Tak si to přece jen rozmysleli: Mercedes investuje 354 miliard Kč do spalovacích motorů. Otevřeně přiznali, jak se věci mají

Když i jeden z největších světových hráčů přizná, že se s elektromobily „tak trochu spletli“, a ohlásí miliardy eur do spalovacích motorů, vypadá to na velkou změnu. Už tak brzy?

i Zdroj fotografie: Mercedes
                   

Vypadá, že časy se opravdu mění. Konec dotací na elektromobily, které přišly jako blesk z čistého nebe (jakkoli se ke mně z dobře informovaných zdrojů v Německu doneslo, že to zase tak nečekané nebylo a v branži v podstatě jen čekali, kdy k tomu dojde), způsobuje otáčení kormidlem elektrifikace. A to tak, že vcelku zásadně. Ještě před rokem by bylo nemyslitelné, aby někdo z předních hráčů v Německu přiznal investice do spalovacích motorů. Dnes? Všechno je jinak. A víte co? Pojďme se na to rovnou podívat společně.

Šéf Mercedesu poprvé přiznal, že něco je jinak

Jak totiž uvádí německý týdeník Wirtschaftswoche, šéf německé automobilky Mercedes-Benz v rozhovoru uvedl, že Mercedes začíná opět investovat do vývoje spalovacích motorů. Napsal jsem do „vývoje“? Ano, skutečně do vývoje. Jinými slovy, když do něčeho investuji, očekávám zisky. A když investuji do vývoje, soudím, že daná technologie je ještě životaschopná. Jinými slovy přesně opačně, než většina hráčů (včetně VW nebo Audi) deklarovala ještě nedávno: že totiž další vývoje nemá smysl.

BMW ohlásilo konec spalovacích motorů, poslední kus opustil německou továrnu. Teď už se tady budou vyrábět jen elektromobily

Což se dalo pochopit. Ono investovat v roce 2025 peníze do něčeho, co vám za deset let poté stejně „zatrhnou“, nedává opravdu moc smysl. A tyhle firmy, jakkoli vydělávají miliardy, velmi citlivě zvažují každé euro. Právě proto mají také ty miliardy. Vypadá to tedy tak, že by možná nemuselo být „všem spalovacím dnům“ konec. Šéf německé firmy přesně neřekl, kolik Mercedes utrácí za své spalovací motory, připustil, že jde o „více peněz, než se dříve plánovalo“.

14 miliard eur jsou šílené peníze, i na Mercedes

Jen letos přitom Mercedes vynaloží 14 miliard eur na vývoj svých osobních vozů, přesněji za „high-tech technologii spalovacích motorů“, ale také za elektrifikaci a digitalizaci. To jsou obrovská čísla. Generální ředitel Mercedesu Ola Källenius v rozhovoru pro Wirtschaftswoche řekl, že technologie spalovacích motorů „bude pokračovat až do 30. let 20. století“. Aby benzínové a naftové motory splňovaly stále přísnější emisní předpisy (mimochodem, kdy bude EURO 8, tipnete si?), jsou zapotřebí velké investice.

Brusel vám skrze EURO 7 zdraží i brzdové kotouče, poděkujte EU. O kolik vlastně budete muset zaplatit více?

iZdroj fotografie: Mercedes-Benz

Källenius například zmínil třídu S a aktualizaci vrcholného modelu Mercedesu v polovině cyklu plánovanou na rok 2026: „Do faceliftu nové třídy S se spalovacím motorem jsme investovali mnohem více, než běžně utrácíme za facelift.“ Cílem Mercedesu je udržet konvenční motory na „nejvyšší technologické úrovni“. Bez utrácení spousty peněz za benzínové a naftové motory by byla luxusní značka nucena zastavit „byznys se spalovacími motory v roce 2027 nebo 2028“, jak řekl Källenius. 

Pod kapotou šest válců a vzadu E300 – co víc si přát?

Což evidentně nechce. A ani my to nechceme, popravdě. Pořád budu rád, když budu mít pod kapotou Mercedesu to, co jej nejvíc proslavilo. A co také vymyslel Daimler Benz – tedy zážehový spalovací motor. Šéf Mercedesu přitom odkazoval na předpisy EURO 7 a podobnou čínskou normu a na nutnost modernizace motorů, aby běžely čistěji a splňovaly tyto přísnější předpisy. Cílem Mercedesu je optimalizovat „všechny relevantní kombinace spalovacích motorů a převodovek“, aby se předešlo vysokým pokutám.

Automobilový omyl EU: Euro 7 pomůže hlavně Číně, ekologie spláče nad výdělkem. A Evropa s ní

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

V pozadí je ale znát spíše nutnost než vášeň pro benzín. Jinými slovy, Mercedes ví, že se musí přizpůsobit. Přechod k elektromobilitě totiž opravdu neprobíhá podle představ. Ve skutečnosti směřuje přesně naopak. Před třemi lety společnost tvrdila, že plug-in hybridy a elektromobily budou do roku 2025 tvořit asi 50 procent jejich ročního prodeje. Nyní je však naprosto nereálné, aby se tak stalo. Mercedes dokonce v jednu chvíli oznámil, že do roku 2030 bude nabízet výhradně elektrickou modelovou řadu ve všech zemích, „kde to podmínky na trhu dovolí“. 

Automechanici ho nesnáší: Řeč je o SUV s 0% poruchovostí. Tušíte, o jaké značce je řeč? Možná, ale jste vedle jak ta jedle

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Nyní tedy automobilku dostihla realita a Mercedesu nezbývá než své cíle změnit. Nový plán: do konce dekády, a ne do roku 2025, by měly vést hybridní a elektrické vozy v dodávkách. Podle Källenius se na cíli stát se klimaticky neutrální do roku 2040 nic nezměnilo. Uvidíme, jak bude vypadat stejný rozhovor třeba za tři roky? Co myslíte? Jak to tipujete?

Jak tipujete, že to celé nakonec skončí?

Diskuze Vstoupit do diskuze
81 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články