Krásné německé SUV trhá spolehlivostní žebříčky. Stanovuje nové měřítko laciného provozu. Přitom je levnější než Dacia Duster

V kategorii levných SUV kraluje rumunské auto, ale není to jen o něm. Jsou tady němečtí rivalové, kteří jsou stejně dobří.

i Zdroj fotografie: Opel
i Zdroj fotografie: Opel
i Zdroj fotografie: Opel
i Zdroj fotografie: Opel
i Zdroj fotografie: Opel
i Zdroj fotografie: Opel
Další 2 fotografie
Další 2 fotografie
                   

Peníze jsou vždy až na prvním místě. Toto paradoxní a bizarní přísloví říká jiné. Ať už člověk má jakékoliv priority, velmi často se v naší společnosti věci řídí penězi. Týká se to i aut. Až na výjimky platí, že čím dražší, tím lepší. Neznamená to ale, že se nedá pořídit slušné auto za dobré peníze. Typickým příkladem je Dacia Duster. Jenže co dělat, když člověk chce levné SUV, ale nechce Dacii?

Duster je fenomén, které lze těžko překonat. Rivalové ale jsou

Když se člověk rozhodne pořídit si moderní SUV, ale nechce utratit majlant, nemusí automaticky mířit k dealerovi rumunské značky. Duster nabízí slušný poměr cena/výkon, ne každému tento vůz sedne. Což je zvláštní, protože mně se líbí. Hodně se mi líbí, od první generace. Pravda, kterou jsem si zamiloval proto, že jsem s verzí s atmosférickým benzínovým motorem skákal přes módy na motokrosové trati.

iZdroj fotografie: Usien / Creative Commons / CC BY-SA

Ale je pravda, že tenhle model se povedl, lidé ho mají rádi. Já ho mám rád. Za svou cenu nabízí opravdu maximum auta. Za chvíli budu mluvit o jiném autě, ale to se mi líbí také. Je úplně jiné. A musím říct, že jakkoliv se mi moderní modely této značky moc nezamlouvají, z tohoto konkrétního výběru jsem skutečně nadšený. Dacie má image značky levného vozu z východní Evropy. Dejme tomu, to jí nebere nic na kvalitě.

Dacia tiše chystá „nejlepší lidové SUV“: Bude ještě lepší než Duster. Proč ho budete chtít i vy?

Ale pokud chce někdo „západní“ SUV za dobrou cenu, také to jde. Auto je z Německa a je nečekaně dostupné. Opel Mokka 1.2 Turbo je příkladem toho, že i prémiová značka může být finančně přístupná. Mokka je městský crossover. Vývoj Mokky probíhal v Německu, to podtrhuje její charakter ryze německého vozu, nikoli pouhé kopie Peugeotu, se kterým sdílí DNA díky koncernu Stellantis. Design vozu je inspirován legendární Mantou.

Vypadá opravdu dynamicky, draze a skvěle. Lépe než Duster

To se projevuje zejména v přední masce Vizor. Automobil působí robustně a sebevědomě, což je podtrženo krátkými převisy karoserie a sebejistou siluetou. Interiér Mokky je stejně stylový jako její exteriér. V interiéru dominuje minimalistický design s výraznými detaily. Celkový dojem z interiéru je čistý, jednoduchý a neokoukaný. Displeje na palubní desce jsou propojené a poskytují řidiči všechny důležité informace.

Přestože grafika přístrojového panelu je jednoduchá, zobrazení by mohlo být výraznější, zejména pro starší řidiče. Infotainment systém je funkční, rychlý a umožňuje zrcadlení mobilních telefonů. V interiéru nechybí ani samostatný panel klimatizace a praktická tlačítka pro ovládání různých funkcí. Přední sedadla jsou pohodlná, ale relativně měkká, což znamená, že neposkytují dostatečnou oporu při dynamické jízdě.

V kabině je to o moderním designu a komfortní výbavě

Zadní sedadla nabízejí méně místa, zejména kvůli svažující se střeše, která omezuje prostor nad hlavami cestujících. Přístup na zadní sedadla je také ztížen úzkými dveřmi. Tvrdé plasty v interiéru jsou sice očekávané v této cenové kategorii, ale trochu kazí celkový dojem z jinak povedeného interiéru. Pod kapotou Mokky najdeme řadu motorů, od benzinového 1.2 Turbo s výkony 74 a 96 kW až po naftový 1.5 CDTI s výkonem 81 kW.

iZdroj fotografie: Opel

Nechybí ani elektrická varianta s výkonem 100 kW. Ideální je univerzální benzinový motor o výkonu 96 kW spojený s automatickou převodovkou. Nabízí kultivovaný projev a solidní dynamiku. Podvozek Mokky je naladěn na typicky německý styl jízdy – tuhý, ale komfortní. Na městských kostkách je sice tvrdší, ale na dálnici zvládá nerovnosti s přehledem. Jízda s Mokkou je plynulá a vyrovnaná, ačkoli dynamická jízda se podepíše na vyšší spotřebě. Sladění motoru s 8stupňovou automatickou převodovkou je výborné, řazení probíhá hladce a rychle.

A teď k tomu, co jsem nakousnul na začátku. A to jsou finance. Dacia Duster je proslulá tím, že stojí sice nějaké peníze, ale není to moc. A za své peníze dostane člověk maximum auta. Opel Mokka je také cenově dostupný vůz. Začíná na 469 990 Kč za základní verzi s motorem 1.2 Turbo. Varianta s výkonem 96 kW a automatickou převodovkou vyjde na 539 990 Kč. K tomu Opel občas nabízí „výprodejové“ časově omezené akce, takže může zájemce ušetřit ještě víc.

Galerie

Další 2 fotografie
Další 2 fotografie

Koupili byste si radši Dacii nebo Opel?

Diskuze Vstoupit do diskuze
75 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články