Povinné rozšíření řidičského průkazu na silnější motorizace aut: Kdo musí zpátky do autoškoly? Už od 1. prosince 2024, tik ťak

Kdo má peníze na to, aby si koupil sportovní auto, je od podstaty rizikový řidič. A jako takový si musí zaplatit nové rozšíření řidičáku.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Je vlastně zvláštní, že to přišlo až teď. Že to napadlo někoho až teď. Přitom se to vlastně nabízelo. Jsou státy, kde lidé platí vysoké daně a poplatky za to, že řídí výkonné a silné auto. Tak proč ne povinnost mít na sportovní silný stroj i speciální řidičský průkaz? A teď je to tady, od tohoto roku zavádí Jižní Austrálie nový typ řidičského průkazu. Ten je označovaný jako typ U a bude povinný pro řidiče supersportovních vozidel.

Máte sportovní auto? Pak si musíte zaplatit za nový řidičák

Tato změna je reakcí na tragickou událost, která vyvolala potřebu přísnějších pravidel pro řidiče těchto vysoce výkonných automobilů. Já tohle popravdě nechápu, copak nějaké zákazy a příkazy mohou ovlivnit to, jestli člověk umí nebo neumí řídit? Je to podle mě stejně paradoxní, jako když po teroristických útocích na západě Evropy místní politici zakazují nože. Nesmysl, hloupost. Každopádně zpátky k řidičskému průkazu.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Nejde jen o ten, jsou tady i další pravidla postavená na hlavu. Spolu se zavedením nového řidičáku přicházejí také nová opatření týkající se deaktivace asistenčních systémů ve vozidlech. Vypnete je, a to může mít za následek vysoké pokuty pro ty, kteří tyto systémy úmyslně udělají. Ale o tom až později. Jakkoli to zní jako špatný vtip, je to skutečnost. Jaké pokuty budou hrozit a na která vozidla se nové opatření vztahuje?

Klíče od Lamborghini dostaly dvě babičky. Zapnuli kameru a poslali je na silnici

Řidičské oprávnění typu U bude tedy nezbytné pro řízení supersportovních vozidel v Jižní Austrálii od letošního prosince. Pro získání nového řidičáku budou motoristé muset úspěšně absolvovat online kurz. Kurz bude zpoplatněn částkou přibližně 940 korun a jeho dokončení by mělo trvat zhruba 30 až 45 minut. Řidiči budou mít možnost opakovat zkoušku neomezeně po dobu 12 měsíců, aniž by museli platit další poplatky. Jakmile řidič úspěšně projde tímto kurzem, může zažádat o nový průkaz typu U, který stojí dalších 300 korun.

Tohle je nesmysl, není to autem, ale řidičem, řidičák je hloupost

Vidím to jako nefunkční řešení. Něco po internetu zvládne snad vyplnit každý, a pokud se tak stane, lepšího řidiče to z něj neudělá. Pokud má někdo ovládat své Ferrari, musí se to naučit jenom praktickými jízdami. Jinak to nejde. Ani dobře lyžovat se člověk nenaučí z tepla domova. Musí na svah. Když jsem zmínil Ferrari, tak jaká auta vlastně spadají do povinností nového řidičského průkazu?

Podle oficiálních údajů bude nový řidičský průkaz typu U nutný pro vozidla, jejichž poměr výkonu k hmotnosti překračuje 276 kW na tunu, přičemž celková hmotnost vozidla musí být menší než 4,5 tuny. Tato kritéria se týkají přibližně dvou stovek různých modelů automobilů. Smůlu má třeba řidič Lamborghini Aventador, které limit překračuje od 2 kW na tunu. Auto má výkon 700 koní a poměr výkonu a hmotnost 278 kW/t. Smůla. Pro řízení tohoto stroje bude nový průkaz nezbytný.

Jako kdyby ve Fabii, i30, Twingu nebo RAV4 lidem nic nehrozilo

Naopak BMW M3 nebude vyžadovat nové oprávnění. Paradoxně Caterhman například, podle vybrané specifikace, ano. Auto má relativně nízký výkon, ale také nízkou hmotnost. Takže se klidně dostane na poměr výkonu a hmotnosti 373 kW/t. A to není žádný supersport, je to žebřiňák na čtyřech pneumatikách. Nemyslím to zle, ale do supersportu má svou podstatou daleko.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Výjimku z tohoto opatření budou mít autobusy a motocykly, na které se nová pravidla nevztahují. Proč? Jako kdyby řidiči autobusů a motorek nebourali. Jak říkám, pravidlo je podle mě úplně pokřivené. Pokud řidič bez nového řidičského oprávnění typu U sedne za volant auta, které splňuje uvedené výkonnostní parametry, hrozí mu pokuta v přepočtu 38 tisíc korun.

V případě opakovaného přestupku se pak motorista vystavuje riziku dokonce odnětí svobody až na jeden rok. Je tady jedna dobrá zpráva, tohle se týká pouze místních. Nová pravidla se nevztahují na zahraniční řidiče. Turistům, kteří přijedou do Jižní Austrálie, stále postačí mezinárodní řidičský průkaz. Nicméně i na ně se bude vztahovat další změna, která může být rovněž považována za kontroverzní. Aby ne, je to zase nesmysl. Novinka se týká deaktivace asistenčních systémů.

Vypnout stabilizaci je za pokutu 77 tisíc Kč, další nesmysl

Pokud policie zjistí, že řidič supersportovního vozu úmyslně vypnul asistenční systémy, jako je ABS, nouzové brzdění, elektronické řízení stability nebo kontrola trakce, bude mu uložena pokuta. A ne malá, jde o postih ve výši v přepočtu 77 tisíc korun. Přísný trest má sloužit jako odstrašující prostředek, který má zabránit řidičům v riskantním chování. Toto vše je údajně reakce na nedávnou nehodu supersportu, který srazil a zabil chodkyni.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě.cz

Je to tragédie, neumím si představit být v roli rodičů. Ale nemyslím si, že toto opatření jako prevence pomůže. Kolik nehod se statisticky týká milionových sportovních aut a kolik způsobí obyčejná auta? A teď už klidně optikou českého prostředí. Je to minium. Dnes a denně bohužel bourají řidiči aut, která nemají vysokou hodnotu ani vysoký výkon. Čímž chci říct jediné. Je to v lidech, ne v autech.

Mělo by tohle platit i u nás?

Zdroj: MyLicence
Diskuze Vstoupit do diskuze
90 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články