3 nejlepší ojetiny, které mylně trpí špatnou pověstí. Ceny klesly na minimum, za ty peníze lepší auto neseženete

Některá auta jako by měla ve svém osudu napsáno, že se na ně tak trochu zapomene. To však neznamená, že by nemohla být skvělá, a navíc nyní i mimořádně levná.

i Zdroj fotografie: Renault
                   

Neprozradím asi nic tajného, když napíšu, že existují auta, o nichž sní mnoho řidičů a motoristů a kolem kterých se vytvořila jakási „aura“ dokonalosti, ideálu a touhy. Tedy touhy je vlastnit, zaparkovat v garáži, užívat si je den co den. Čehož si ale jejich výrobci jsou velmi dobře vědomi a zohledňují to na ceně (i když slovo „zohledňují“ je ve smyslu drahoty spíše protimluv), podobně se pak chovají všichni další na bazarovém trhu, kteří tyto modely přeprodávají. Jenže jsou ještě jiná auta. A u nich je to opačně. Mám tři skvělé tipy, tady jsou.

Před pár lety hodně přes milion, dnes s přehledem do 70 tisíc korun. Absurdní pokles v přímém přenosu

Tedy tři skvělé tipy v poměru výkon/cena. Nemyslím pochopitelně výkon v kilowattech, níže představené modely jsou v zásadě ryze praktickými kousky. Výkonem myslím to, co za své peníze dostanete, tedy onen obvyklý poměr cena versus nabízená hodnota. A ten je u všech tří mimořádně zajímavý, respektive u jednoho až absurdní. Jsou to auta, jež bez výjimky stála vysoké násobky dnešních cen, a trh na ně z nějakého důvodu zapomněl. Tím spíš nazrál čas, abychom si je připomněli na našich stránkách.

Když mi sourozenci pokazili pověst, nezmůžu opravdu nic (žel)

Jako první je model, který opravdu šeredným způsobem doplatil na zkaženou pověst svého předchůdce. Poslední Renault Laguna je totiž v zásadě velmi povedené auto, „jenom“ mu to už nikdo, s ohledem na opravdu problémového předchůdce, neuvěřil. Pro Renault to musela být bolestivá ztráta a nechtěl bych vidět ty účetní knihy a vůbec ekonomické poznámky, které Lagunu a její výrobu (poslední model byl na trhu krátce, vyrobilo se necelých 400 000 kusů) provázely.

iZdroj fotografie: Renault

Pro vás z toho plyne jediné: tohle auto je lepší, než je jeho reálná cena na trhu. A výrazně lepší, než je jeho pověst. Schválně, podívejte se na oblíbené německé servery s jejich nabídkou Laguny III z let 2012–2016, najdete často kombi s turbodieselem 2.0 dCi řady M9R o výkonu 110 kW (a opravdu se ho netřeba bát, naopak, má mj. chlazení turba vodou a celkově se Renault velmi snažil, aby tento motor fungoval) ve velmi zachovalém stavu a za ceny, které jsou více než dostupné.

Renault má nové logo. Pozoruhodný design rozdělil Česko na dva tábory

Laguna má navíc často velmi kvalitní, anatomická přední sedadla a palubní desku z hodnotných plastů, stejně jako třeba řízení všech kol (i po deseti letech fungující bez problémů) nebo dokonalé BOSE audio systémy. A je nenápadná, nechtěná, nikdo vám ji neukradne. A že budou sousedé ohrnovat nos? Může vám to být jedno, je to vaše auto a jen vy víte, jak jste koupili výhodně. Jestli bych si ji koupil? Rozum volí třeba tohle kombi, ale existuje i nádherné kupé: a to bych tedy chtěl všemi dvaceti.

Z dřívější „šlechtické“ značky dnes super levná ojetina s moderním dieselem

Dalším z kandidátů je naprosto ojedinělé auto, alespoň co se nabídky v Čechách (a žel i v Německu) týče. Jenže. Tohle auto stálo kdysi „nesmysl“ a je od značky, která by stále mohla lákat. Ano, Jaguar X-Type je sice „tak trochu Mondeo“, ale opravdu jen trochu. Najděte si kousek se světlou kůží v interiéru, sedněte si do něj a pak se sami sebe zeptejte, jestli tohle je Mondeo. Ne, není, opravdu nikoli. A co je nejzajímavější: existuje verze s opravdu spolehlivým turbodieselem 2,2 od koncernu PSA (tehdy PSA).

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Vyráběla se od roku 2007, mívá od 96 do 107 kW (a 366 Nm!!!) dle verze a je vždy zkombinovaná buďto se šestistupňovým manuálem (což by byla i moje volba), nebo šestistupňovou automatickou převodovkou včetně sekvenčního řazení (dřívější převodovky JATCO byly pětistupňové). Má také klasickou dráhu voliče a celkově je to pohonné ústrojí zcela srovnatelné s moderními vozy. Tohle auto kdysi stálo minimálně milion a půl. Tady je například zachovalý kousek za zhruba 45 tisíc korun (!!!). A takových je v Evropě víc.

Vyhrajte honbu za nejlepší ojetinou: Kupte ji, dokud je čas. Tak dobré auto už nevyrobí

Chápu, není to pro každého a měli byste nejdřív najít mechanika/servis, co vám na to kývne a bude se o něj starat. Nicméně poměr hodnoty a nabízeného je tady opravdu absurdní. Nic tak levného nemá takový motor, převodovku ani interiér. Ten už vůbec ne.

Malá a odolná čtyřkolka za opravdu směšné peníze

A do třetice jsem původně uvažoval o německé Zafiře od Opelu, ale ta zas tak levná nebývá, jakkoli i to je skvělé auto. Co je však možná ještě zajímavější, je nejmenší Fiat. Se čtyřkolkou. Ano, Panda 4×4 stává zastrčená v bazarech, a pokud není v úplně přepychovém stavu, nebývá opravdu drahá. Její podvozek však navrhoval rakouský specialista na 4×4 Steyr (ten, co navrhoval a vyráběl i „Géčko“ od Mercedesu, mj.) a je to na něm opravdu velmi poznat.

Robustností počínaje, spolehlivostí konče. A samozřejmě funkčností. Zhlédněte přiložené video, a půjdete se po nějaké podívat, to vám garantuju. Nevím o lepším autě na léto i zimu, speciálně pokud jezdím lyžovat nebo mne děti „ukecají“ na hory. S benzínovým motorem (klidně základním) přežije i atomovou válku, zaparkujete s ní všude a najde se i verze s klimatizací. Třeba jako tahle. Za (v přepočtu) 75 tisíc korun? To je myslím hodně adekvátní cena. A není zdaleka jediná. Tak co říkáte, nezkusíte některý z mých tří tipů na extra výhodné ojetiny?

Diskuze Vstoupit do diskuze
142 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články