Délka úvěru činí minimálně 12 měsíců
Podpora je poskytována formou portfoliové bankovní záruky za komerční úvěr od leasingové společnosti/komerční banky v kombinaci s finančním příspěvkem (dotační složkou). Možná to zní složitě, ale v praxi jde o vyplnění přihlášky a peníze jsou na účtu. Zvládne to opravdu každý, nejde o složitosti. Navíc prodejci s tím rádi pomůžou.
- Celková podpora na vozidlo a dobíjecí stanici (záruka za úvěr + finanční příspěvek/dotační složka) nesmí přesáhnout limit míry veřejné podpory dle de minimis.
- Výše finančního příspěvku na vozidlo a dobíjecí stanici (až do uvedeného maxima) bude dopočítána dle zbývající míry podpory (po započtení grantového ekvivalentu záruky).
- Součet zaručeného úvěru a finančního příspěvku nesmí přesáhnout 100 % způsobilých výdajů.
- Finanční příspěvek nesmí přesáhnout výši zaručeného úvěru.