EU znemožnila Čechům kupovat levná auta. Řidiči pláčou, budou platit 50% přirážku k původní ceně

Je tady nabídka na levná elektrická auta, ale to se EU nelíbí. Udělá vše pro to, abychom museli kupovat předražené automobily.

i Zdroj fotografie: Bazar AHOS / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Brusel před pár dny udělal zásadní krok. Ten i tentokrát dopadne v horizontu času tvrdě na běžné občany v České republice i jinde v Evropě. Evropská unie totiž rozhodla o uvalení cel na levná čínská auta. Konkrétně na ta s elektrickým pohonem. Tento krok je jen dalším z mnoha rozhodnutí, jež ovlivní dostupnost vozidel pro evropské spotřebitele, a to způsobem, který se pro většinu z nich stane značně nekomfortním. Důvod?

Chcete elektormobil? Pak ne levný, ale jen drahý a z Evropy

Můžeme chodit kolem horké kaše a debatovat prostřednictvím ekonomických výrazů. Ale faktem je podle mého názoru něco jiného. Evropské automobilky vyrábějí elektromobily, které jsou drahé. Čínské automobilky vyrábějí elektromobily, které jsou levné. Z čínských elektromobilů EU nemá nic. Peníze z evropských elektromobilů, to je jiná písnička. Takže ať si budeme říkat, co chceme, pokud je čínský elektromobil levný, EU z něj nic nemá.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Ale zákazník se raduje. Občan se raduje, což EU nemá ráda. Takže je třeba zatnout tomu tipec. Každopádně tímto opatřením Evropská unie zamezila přístupu k levnějším alternativám elektromobilů. To dlouhodobě povede k výraznému zdražení těchto vozidel na trhu, včetně České republiky. Celý problém začal rozhodnutím EU, že od roku 2035 nebude možné na evropském trhu prodávat vozidla se spalovacími motory.

20 elektrických autobusů shořelo na popel ve stejný den. Je vůbec elektrifikace MHD dobrý a bezpečný nápad?

Toto rozhodnutí samo o sobě vyvolalo bouři nesouhlasu. Odborníci varovali, že Evropa není na tuto změnu připravena. Infrastruktura pro elektromobily není dostatečně rozvinutá, a navíc se očekává, že ceny těchto vozidel budou pro většinu spotřebitelů příliš vysoké. Argumenty, že technologie elektromobilů se postupně zlevní a že cena těchto vozidel klesne na přijatelnou úroveň, se zatím ukazují jako mylné.

Čínská vláda podporuje výrobu dotacemi, to se EU nelíbí

V Číně dokážou tyto vozy vyrábět s relativně nízkými náklady a ve velmi dobré kvalitě. To by bylo přece tou odpovědí na ono zlevnění? Ano, ale to by to nesmělo být v Číně, ale v Evropě. Takže výsledek je takový, jaký by si koncový zákazník přál, ale stále je to špatně. Podle některých analytiků právě tím řešením, kterého se EU tak obávala. Čínské elektromobily začaly být velmi konkurenceschopné. Staly se populárními i v Evropě.

Díky nízkým výrobním nákladům a solidní kvalitě se ale tyto vozy staly hrozbou pro evropské automobilky. Prodeje čínských elektromobilů v Evropě tak rychle rostly, zatímco evropské automobilky čelily a čelí stále větším problémům. Nejen v Evropě, ale i na samotném čínském trhu, kde o jejich vozy výrazně klesá zájem. Evropská unie se rozhodla, že nejlepší způsob, jak tuto situaci řešit, je uvalení cel na čínské elektromobily.

EU nás donutí platit víc. Co je levné, na to připadne velké clo

Vyrovnávací cla mohou dosahovat téměř 50 %, navzdory varování německé vlády o možném riziku obchodní války s Čínou. Tato nová cla, která Evropská komise oznámila výrobcům automobilů, mají podobu dodatečných cel ve výši 17 až 38 % na dovážené čínské elektromobily. Tato cla se přidávají k již existujícím 10% clům na všechny čínské elektromobily a jsou uplatňována podle toho, jak jednotliví výrobci vyhověli šetření EU týkajícímu se elektromobilů.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Evropská komise tvrdí, že její šetření odhalilo, že dodavatelský řetězec elektromobilů v Číně je výrazně dotován. A že dovoz čínských elektromobilů představuje pro evropský průmysl bezprostřední hrozbu. Toto předběžné rozhodnutí je výsledkem vyšetřování státní podpory čínských výrobců elektromobilů. To bylo zahájeno předsedkyní Evropské komise Ursulou von der Leyen v září loňského roku.

USA zavedly clo ještě vyšší, de facto jde o zákaz dovozu

Komise na základě tohoto vyšetřování rozhodla o uvalení různých úrovní cel na tři hlavní čínské výrobce elektromobilů. Společnost BYD, která se přetahuje s Teslou o pozici největšího světového prodejce bateriových elektromobilů, dostala nejnižší dodatečné clo ve výši 17,1 %. Geely, majitel švédské automobilky Volvo, musí platit dodatečné clo ve výši 20 % a na SAIC se vztahuje nejvyšší dodatečné clo ve výši 38,1 %.

Ostatní čínští výrobci elektromobilů, kteří spolupracovali při šetření EU, jsou zatíženi dodatečným clem ve výši 21 %. Zatímco na ty, kteří nespolupracovali, se vztahuje dodatečné clo ve výši 38,1 %. Tato cla jsou však stále nižší než 100% clo, které na čínské elektromobily uplatňují Spojené státy.

iZdroj fotografie: VW

Co je výsledkem? Tak nebo tak, jakmile je na autě další clo, znamená to vyšší cenu. Vyšší cenu, kterou nezaplatí nikdo jiný než koncový zákazník. Já elektromobily nemám rád, nekoupil bych si ani čínský, ani evropský. A evropský si teď nekoupím už jen ze samé podstaty věci. Jen proto, že se mě do toho snaží EU natlačit.

Jedná EU správně?

Zdroj: EU
Diskuze Vstoupit do diskuze
133 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články