Když je potřeba rozhýbat prodeje a obměnit vozový park za nové modely, nastupuje na scénu tzv. šrotovné. Otázkou je, jestli má smysl i u elektromobilů.
Oni si snad nedají říct. Ačkoli každý soudný člověk, který jen trochu vidí do současného dění v automobilové výrobě, již nějaký měsíc moc dobře ví a vidí, že přechod na elektromobilitu se (minimálně v Evropě) opravdu nekoná podle plánu, přesto si vlády míní prosadit za každou cenu svou. A donutit majitele vozů se spalovacím motorem, aby se svého benzínového (naftového) miláčka vzdali a vyměnili ho za baterie a nabíjení. Nepůjde to po dobrém? Tak to půjde po ještě lepším. Pojďme se na to podívat společně.
Šrotovné v Německu jako zřejmá inspirace
A nemusí vám být zrovna 60 a více let, abyste si ještě nepamatovali, jak na podobnou situaci šli zhruba před patnácti lety v Německu. Jejich ekonomika byla (na rozdíl od dnešní situace) na vzestupu a automobilky chrlily jeden povedený model za druhým. Zlatá éra evropského automotivu. Jenže. Jenže Němci jezdili v podobně povedených modelech, starých třeba jen několik let. „Zlatá éra“ už totiž začala někdy kolem let 2000–2005. A plnících tehdejší normu EURO4. Vláda Angely Merkelové se tedy rozhodla k bezprecedentnímu kroku.
A každému, kdo nechal svoje auto sešrotovat, nabídla velmi tučnou finanční kompenzaci, pokud se rozhodne pro koupi nového vozu s EURO 5 (minimálně). A „zabila“ tak de facto tři mouchy jednou ranou: automobilkám pomohla v odbytu, omladila celkem zásadně vozový park a současně přispěla k ekologii, neb mnoho nových modelů již bylo vybaveno DPF, tedy filtrem pevných částic. A výstupní hodnoty jejich emisí se od normy EURO 4 a „prvogeneračních“ TDI motorů opravdu velmi lišily.
A i když i v této původně velmi dobře naplánované a německou precizností dotažené akci se nevyhnuly problémy (část vozů nekončila na vrakovištích, ale putovala do bazarů v Čechách, Polsku apod.), přesto byl výsledek takový, jaký jej kabinet „Mutti Merkel“ zamýšlel. Nejsem si jist, jestli se dnešní vlády inspirují právě německým šrotovným, pravdou však zůstává, že výměna za elektromobil není úplně to stejné jako EURO 5 za EURO 4. Zkrátka, když dva dělají totéž, není to vždy totéž.
Donutíme vás do elektromobilů, ať se vám to líbí, nebo ne
Jak totiž uvádí mj. stanice CNBC, čínská vláda právě spustila program, který by měl motivovat majitele vozů se spalovacím motorem k nákupu elektromobilů. A dokonat tak „elektrorevoluci“ v celé šíři. Motivací by mělo být to, že majitelé mohou získat dotaci 20 000 čínských juanů (v přepočtu zhruba 66 000 korun) na sešrotování starého vozu a nákup EV + dotaci 15 000 juanů (v přepočtu zhruba 50 tisíc korun) na nákup vozu s palivem o objemu 2,0 l nebo méně.
Dvakrát více peněz? No nekup to
Oba dotační tituly jsou přitom dvakrát vyšší, než bylo původně. Což popravdě není málo. Mimochodem, na celé věci je zajímavý ještě jeden fakt. Nabídka totiž zahrnuje i sešrotování první generace elektromobilů, vyrobených před 30. dubnem 2018. Které měly často směšný dojezd kolem 100 km a jichž jsou nyní rozesety tisíce po celé Číně, přičemž nikdo neví, co s nimi vlastně bude. Pokud Čína najde způsob, jak je ekologicky sešrotovat, je to vcelku dobrý počin.
Dotace na nákup elektromobilu a šrotovné v Číně
Majitelé mohou využít jednorázovou dotaci, pokud sešrotují osobní automobily s emisními normami (platnými pro Čínu) v kategorii 3 a nižší nebo nové elektromobily registrované před 30. dubnem 2018 a koupí si osobní automobil, který splňuje stanovené požadavky.
Pokud si koupí nový elektromobil, dotace se zvýší na 20 000 RMB (v přepočtu zhruba 66 000 korun) na vozidlo. U vozidel s palivem se zdvihovým objemem 2,0 l nebo méně je dotace 15 000 RMB (v přepočtu zhruba 50 000 korun) na vozidlo.
Čínská ekonomika navíc potřebuje vzpruhu. V letošním roce je pod neustálým tlakem, způsobeným mj. pokračující slabou spotřebou a podprůměrnými prodeji aut. Pokud se zaměříme jen na duben až červen 2024, činily měsíční prodeje osobních aut v Číně 1,53 milionu, 1,71 milionu a 1,76 milionu kusů (duben/květen/červen), což je meziroční pokles o 5,47 procenta, 1,77 procenta a 6,81 procenta, jak uvádí China Passenger Car Association (CPCA).
Prodeje elektromobilů si nicméně vedly lépe, v dubnu až červnu se prodalo 677 044 kusů, 804 598 a 856 000 kusů, což představuje meziroční nárůst o 29,03 procenta, 38,74 procenta a 28,64 procenta. Stimuly jsou však evidentně potřeba. A tak nastupuje šrotovné. Co myslíte, povede to k lepším prodejům jako v Německu před 15 lety? Nebo je to celé špatně, nutit lidi k přechodu na elektromobilitu?