Tohle je problém, protože si řidiči myslí, že konkrétní chování není přestupkem za pokutu. Opak je ale drsnou pravdou.
Některé chyby na silnicích si řidiči ani neuvědomují. Proč? Já si myslím, že to je proto, že se zdají být neškodné. A že neohrožují nikoho na první pohled. Pak ale přijde na řadu policie a rozdá pokuty, překvapivě vysoké. A zaskočený motorista se diví a neví, odkud to přišlo. Vždyť přece nic neudělal?! Ale udělal, bohužel si to vůbec, ale vůbec neuvědomuje. Existují přestupky, které jsou na první pohled zcela zřejmé, například překročení rychlosti, projetí křižovatky na červenou či předjíždění na dvojité plné čáře.
Pokuta, o které si většina lidí myslí, že na pokutou vůbec není
Přestupky jsou tak dramatické, a tak obecně známe, že si většina řidičů plně uvědomuje, že porušuje zákon. A i když motoristé nechtějí, počítají že mohou nést následky. Zaplatit pokutu, dostat trestné body. Ovšem existují i takové přestupky, které se zdají být zcela banální a společensky neškodné. Jenže i ty mohou vést k vážným následkům. A policie má na věc jiný názor, než by se mohlo zdát.
Od začátku roku 2024 hrozí řidičům drsnější postihy při porušení pravidel silničního provozu. Je toho spousta, ale jak říkám, většinu toho si řidiči uvědomuji. Co ale neřeší, je použití světel, blinkrů, klaksonu. Tedy nesprávné použití. Většina řidičů si myslí že může svítit blikat a troubit, jak se jim zlíbí. Bez rizika postihu. Ale to tak opravdu není. Existuje však jeden přestupek, asi každý řidič se ho někdy dopustil.
Spadá do kategorie tzv. jiného porušení povinností. Konkrétně se jedná o neoprávněné použití výstražných světel. Jde o situaci, kdy řidič zapne všechny čtyři blinkry najednou bez zjevného důvodu. Zákon přesně stanovuje, že tato světla mohou být použita pouze v případě hrozícího nebezpečí, zejména když je nutné náhle snížit rychlost nebo zastavit vozidlo. Použití výstražných světel za jiných okolností je zakázáno, a to včetně oblíbeného „stání na blikačkách“. Za neoprávněné použití výstražných světel může být udělena pokuta až 1 500 Kč na místě.
Stát na blikačkách je víc za pokutu, než stát špatně bez blinkrů
Při projednávání ve správním řízení, může pokuta skočit na částku mezi 2 000 až 5 000 Kč. Na druhou stranu, chápu že je to nelegální. Ale pokud někdo děkuje druhému, nebo mu dává signál který mu pomůže v rámci bezpečné jízdy, nevidím v tom problém. A policie by také neměla. Co ale policii dráždí, to je blikání na ostatní řidiče, jako varování před nedalekou policejní hlídkou. A není to jenom o blikání hlavními lampami, nebo varovných blinkrech.
Ano, myslím teď na mlhovky. A ano, tam je to také velmi problematické, a pro radu motoristů neprůhledné a zmatečné. Správné používání mlhovek je pro mnoho řidičů problémem. Potíže s mlhovkami jsou dvojího druhu. Někteří řidiči je nepoužívají, když by měli, a jiní je zase nechávají zapnuté i tehdy, když to není potřeba. Obojí je špatně. Používání mlhovek je regulováno zákonem o silničním provozu.
Kdo použije mlhovky neoprávněně, riskuje značnou pokutu
Ten určuje, kdy a jak by měla být tato světla zapnuta. Přední mlhová světla smí být zapnuta pouze za podmínek snížené viditelnosti, tedy v mlze, při sněžení nebo v hustém dešti. Zadní mlhové světlo je pak povinné zapnout vždy, když panují tyto (zhoršené) podmínky. Mnoho řidičů však pravidlo ignoruje nebo si ho špatně vykládá. To vede k tomu, že buď zadní mlhovku nezapnou vůbec, i když by měli.
Nebo ji naopak nechávají zapnutou, když to není potřeba, čímž oslňují ostatní řidiče. Problém nesprávného používání mlhovek také není jen záležitostí bezpečnosti, ale i otázkou finančního postihu. Pokud řidič mlhovky nepoužije, když by měl, nebo je naopak použije, když není potřeba, může mu být na místě udělena pokuta až do výše 2000 korun.
Ve správním řízení může tato částka dosáhnout 1500 až 2500 korun. Závěrem chci připomenout, že mlhovky nejsou určeny k běžnému ježdění. Ale k použití ve snížených a zhoršených podmínkách, kdy je viditelnost skutečně omezena na minimum. Správné používání mlhovek a světel obecně je tedy otázkou nejen dodržování zákona, ale i ohleduplnosti a zodpovědnosti vůči ostatním na silnici.