Kdo za to může? Podle obyvatel hlavního města jednoznačně ti, co bydlí za Prahou a dojíždějí denně za prací.
Co jsou to záchytná parkoviště nebo také parkoviště P+R (Park & Ride)? V rámci České republiky to znají obyvatelé a řidiči věších metropolí, typicky Prahy. Jde o parkoviště umístěná u stanic metra, tramvají, autobusů nebo vlakových nádraží. Tato místa slouží k odstavení auta za paušální 24hodinovou cenu. Auto je zaparkováno na půl dne, nebo i celý den, a řidič a jeho spolucestující po zaparkování dále pokračují s využitím prostředků veřejné hromadné dopravy.
Parkování zadarmo by se líbilo asi každému. To ale máte smůlu
Parkovací místa není možné předem rezervovat, kdo přijede a najde místo, ten zaparkuje. Záchytná parkoviště P+R představují řešení pro řidiče dojíždějící za prací do města. A nejenom pro ně, je vhodným východiskem pro všechny příležitostné návštěvníky Prahy. Ti nemusí řešit parkování v centru. To je obvykle dražší a také časově omezené. Na hodinu, na dvě. Řidiči tak jistě ocení kromě nízké ceny za parkování možnost pohybovat se v centru města hromadnou dopravou.
Ve výsledku je to rychlejší a pohodlnější. Běchovice, Braník, Černý Most, Nádraží Hostivař, Zahradní Město či Zličín, to je jen malý výčet z celkového počtu dvaceti parkovišť. Co nabízí P+R parkoviště v rámci cen? Některá parkoviště na okrajích Prahy jsou bezplatná, nabízí 12hodinové parkování ve vybraných lokalitách. A pak je tady celodenní, 24hodinové parkování za paušální cenu 50 Kč nebo 100 Kč. Tak a teď co se děje aktuálně. Lidl nedávno docela překvapil své zákazníky zavedením nového opatření týkajícího se parkování.
Na nákupních košících se objevila upozornění, že je nutné vyzvednout si parkovací hodiny u pokladny. Proč? Je třeba dodržet 90minutový limit na parkování. Podobná opatření zavedla i IKEA před svou pražskou prodejnou. Tam je nyní nutné za parkování platit. Toto rozhodnutí vyvolalo mezi spotřebiteli mnoho otázek a diskuzí. Pojďme se podívat, jak Lidl a IKEA k této situaci přistupují a co to znamená pro zákazníky. A taky stojí za to říct, proč se tohle stalo.
Den vyjde na stovku, i to je pro lidi z Berouna a Příbrami moc
Ptal jsem se před Lidlem místních a slyšel jsem v podstatě stále dokola jedno a to samé. „Jezdí sem mimopražští vidláci a tady parkují,“ řekl jeden z dotazovaných. „Tady nechají zaparkované auto klidně celý den a jedou sockou do práce,“ dodal naštvaný člověk. Proč naštvaný? „Parkují tady a pak nejsou místa, když chcete skutečně nakoupit,“ dodal, „a teď navíc to zpoplatnění?!“ Hlavním důvodem, proč Lidl zavádí časové omezení na parkování, je prý snaha zajistit dostatek parkovacích míst pro zákazníky.
Podle oficiálního vyjádření více než 150 prodejen Lidlu disponuje parkovacími závorami a na většině z nich je parkování zdarma po dobu 90 minut. Tento časový limit je podle zkušeností obchodu dostatečný k pohodlnému a nerušenému nákupu. Souhlasím, ale někdy, když člověk opravdu nakupuje velký nákup, to je na hraně. Nebo vy to máte jinak? Na celodení nákup už to není a zjevně nebude. Jak to bude u Lidlu teď?
Papírové hodiny vyzvednout na pokladně a pak pěkně za sklo
Po příjezdu na parkoviště zákazník zaparkuje své auto a u pokladny si vyzvedne parkovací hodiny. Ty umístí za okno svého auta. Tyto hodiny mu umožní parkovat po dobu 90 minut, během kterých může nakupovat. Parkovací hodiny si zákazník ponechává pro další použití, takže je může mít vždy připravené ve svém autě při další návštěvě Lidlu. Jen je třeba nezapomínat hodiny nastavovat správně. Jak bude Lidl vymáhat to, aby tam lidé neparkovali přes stanovený čas?
Kontrola dodržování tohoto opatření „bude probíhat podle dopravních předpisů“ a případná porušení budou řešit zástupci městské či státní policie. Stejně jako na jiných typech parkovišť, například v centru měst nebo u pošt. Bylo řečeno, že kontrola bude probíhat za přísných podmínek, aby bylo zajištěno, že zákazníci skutečně dodržují stanovený časový limit. Tady asi tedy lepší, pokud budou závory.
Nevím jak vy, ale já úplně vidím, jak na hodiny budu zapomínat. Podobné opatření zavedla IKEA před pražskou prodejnou na Zličíně. Nový systém nabízí prvních pět hodin parkování zdarma. To je určitě dost. Pozor ale, s dovětkem, že při překročení bezplatné doby se zpoplatní celá doba stání. Za každou hodinu nad limit se účtuje 50 Kč. Systém rozpoznává registrační značky, takže jej nelze obejít opakovaným vjezdem.
Kdo přesáhne povolený limit, zaplatí pak rovnou 5 hodin plus
Pokud řidič zaparkuje na osm hodin, zaplatí ne 3 x 50 Kč nad limit, ale rovnou 400 Kč. Důvod? Jasný, stejně jako u Lidlu. Tedy zamezit tomu, aby parkovací místa blokovali řidiči, kteří zde pouze odstaví svůj vůz, aniž by v IKEA nakupovali. Tímto krokem se snaží společnost zajistit dostatek volných míst pro skutečné zákazníky. Chápu to. Proč je parkování pro obchodní řetězce tak důležité? Velké řetězce při výběru lokací pro své prodejny kladou velký důraz na dostupnost a kapacitu parkovacích ploch.
Pohodlné parkování zvyšuje atraktivitu obchodu pro zákazníky. Zejména pro ty, kteří přijíždějí autem. Zákazníci s autem mohou nakoupit více zboží, což zvyšuje tržby obchodu. Dostatek parkovacích míst může být rozhodujícím faktorem při volbě obchodu zákazníkem a parkoviště také usnadňuje zásobování obchodu a manipulaci se zbožím. A pokud dojíždějící do měst blokují tato parkoviště, je logické, že to velké firmy nenechají jen tak. Jak to řekl jeden z respondentů mé ankety? „Díky, vy co jezdíte do Prahy a nechcete platit, vážně vám díky.“