Povinný měsíční poplatek 2 829 Kč pro majitele ojetých i nových aut v ČR. Platí již od 1. 1. letošního roku, snad jste nezapomněli zaplatit

Výjimky nejsou a nikdo se z toho nevyvlíkne. Je tady poplatek, který není zanedbatelný, a zaplatit ho musíme všichni do jednoho.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Tohle nebudou dobé zprávy, musíte se připravit na to, že budete platit. Platit víc než doposud. Týká se všech majitelů osobních aut. Cena povinného ručení, která je povinným pojištěním odpovědnosti za škodu způsobenou provozem motorového vozidla, totiž za poslední rok významně vzrostla. Skokový nárůst lze přičíst několika faktorům. Je to inflace. Dále rostoucí náklady na opravy vozidel a změny v legislativě, tato hlediska zaujímají přední místa. Rok 2024 přinesl další zvýšení limitů pojištění.

Povinné ručení zdražilo a každý z nás bude muset zaplatit víc

Dopady těchto změn mohou zvýšit průměrné náklady na povinné ručení, které se v roce 2023 pohybovaly kolem 4 266 Kč. V roce 2024 dosáhly již téměř 5 000 Kč. Nevím jak vy, ale já nemám radost, když mi přijde dopis od pojišťovny. Nikdy to nevěstí nic dobrého. Vždycky se jedná jen o to, že budu muset platit víc. Stejně jako teď. Cenový nárůst znamená, že motoristé, zejména ti v Praze, kde je povinné ručení tradičně nejdražší, budou muset počítat s vyššími výdaji.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Kromě změn v cenách rok 2024 přináší i širší okruh vozidel, na která se povinné ručení vztahuje, včetně elektrokoloběžek, segwayů, sněžných skútrů a dalších. Lze nějak na povinném ručení ušetřit? Částečně ano, když třeba neřeším pojištění, ale auto jako takové. Mohu si vybrat auto, u kterého je nižší pojistné. Typicky jde o méně výkonné modely. Jinak řečeno, platím méně, protože jezdím malým a pomalým autem.

Auto ovlivňuje cenu pojistky. Nejméně platí majitelé Opelu, nejvíce BMW

Další způsob, jak snížit náklady, je sjednat pojištění online. To může přinést slevu oproti sjednání slevy na pobočce. Já s tím zkušenost nemám, protože vždy i u makléře o slevu žádám. A dostanu ji. Některé pojišťovny nabízejí výhodnější sazby pro kombinaci povinného ručení s havarijním pojištěním. To je třeba zvážit. Ne každému se pojištění vyplatí. Záleží na stáří a hodnotě automobilu. Dále je možné ušetřit volbou roční frekvence placení pojistného namísto měsíčních nebo čtvrtletních plateb. To někdy přináší další slevy.

Pozor na levné nabídky, mohou mít nízké limity

Některé pojišťovny ale toto neřeší a cena je vždy stejná, ať jde o jednorázovou platbu, nebo platby rozložené kvartálně či měsíčně. I zde se vyplatí projít si pečlivě podmínky. Některé pojišťovny nabízejí cenu za povinné ručení podle ujetých kilometrů. To může být ideální pro řidiče, kteří nepoužívají auto často a mají nízký roční nájezd kilometrů. Některé věci člověk ale neovlivní, třeba věk. Do určité míry místo, kde bydlí. Stěhovat se z Prahy na venkov jen kvůli povinnému ručení asi nemá smysl. A to, že je řidič mladý a nezkušený, nebo naopak starý, také neovlivní. Ovlivnit se dá výběr auta, to už jsem zmiňoval.

iZdroj fotografie: Jiří Erben / Creative Commons / CC-BY-SA

Zatímco některé značky vozidel, například Škoda, zaznamenaly nárůst povinného ručení až o 19 %, jiné značky jsou levnější. Samozřejmě je rozdíl mezi typy aut. Za rodinný sedan zaplatí člověk méně než za zánovní supersport. Podtrženo a sečteno, řidiči musí sáhnout hloub do peněženky. Nápad neplatit není dobrý. Co se stane, když řidič povinné ručení nezaplatí? Je jedno, jestli úmyslně nebo nevědomky.

Kdo nezaplatí včas, později musí platit mnohem, mnohem víc

Třeba když mu dojde smlouva a on ji neobnoví. V České republice je každý majitel motorového vozidla povinen sjednat si povinné ručení. Jde o zákonné pojištění odpovědnosti za škody způsobené provozem vozidla. To říká zákon. Výjimky nejsou. Pokud někdo tuto povinnost nesplní, vystavuje se riziku řady finančních sankcí. A vymáhat to po něm bude ČKP, tedy Česká kancelář pojistitelů. Podle České kanceláře pojistitelů se na silnicích každoročně pohybuje až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení.

Povinné ručení má za cíl pokrýt škody na majetku a zdraví způsobené provozem vozidla. To znamená, že pokud způsobíte nehodu, z povinného ručení se hradí náklady na opravy vozidel, léčbu zraněných osob nebo další škody. V případě, že povinné ručení nemáte a způsobíte nehodu, bude škoda sice nejprve hrazena z garančního fondu ČKP. Neznamená to ale, že nezaplatíte povinné ručení a ČKP zaplatí jen tak za vás. Česká kancelář pojistitelů bude vymáhat náhradu přímo na vás. Dříve se po viníkovi vymáhala celá škoda.

Bez povinného ručení se dá jezdit, ale je to nelegální. A drahé

Od roku 2018 platí pravidlo, že vlastník nepojištěného vozidla je odpovědný za třetinu způsobené škody, maximálně do výše 300 000 Kč. Ve hře je i policie. Jestliže hlídka při silniční kontrole zjistí, že řidič nemá platné povinné ručení, hrozí mu na místě bloková pokuta nebo penále. Zpět ale k tomu, co se bude dít, když nezaplatíte povinné ručení. Nějakou dobu se nebude dít nic. Klidně měsíce. A pak to přijde. Výzva, že máte doplatit. A ne málo. Příspěvek do garančního fondu ČKP je vyměřován za každý den, kdy vozidlo není pojištěno.

iZdroj fotografie: Se souhlasem Tomáše L.

Jeho výše se odvíjí od typu vozidla a zdvihového objemu motoru. A není to málo. Například u osobního automobilu s objemem motoru 1 500 cm³ je denní sazba 47 Kč. Nic hrozného, řekl by jeden, ale za rok už je to pěkná láce. Stačí spočítat, je to víc než 17 000 Kč. K této částce si ČKP připočítává ještě náklady na vymáhání příspěvku. U auta s velkým motorem už je to ale klidně 33 945 ročně. To je 2 829 Kč měsíčně. Je to ve výsledku mnohem víc než za povinné ručení jako takové. Neunikne nikdo, pozor na to. A to není všechno.

ČKP poplatek nevymáhá sama. Má na to „svou“ agenturu. Která není ničím jiným než vymahačem ve smyslu slova, který si pod tímto představíte. Instituce, s níž nechcete mít nic společného. Mám s tím osobní zkušenost. Aniž bych se čímkoli provinil, přišla mi výzva k doplacení poplatku několika tisíc Kč za mé rodinné kombi. Měl jsem vše zaplaceno. Nějakou chybou mi přišla výzva k doplacení. Musel jsem pak složitě dokazovat, že jsem měl povinné ručení zaplacené. Vymahači se se mnou odmítali bavit a stále obtěžovali, ať zaplatím. Teprve když mi pojišťovna vydala potvrzení o zaplacení, vše bylo stornováno. Nic příjemného.

Máte zaplacené povinné ručení?

Diskuze Vstoupit do diskuze
111 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články