1,5 milionu řidičů přijde do konce roku o své auto. Kdo mezi ně patří? Pokud dá EU razítko na konkrétní papír, tak ještě víc

Ten, kdo si kupuje auto na splátky, nemá jistotu, že o ně nepřijde. Kvůli EU jsou ale v ohrožení všichni, i ti, co zaplatili hotově.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Žijeme si tak dobře, jako jsme si ještě nikdy nežili. Myšleno v kontextu společnosti. A skutečně, co nám chybí? Musím upřímně uznat, že já mám všechno, co si mohu přát. Samozřejmě v rámci racionálních možností. Toužit po vlastním ostrově v Karibiku nebo garáži plné milionových supersportů sice mohu, ale je to v mém případě nerealizovatelné. A vlastně zbytečné. Nechci ale filozofovat, o tom tento článek není a nemá být.

Kritici nadávají na současnost, ale to je špatně. Máme se skvěle

Jde o to, že se skutečně máme jako společnost dobře. Nicméně jsou tady nástrahy moderní doby, kvůli kterým se lidé dostávají do potíží. Řidiči aut patří mezi ně. Součástí moderní společnosti je chtít mít všechno hned. A na co člověk nemá prostředky, půjčí si peníze. A jsem u jádra problému. Řidiči mohou přijít o svá auta. Tento problém je mnohem závažnější, než by se na první pohled mohlo zdát. Přitom existuje skupina lidí, která na této situaci dokáže profitovat. O auto je možné přijít velmi rychle, a to ne nutně jenom kvůli dopravní nehodě nebo krádeži.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Trend financování automobilů prostřednictvím úvěrů a leasingu nabírá na obrátkách. Určitě to znáte minimálně z reklamy. Půjčka přes mobil během pár minut. Ovšem temná stránka nakupování na dluh po čase začíná vyplouvat na povrch. Stále více řidičů se potýká s problémy se splácením. To může vést k tomu, že letos až 1,5 milionu lidí ztratí své vozidlo. Situace se odráží v rostoucích životních nákladech a ve zvyšující se míře inflace.

Máte řidičák? Nově budete platit 44 Kč každý týden. Bezpodmínečně do státní kasy na dluh po předchozí vládě

Současná doba nabízí širokou škálu možností financování, jež usnadňují pořízení nového auta. Odložené splátky, leasing nebo dlouhodobý pronájem jsou dnes běžnou cestou, kterou si mnoho řidičů zvolí místo jednorázového nákupu auta za hotové. Tato možnost ale přináší i nečekané problémy. Průměrná inflace v Evropské unii se nyní pohybuje kolem pěti procent, USA jsou na tom o něco lépe. Přestože se tato čísla mohou zdát relativně nízká, představují pro spotřebitele značnou finanční zátěž.

Financování aut na leasing je bežná praxe. Neplacení ale také

V uplynulém období se americké domácnosti potýkaly s nárůstem životních nákladů. To se promítlo do všech oblastí jejich každodenního života. Ratingové agentury navíc zaznamenaly dramatický nárůst počtu řidičů, kteří jsou se splátkami leasingu v prodlení o více než 60 dní. Jde o dosažení nejvyšší úrovně od roku 1994. Rostoucí životní náklady, zdražování půjček a splátek znamenají, že stále více lidí se dostává do finančních potíží.

Problémy se splácením hrozí zejména lidem s horší bonitou nebo s problematickou historií splácení. Tyto obtíže mohou způsobit, že se řidiči ocitnou ve spirále dluhů. Ta může vést až k tomu, že člověk o své auto nakonec přijde. Pro ty, kteří nemají dostatek financí, je čas na řešení těchto problémů navíc omezený. Hrozí reálně zabavení auta. To nahrává jiné skupině lidí, a to jsou spekulanti. Supi, kteří čekají na lidi s finančními problémy.

Spekulanti hledají lidi v nesnázích, auta kupují za směšné ceny

Auta, jež nelze splácet, pak za minimální ceny vykupují. To se dá dělat přímo od zadlužených majitelů. Anebo když dojde k zabavení aut, chodí na aukce a auta kupují za aukční ceny. To ale není jediné riziko, které se snáší nad motoristy. Pokud jsem se odrazil pomyslně od USA, je tady EU, jež komplikuje zase život nám, v Evropě. Třeba tím, jak koketuje s myšlenkou ohledně změny metodiky měření emisí. Nedávno jsem o tom psal.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Podstata problému je jednoduchá a jasná. Teď je nějaká metodika měření emisí STK a podle té auta projdou. Ta moderní, zjednodušeně řečeno. Mohlo by se ale stát, že pokud EU změní metodiku, tak auta, která včera prošla STK, zítra už neprojdou. De facto budou na odpis a řidiči s tím nic neudělají. Co by to znamenalo v reálu? To, že vaše auto by prostě nesmělo vyjet na silnici. Co pak s ním?

Jestli EU změní metodiku měření, přijdeme ihned o svá auta

Prodat těžko, protože ho nikdo nekoupí. Dá se asi předpokládat, že se pár vykuků rozhodne vykupovat taková auta a prodávat je třeba do Asie nebo Afriky, protože tady prostě už budou k ničemu. A my řidiči budeme tlačeni do toho, abychom si koupili auta, která STK projdou. Elektromobily. Tady ten problém, ten evropský, se snad neuskuteční. Doufám, že EU neudělala nic takového, co by už vlastně naše auta de facto odepsalo. Nicméně neplacení leasingu či úvěru je rizikem i u nás. I tady hrozí, že pokud nebudete platit pravidelné splátky, o auto nakonec přijdete. Tak pozor na to.

Máte auto na splátky, nebo za hotovost?

Diskuze Vstoupit do diskuze
76 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články