Revoluční řešení sníží emise spalovacích motorů o 90 %. Funguje i pro ojetiny. Může ovlivnit směr historie

Proč investovat do nabíječek a kupovat drahé a nefunkční elektromobily? Stačí tankovat do aut, která máme, nové dostupné palivo.

i Zdroj fotografie: Mahle Powertrain (tiskové materiály)
                   

Evropská unie tlačí na to, aby automobilová doprava byla ekologická. Ekologičtější než dřív, ideálně s nulovými emisními dopady na životní prostředí. Já s tím, aby se člověk staral o životní prostředí, souhlasím. Nechci dýchat zplodiny, nechci si kazit život, nechci kazit zdraví svým blízkým. Chápu, některá řešení jsou nepopulární, nepříjemná, ale bez nich to nejde. Na druhou stranu, proč dělat kroky, které jsou jak drastické a nepříjemné, tak také neefektivní a kontraproduktivní? Pokud je třeba snížit emise, vždy to jde udělat jinak než zákazem spalovacích aut.

Ekologie není sprosté slovo, ale potřebná věc. Jen to nepřehnat

Zejména když technologie, která nabízí zásadní snížení emisí, existuje. Podle Evropské unie nejlepším způsobem, jak snížit emise CO2 na minimum, je zákaz spalovacích aut. A doprava postavena na elektrické mobilitě. Což je samozřejmě paradox, který stojí na hliněných nohách. Vyrobit elektrické auto není bez emisní stopy, naopak. Výroba elektrických aut obrovským způsobem zatěžuje životní prostředí. A pak je tady výroba samotné elektřiny.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Naproti tomu je tady řešení spalovacího motoru, revoluční, které by problém mohlo klidně vyřešit. Nové řešení spalovacího motoru může znamenat revoluci v automobilovém průmyslu a snižovat emise CO2 až o 90 procent. O čem mluvím? Myšlenka je známá už dlouhou dobu, avšak její praktické nasazení do silničních vozidel se teprve nyní stává realitou. Japonské a čínské firmy tento koncept důsledně rozvíjejí, což pro současné snahy o elektrifikaci automobilů může představovat vážnou hrozbu. Navíc takové řešení funguje i na ojetiny.

Emise aut stále stoupají. Elektromobily současnému stavu nijak nepomáhají

Minimálně v Evropě, pokud to tedy EU nezatrhne. Problém totiž není ve spalovacích motorech, ale v palivu. Emise CO2 nepocházejí přímo z motoru, ale z fosilních paliv, která jsou v něm spalována. Myšlenka je tady jednoduchá, stačí nahradit fosilní paliva ekologičtějšími alternativami a problém s emisemi je vyřešen. Tuto jednoduchou pravdu chápu já, chápete to vy, chápe to moje babička, chápe to moje šestiletá dcera.

Řešení tady je, a ne jedno. Elektromobily to nejsou, tak o co jde?

Tak proč to nechápou byrokrati v Evropské unii?! Nevím. Ale co vím, je, že třeba Porsche vyrábí syntetické palivo, které má nulovou emisní stopu a lze spalovat v běžných spalovací motory. Vím, že koncern Stelantis prohlásil, že téměř všechny jeho moderní motory mohou už teď fungovat na syntetická paliva. Není potřeba nic měnit. Jen natankovat z jiného než benzínového stojanu. Co se tedy v Asii stalo?

iZdroj fotografie: Ruben de Rijcke / Creative Commons / CC-BY-SA

Toyota a GAC nedávno oznámily, že vyvíjejí motor, který bude schopen spalovat čpavek. Na první pohled se může zdát, že jde o neobvyklé řešení, ale není. Nejde o první pokus v tomto směru. Čpavek poháněl experimentální armádní vozy v polovině minulého století. Nebo na něj jezdily belgické autobusy ve čtyřicátých letech 20. století.

Jednoduchá a levná chemikálie, náhrada místo benzínu je tady

Čpavek není nepřítelem osobních aut. Naopak. Tato chemikálie je ostatně i součástí močoviny a AdBlue. Močovina je vstřikována do výfukového potrubí, pomáhá snižovat emise oxidů dusíku. Přímé spalování čpavku v motoru je trochu jiná záležitost. Problémem je však nízká energetická hustota čpavku a jeho obtížné zapalování. Je to problematické, ale ne nereálné.

Zatím je to neznámé, automobilky nic nezveřejnily. Kromě zprávy, že tudy může vést cesta. Spolupracující společnost Mahle Powertrain začala nahrazovat velké dieselové motory například v autobusech nebo lodích agregáty schopnými spalovat čpavek. Jednou z výhod čpavku je, že jde o přírodní plyn, který existuje a není třeba jej složitě vyrábět. Navíc se při tlaku 7,5 baru stává kapalným, to usnadňuje přepravu. Na rozdíl od vodíku, který musí být stlačen na 750 barů.

iZdroj fotografie: Mahle Powertrain (tiskové materiály)

To je naopak na skladování a přepravu náročnější. Možná Asiati objevili klíč, cestu k řešení, které by mohlo změnit současný vývoj. Které by mohlo zcela zvrátit dosavadní snahy o ekologičtější dopravu. Tou největší překážkou, jež tuto koncepci (stejně jako jakoukoliv jinou než elektrickou) čeká, je co? Hádejte, můžete jednou, není to tak těžké. Největší klacky pod nohy čemukoli mimo elektřinu budou házet politici.

Jsou elektromobily cesta?

Diskuze Vstoupit do diskuze
126 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články