Sankce trvají a světové trhy se mění. Korejská značka zmizela, její auta vyrábí Číňani, ale Rusové tvrdí, že je to jejich.
Situace na východě Evropy není nijak stabilizovaná. Jednu chvíli se zdá, že konflikt mezi Ruskem a Ukrajinou směřuje k jakémusi příměří. Pak se zase může zdát, že se potáhne ještě dlouhé roky. V jeden okamžik postupují vojenské síly agresora dále na území napadeného státu. Aby pak zase obránci šokovali svět tím, že podniknou útok na ruské území. Těžko se v tom vyznat. Jedno je ale jisté, celá situace ovlivňuje světovou ekonomiku. A tím i samozřejmě trh s auty.
Ruský trh je prapodivný, a kdo tam podniká, není si ničím jistý
Není to tak dávno, co jsme psali, že se jihokorejská automobilka Hyundai po dlouhém zvažování rozhodla definitivně ukončit svou činnost na ruském trhu. Situace byla způsobena především dopady sankcí uvalených na Rusko. Ty způsobily značné potíže v dodavatelských řetězcích a omezily technologickou podporu potřebnou k provozování výroby. Hyundai se v Rusku potýkal s výrazným poklesem prodejů nových automobilů.
To také přispělo k rozhodnutí opustit trh. Od začátku války na Ukrajině se prodej nových osobních vozů v Rusku propadl o více než polovinu, což ještě ztížilo situaci pro všechny výrobce. I pro Hyundai. Po sérii složitých jednání se společnost rozhodla odprodat své dvě petrohradské továrny na výrobu automobilů ruské společnosti Art-Finance, kterou vlastní ruský magnát a podnikatel Andrej Pavlovič. Tato transakce byla údajně realizována za symbolickou cenu. To je jen dalším důkazem složité situace, v níž se Hyundai na ruském trhu ocitl.
Hyundai byl dlouhodobě jedním z nejvýznamnějších hráčů na ruském automobilovém trhu, kde vyráběl přes 200 000 vozů ročně. To představovalo zhruba 4 % jeho celosvětové výrobní kapacity. Před začátkem války na Ukrajině byly automobily Hyundai, spolu se značkami Renault a Kia, jedny z nejprodávanějších v Rusku. Klíčovou roli hrála především jejich dostupnost a cenová politika. S odchodem Hyundai a dalších významných značek se na ruském trhu uvolnil prostor. Pro koho? No, zkuste hádat, já mám jasno.
Když odešli Korejci, přišli Číňani a začali dělat, že jsou Rusové
Uvolněné místo začaly rychle obsazovat čínské automobilky. Značky jako Geely, Chery a Dongfeng nyní dodávají své automobily do Ruska ve velkém objemu. Tyto automobily jsou do země dováženy jako stavebnice a až na místě jsou sestavovány. Co to znamená? No, je to podle mého názoru tak trochu podvod. Protože právě pro tuto skutečnost jsou čínské vozy na ruském trhu prezentovány jako „vyrobené v Rusku“. Má to usnadnit jejich přijetí mezi místními zákazníky. Příchod čínských značek na ruský trh nebyl bez odezvy.
„Konec naší automobilky?“ ozvalo se z výrobních závodů a poslední dělník zhasnul. Stačilo ale málo, a obyvatelé Ruska si na ně rychle zvykli. Stačilo jim vsugerovat, že jsou domácí produkce. Vše se projevuje v postupném nárůstu prodejů. Trend ukazuje na rostoucí vliv Číny na ruský automobilový trh. Trh, kde se čínské značky stávají dominantními hráči. A teď zpátky k Hyundai, který byl dlouhodobě klíčovým hráčem na ruském trhu. To už teď neplatí, značka de facto dobrovolně přenechala své místo čínským automobilkám.
Kdy se situace vrátí do normálu? Otázkou je, co je normální
Vrátí se Hyundai zpátky do Ruska? To je otázkou, na kterou neznám odpověď. Přestože informací je dostatek. Jeden ale neví, jestli jde o pravdu, nebo nějakou propagandu či mystifikací. Každopádně v době prodeje Hyundai se mluvilo o tom, že je tady dvouletá opce. Že během dvou let může Hyundai koupit svá aktiva zpátky. Čas ale běží, válka nekončí. Jsou tady ale zase informace, že Hyundai znovu začal v Rusku s výrobou. Kde je pravda? Těžko říct, pokud víte víc než já, svěřte se v komentářích.
Výroba se údajně rozběhla v továrně u Petrohradu. Produkce se zatím prý rozjíždí pomalu. To má být způsobeno jednak odchodem některých zaměstnanců během nečinnosti továrny, jednak nutností školení a údržby zařízení. Přesto se z již vyrobených dílů montují automobily, a to konkrétně modely Solaris a Creta. Tempo výroby je zatím nízké. Sklady továrny prý mají komponenty na 70 tisíc vozů. Jenže chybějí některé klíčové díly jako elektronické součástky. Ty je třeba buď vyrobit, nebo zajistit z partnerských zemí, zejména z Číny.
Auta jsou stále stejná, ale na přídi mají mít jiný znak. Čínský
V plánu je, že až budou tyto díly k dispozici, výroba se rozjede naplno a auta půjdou na trh. Ale nebudou mít loga Hyundai. Oficiálně to budou čínské značky GAC a Chery. A to není všechno. Jiné zdroje už mluví o tom, že výroba opravdu běží a že z továrny vyjíždějí automobily, které nemají značku Hyundai na kapotě. Podle místních informátorů jde ale o Hyundai takové, jaké bylo předtím, než došlo k této změně.
Jinak řečeno je to stoprocentní Hyundai, jenom na masce není původní znak písmene H. I když to vlastně taky není pravda, protože podle všeho jsou loga jen tak ledabyle zakrytá. Rusové se evidentně moc neobtěžovali s tím, aby z korejských aut udělali auta čínská. Má s tím ještě Hyundai vůbec něco společného? Tohle už je jenom čistá spekulace, ale prosakují informace o tom, že ano. Oficiálně se k tomu automobilka nějak nemá, ale prý ví víc, než by se mohlo zdát.
Jestli je to strategie, jak si držet nějaké vztahy a možnosti, jak se po válce vrátit? Nevím. Myslím si, že pokud je to pravda, Hyundai dost riskuje. Myslím, že se může velice snadno stát, že až někdy konflikt skončí, sankce padnou, návrat zpátky nebude možný. Pokud už Číňani budou mít své jisté, nevidím důvod, proč by se výroby chtěli vzdát. Navíc v Rusku, kde jediná jistota je, že nic není jisté. Každopádně to ukazuje jediné, že obchodovat na východ od slovenských hranic je vždy rizikové a že člověk neví, jak vlastně dopadne. Nebo se pletu?