Škoda urazila prezidenta a skončila. Kabinet ministrů jí udělil zákaz prodeje aut v zemi

Někdy nepomůže ani ta nejlepší diplomacie a i tak velký „hráč“, jakým je Škoda, musí přiznat neúspěch. Na druhou stranu si pro něj šel se vztyčenou hlavou. A to se cení.

i Zdroj fotografie: Škoda
                   

Pouštět se na tenký led politické a obchodní diplomacie vyžaduje někdy opravdu schopnost balancovat na pomyslné hraně nože a vyvažovat všechny působící vlivy tak, aby to nakonec dobře dopadlo a všichni byli (alespoň přiměřeně) spokojeni. Že se to občas ne zcela podaří, je zkrátka daň za obtížnost. A pokud jsou ve hře nemalé obchodní zájmy a prezidentská kancelář, může i tak velký hráč, jakým je Škoda Auto, tvrdě narazit. Pojďme se na to podívat společně.

Škoda je mimořádně aktivní ve dvou sportech

Škoda Auto je totiž v mnoha případech ve velmi složité situaci a celkem bych pochopil fakt, že její vyjednávací týmy sedí občas dlouhé noci v kancelářích a ladí „noty“ neboli vyjednávací taktiku tak, aby pro ně následující jednání neskončilo jinak než vítězstvím. S ohledem na to, v kolika aktivitách je Škoda činná a že je současně aktivní na západních i východních trzích, je totiž zřejmé, že ne vždy se dá vyhovět všem. A někdy zkrátka nevyhnutelně následuje prohra. A je pouze otázkou, jak moc velká bude a s jakými dopady na další obchodní aktivity automobilky.

iZdroj fotografie: Škoda

Nejoblíbenější model Škodovky se vrátí do výroby? Češi jásají, tohle auto na trhu chybělo

Navíc moje formulace z úvodního odstavce „na tenkém ledě“ nebyla až tak náhodná. Jakkoli se sem dokonale hodí v jejím přeneseném významu. Nicméně to i v tom zcela reálném. Jak totiž mnozí z vás vědí, Škoda je mimořádně činná ve dvou sportovních odvětvích: v ledním hokeji a v cyklistice. Ona je tedy činná i v mnoha dalších, nicméně právě v těchto dvou se Škodě v průběhu času podařilo dostat se v podstatě na úplný vrchol a být partnerem mezinárodní hokejové federace IIHF, stejně jako té cyklistické, známé pod zkratkou UCI.

V zimě i v létě v hlavních vysílacích časech všech televizí na planetě

Škodu a její automobily tak můžeme vídat na každém mistrovství světa v ledním hokeji, stejně jako na dalších významných turnajích pořádaných IIHF. V létě naopak ve vozech Škoda jezdí komisaři a vůbec celé vedení například při Tour de France, Giru, Vueltě a dalších podnicích. Je to ze strany Škody a jejího marketingu velmi dobře promyšlený tah, neb se takto dostane na televizní obrazovky v létě i v zimě, a to v hlavních vysílacích časech. Tour de France je ostatně největším a nejvíce sledovaným sportovním podnikem planety, pokud tedy na něm jezdí coby oficiální vozy Škodovky, pak klobouk dolů.

iZdroj fotografie: Tour de France

Je konec, Škoda v listopadu vyrobí definitivně poslední auto. Soudruzi zařízli pýchu Česka

Jenže. Někdy do hry vstoupí faktory, které nemáte až tak šanci ovlivnit, a je jenom na vás, nakolik si zachováte (sami pro sebe a pro své okolí) tvář a udržíte konzistenci ve svých základních morálních principech, nebo zkrátka ustoupíte a obětujete obchodu vše. Přesně do takové situace se Škoda dostala nedávno, když se pořádalo (resp. mělo pořádat) mistrovství světa v ledním hokeji v Bělorusku. IIHF je (nechť mi to jeho funkcionáři ráčí prominout) podle mého osobního názoru spolkem bez skrupulí, těm je nějaká morálka úplně lhostejná. Hlavně peníze, zbytek nás nezajímá.

IIHF nakonec ustoupila Škodě. Síla peněz zafungovala

Což se krásně ukázalo právě u mistrovství světa, které se mělo konat napůl v Lotyšsku a napůl v Bělorusku. V polovině ledna letošního roku však Škoda Auto zaujala zásadní postoj a jako hlavní sponzor šampionátu (kterým je již téměř 30 let, objem peněz do hokeje je tedy opravdu zásadní) prohlásila, že pokud se mistrovství světa uskuteční v této totalitní zemi, tak od sponzoringu odstoupí. Což je natolik silná páka, že to pohnulo i „bafuňáři“ z IIHF. A to je věru co říct. Mistrovství se tedy přesunulo do Lotyšska a tamní Rigy. Důsledky však na sebe nenechaly dlouho čekat.

iZdroj fotografie: IIHF

Běloruský diktátor Lukašenko totiž patří k velkým fanouškům ledního hokeje a už už se viděl, jak se podaří jeho totalitní režim i praktiky tak trochu „zlegalizovat“ a dostat v hlavních vysílacích časech na televizní obrazovky po celém světě. Uznejte, tohle si nechcete nechat ujít. Do takto smělého plánu však Škoda hodila Bělorusku pomyslné „vidle“, a náhle bylo všechno jinak. S „mistrákem“ byl konec. Oficiálně na konto „obav z bezpečnostní situace v Bělorusku“. Jenže Lukašenko, ostatně jako většina diktátorů opravdu není z těch, co by uměli odpustit nebo zapomenout.

Zákaz vozů Škoda přímo od diktátora

Škoda tak skončila v Bělorusku na pomyslném „black listu“ a se slibně rozvíjejícím se trhem je konec. A to zřejmě na hodně dlouho, neb Lukašenkovým nástupcem má být jeho syn. Jakkoli oficiálně platí zákaz dovozu a prodeje Škody do Běloruska do konce roku 2024. Osobně bych to však viděl na poněkud déle. Mezi „odvetné“ kroky tak patří nejen nečekaná a technicky zcela nepodložená ztráta homologace například pro Rapid, zdůvodněná „řadou nesouladů s místními normami“. Výmluvnějším (a reálnějším) je v tomto směru spíše toto prohlášení kabinetu ministrů:

„Aby byla zajištěna ochrana národních zájmů, s ohledem na nepřátelské akce proti běloruskému lidu, vláda vytvořila seznam zboží, které je zakázáno dovážet a prodávat na území Běloruské republiky.“ Běloruský kabinet ministrů

iZdroj fotografie: Škoda

Spolu s Rapidem se musely z Běloruska „poroučet“ i další modely Škody včetně těch ve službách prezidentské kanceláře. To nejhorší však teprve mělo přijít. Aktuálně totiž Bělorusové oficiálně zakázali dovoz a prodej všech modelů Škodovky. A ty, které se aktuálně dovezly, musí být reexportovány. Neboli vráceny zpět. To je hodně ponižující i pro tak velkou značku, jakou Škoda nepochybně je. Otázkou zůstává, jak velkou cenu je nutno zaplatit za to, že Škoda „nesklonila hlavu“. A jestli to mělo celé vůbec smysl. Co myslíte?

Souhlasíte s opuštěním východních trhů ze strany Škody?

Diskuze Vstoupit do diskuze
99 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články