Do nádrže auta nalil Red Bull a věřil, že „mu dá křídla“. Co se začalo dít po nastartování, předčilo jeho očekávání

Staré pick-upy obvykle umí jezdit na jakékoli palivo, i to velmi nekvalitní. Ovšem jestli to zvládnou i s energetickým nápojem, je otázka.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
Další 3 fotografie
Další 3 fotografie
                   

Jak získat energii, třeba před dlouhou náročnou cestou na dovolenou autem do Bulharska? V době před sametovou revolucí to šlo v podstatě jediným způsobem, tím byla káva. Energetické nápoje byly u nás zatím v nedohledné budoucnosti. A vlastně i jinde v Evropě. Třeba ikonický Red Bull teprve na své uvedení na trh čekal. Právě tento populární energetický nápoj byl uveden na trh v roce 1987. V Rakousku.

Energetický nápoj vznikl v Thajsku pod podivným názvem

Nicméně jeho kořeny sahají mnohem dál než k našim sousedům, a to do Thajska. Thajský podnikatel Chaleo Yoovidhya vytvořil původní verzi energetického nápoje, známého jako Krating Daeng, už v roce 1976. Klíčové bylo, když rakouský podnikatel Dietrich Mateschitz objevil Krating Daeng během své pracovní cesty do Thajska. Mateschitz, inspirovaný účinky nápoje, které mu pomohly překonat pásmovou nemoc, uzavřel partnerství s Chaleo Yoovidhyou a společně založili v roce 1984 společnost Red Bull GmbH.

Do olejového hrdla motoru nalil JAR. Po nastartování auta valil oči ze zázračného účinku

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Cíl byl jasný, uvést thajský nápoj na mezinárodní trh. Byla změněna původní receptura, vzešla marketingová strategie i obal nápoje. Úspěch Red Bullu byl rychlý a pozoruhodný. Díky agresivní strategii se nápoj stal globálním fenoménem. Marketingová kampaň zahrnovala slogan „Red Bull vám dává křídla“. To zdůrazňovalo jeho schopnost zvýšit fyzickou i mentální výkonnost. A dnes je vlastně signifikantním a typickým prohlášením spojeným právě s touto značkou.

Co se stane, když nalijete do motoru 5 litrů kapaliny do ostřikovačů místo oleje? Výsledek mechaniky zaskočil

Red Bull se postupně rozšířil do dalších zemí a získal si širokou zákaznickou základnu. Jak se dostal k nám? V roce 1992 vstoupil na maďarský trh, to byl první krok směrem do východní Evropy. Dál se rozšířil do dalších evropských zemí, do Severní Ameriky, Asie a nakonec se stal dostupným téměř po celém světě. To je důležité jak s ohledem na video v článku, tak také na fakt, že majitelé vydělali obrovské jmění.

Sponzoruje a vlastní týmy F1. Souvisí to přímo nějak s palivem?

Red Bull výrazně investoval do sportovních a kulturních projektů. Sponzoruje mnoho sportovců a sportovních týmů napříč různými disciplínami, včetně motorsportu, extrémních sportů, fotbalu a dalších. Red Bull je vlastníkem týmů v závodech Formule 1 – Red Bull Racing a Scuderia AlphaTauri. Tady se tedy dostáváme přímo do oblasti, která těsně souvisí s automobilismem. Znamená to, že je Red Bull více než jen nápoj?

Do motoru i nádrže auta nalil mléko. Od chvíle, co nastartoval, se zázračnému vlivu nestačil divit

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Je Red Bull tak speciální a „kouzelný“, že dokáže víc než jen osvěžit mysl a tělo? Podobnou otázku si zjevně položil internetový démon a YouTube autor, který publikuje na kanále AutoVlog. Už ho asi znáte, nedávno jsem komentoval jeho video, na kterém nalil do starého auta čokoládové mléko. Jak do motoru místo oleje, tak do palivové nádrže. A jel s ním. Dokonce překvapivě dlouho, najel bratru dvě desítky kilometrů, než auto přestalo fungovat.

Red Bull v nádrži starého pick-upu má suplovat klasické palivo

Teď tedy přišel na řadu Red Bull. A to poté, co youtuber nalil do auta své nádrže galon vodky. A podivoval se, jak auto na tento rozšířený alkohol jelo. Ford Ranger z roku 1994 tedy jel na vodku a otázkou bylo, jestli pojede i na Red Bull. Nadšenec do pokusů nalil do palivové nádrže galon Red Bullu. Nastartoval. A motor naskočil, zřejmě protože nádrž nebyla úplně prázdná. Po chvíli provozu ale agregát přestal fungovat. Není divu, čekat, že auto pojede na energetický nápoj, by bylo opravdu naivní. Přesto to ale youtuber zkusil.

Do nádržky ostřikovačů vhoďte tabletu na mytí nádobí. Po prvním zapnutí stěračů budete z efektu nadšeni

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Dalším postupem pak mělo být, že auto dotankuje benzínem a zkusí, co to udělá. Nerozumím, proč si nepřipravil sebou benzín do kanystru, muselo mu být jasné, co nastane. Ve videu je patrné, jak volá svou drahou polovičku, aby ho odvezla na čerpací stanici. Tam natankuje do kanystru. Mezi námi, to, jak z čerpací pistole polije kanystr i auto, mi přijde dost „nešikovné“.  Nešikovný chlápek asi skutečně je. Zabouchne si, respektive zamkne si klíče od auta v zapalování. Takže když chce ford Ranger znovu oživit, nemá se jak dostat do kabiny.

Následuje tedy pasáž, ve které se přes zadní okýnko snaží dostat do kabiny tím, že natáhne ruku a pokouší se vytáhnout nahoru kolíčky od zamykání dveří. To se nakonec podaří a poslední krok celého procesu může proběhnout. Benzín je v palivové nádrži a autor videa zkouší nastartovat. Marně. Ani po dočerpání standardního paliva už nelze motoru pomoct. Red Bull znepojízdnil stroj natolik, že bez kompletního servisu nebude další provoz možný. Závěr je tedy jasný, na Red Bull auto nejede a rozhodně mu nepropůjčí pomyslná křídla. A jako vždy platí, tohle doma nezkoušejte.

Galerie

Další 3 fotografie
Další 3 fotografie

Nalili byste do nádrže Red Bull?

Diskuze Vstoupit do diskuze
111 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články