Nová dopravní značka už platí, ale řidiči ji ani neznají. Přitom je stojí 1 800 Kč pokaždé, co vyjedou

Nová značka zakazuje předjíždět, poslouchat ji musí jedna skupina vybraných řidičů. Výhodu mají zejména cyklisti.

i Zdroj fotografie: Koláž Ondřej Komárek pro AutoŽivě
                   

Cyklisti to nemají jednoduché. A to říkám jako řidič motorového vozidla. Ale i jako cyklista, na kolo občas taky sednu. Nepatřím mezi ty fanatiky, kteří navlečeni do prezervativu zdolávají stovky kilometrů a holí si nohy. Ne, ale na kole jezdím od dětství a nehodlám s tím přestat. Vím, že cyklisté jsou jednou z nejohroženějších skupin v silničním provozu. Logicky. Kromě helmy je nechrání nic. A mohou se klidně srazit s nákladním autem nebo kamionem.

Nenávist je zbytečná. Cyklisti řídí auta a motoristi jezdí na kole

Navíc na kole jezdí, jak jsem naznačil u sebe, každý od dětství. Většinou. Jízdu na kole skutečně ovládá mnoho lidí všech věkových kategorií. Málokdo si uvědomuje, že v okamžiku vyjetí na silnici se stává účastníkem silničního provozu. A že s tím souvisí si určitá nemalá odpovědnost. Cyklista musí umět správně jezdit na kole – udržet rovnováhu, zvládat jízdu i v obtížných podmínkách a ovládat pravidla silničního provozu. Ano, nepotřebuje řidičák.

Řidič z Prahy se pochlubil, jak trestá cyklisty: „Dolil jsem vodu do ostřikovačů, přidal sůl a chilli omáčku“ sezóna v plném proudu

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Jízdní kolo lze užívat bez jakéhokoli povolení a oprávnění. tzn. bez řidičského průkazu. Jakkoli se mluví občas o tom, že by cyklista měl mít povinné ručení. To by určitě řešilo spoustu potíží. Ale o tom až jindy. Krom toho je tady další věc, kterou člověk na kole nemusí, oproti řidič motorky nebo auta. Řidiči na jízdním kole se neodečítají body v bodovém systému, protože ten se na cyklisty nevztahuje. Pravidla silničního provozu při jízdě na jízdním kole tady ale jsou a cyklista je musí znát.

Arogantní cyklista úmyslně vybrzdil provoz a ukázal gesto Mr. Beana. Řidič na videu jen zoufale troubil

Jde o základní povinnosti řidiče, znalost dopravní značení a zakázané způsoby jízdy, dodržování ohleduplného chování. Cyklista nesmí nikoho ohrozit, to je povinnost počínat si tak, aby jinému účastníkovi provozu nevzniklo žádné nebezpečí. Nesmí nikoho omezit, to je povinnost počínat si tak aby jinému nebylo nijak překáženo. Způsobilost k řízení je daná zákonem, do 10 let v doprovodu osoby starší 15 let.

Kdo jede na kole, má své povinnosti a musí dodržovat pravidla

Cyklista mladší 18 let je povinen za jízdy použít ochrannou přílbu a mít ji nasazenou a řádně připevněnou na hlavě. Cyklisté jako účastníci silničního provozu porušují některá ustanovení Zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích. Víte, jaké pro cyklisty platí zákazy? Řidič nesmí kouřit při jízdě na motocyklu, na mopedu a na jízdním kole. Osoba vedoucí jízdní kolo nebo moped smí užít chodníku, jen neohrozí-li ostatní chodce. Jinak musí užít pravé krajnice nebo pravého okraje vozovky. 

Cyklista, telefon, kruhák a rychlý přelet přes řidítka. U tohoto videa se zasměje každý, nejen Češi

iZdroj fotografie: Policie ČR

Cyklista nesmí jet bez držení řídítek, držet se jiného vozidla, vést za jízdy druhé jízdní kolo, ruční vozík, psa nebo jiné zvíře a vozit předměty, které by znesnadňovaly řízení jízdního kola nebo ohrožovaly jiné účastníky provozu na pozemních komunikacích. Při jízdě musí mít cyklista nohy na šlapadlech. Za snížené viditelnosti musí mít za jízdy rozsvícen světlomet s bílým světlem svítícím dopředu a zadní svítilnu se světlem červené barvy nebo přerušovaným světlem červené barvy. I pro cyklisty platí, že nesmí požít alkoholický nápoj nebo užít návykovou látku během jízdy.

Značka je tady pro cyklisty a řidiči aut ji nesmí ignorovat

Pravdou je, že to cyklisté velmi často porušují. A přesto jsou tady tendence cyklisty mnohdy upřednostňovat. Zejména v západních zemích. Třeba v Německu byla zavedena nová dopravní značka, která může mnohé řidiče zmást. To je ale jen jeden problém. Ignorování tohoto dopravního značení může vést k pokutě v přepočtu asi 1 800 Kč. V horším případě i k trestnému bodu. Značka má katalogové označení 277.1 a zakazuje vícestopým vozidlům, tedy osobním a nákladním autům zejména, předjíždět jednostopá vozidla. Typicky kola nebo skútry.

Konec beztrestnosti cyklistů: Dostanou SPZ jako řidiči, absolvují testy a budou platit pokuty i pojištění?

Značka byla poprvé zavedena v roce 2020 při revizi německého dopravního značení a je určena především pro nebezpečné úseky silnic. Tam, kde je potřeba zvýšená ochrana cyklistů a dalších zranitelných účastníků provozu. Jedná se o úzké silnice, klikaté úseky nebo cesty s prudkým stoupáním, kde je riziko nehod vyšší. V České republice zatím podobná značka není a ani se nemluví o tom, že by měla být zavedena.

Jde o bezpečnost, i jeden jediný zachráněný život za to stojí

Avšak vzhledem k rostoucímu počtu smrtelných nehod cyklistů by se o ní mohlo uvažovat. Přestože byl u nás zaveden povinný odstup 1,5 metru při předjíždění cyklistů, asi to nestačí. Nejčastější příčinou nehod je nedání přednosti na křižovatkách, kde se účastníci nehody často navzájem nevšimnou. Bohužel tady mám osobní zkušenost, kdy syna srazilo auto. Řidič Golfu mu nedal přednost na křižovatce, jel po vedlejší. Ve městech nehody naštěstí končí lehkými zraněními, ale mimo města jsou následky mnohem závažnější.

Ostrou hádku manželů v Praze odnesl nevinný cyklista. Rozčílená spolujezdkyně ho srazila dveřmi a ještě mu vynadala

iZdroj fotografie: Se souhlasem Petra M.

Nechci sypat ránu do ohně, ale i tady mám nedávnou vzpomínku na známou, která takto přišla o manžela. Asi jste ten případ viděli v televizi nebo v bulváru. Já bych proti takové značce asi nebyl. Ovšem pokud by byla v místech, kde by fungovala efektivně. Na jako důvod pro policii, aby tam jen ta kasírovala na pokutách. Zavedení v České republice by mohlo pomoci snížit počet nehod a zlepšit podmínky pro všechny účastníky silničního provozu. Co na to kompetentní místa? A co na to vy?

Mají mít cyklisti výhody před řidiči aut?

Diskuze Vstoupit do diskuze
65 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články