Když se v zásadě neomezený rozpočet promítne do uměleckého díla na čtyřech kolech, vznikne přesně taková nádhera, jakou je tento vůz. Chtěli bychom ho, opravdu moc.
Stanovit zcela přesně, jaké auto je nejdražší na světě, je někdy poměrně obtížné. Tyto žebříčky často zastarávají, protože nové informace nejsou vždy snadno dostupné. Navíc při hodnocení těchto exkluzivních vozů nelze jednoduše navštívit stránky výrobce a stáhnout ceník. Vše záleží na individuálních specifikacích a auta se vyrábí ve velmi omezeném množství. A výrobci cenu zásadně nesdělují. Přesto se v žebříčcích pravidelně objevuje jeden model – a vyrábí se kousek od nás.
Jedna z nejstarších automobilek na světě, pár kilometrů z Čech
Tím modelem je Rolls-Royce La Rose Noire Droptail, který je považován za nejdražší auto na světě. Odhady médií hovoří o ceně až 32 milionů dolarů, což při aktuálním kurzu představuje zhruba 126 milionů korun. Jaká to je částka? Pro někoho může být těžké si ji představit. Zkusme na to jít prakticky: Pokud byste začali pracovat v 18 letech a odcházeli do důchodu v 65 letech (což s naší vládou zřejmě jen tak nepůjde), pracovali byste celkem 564 měsíců. Abyste si tento R-R mohli dovolit, museli byste každý měsíc vydělávat více než 223 000 korun.
Pochopitelně za předpokladu, že byste za celou dobu nic neutratili, nejedli, nebydleli a chodili v tom, v čem jste přišli na tento svět. Tedy nazí. Popřípadě by vám dané věci „zajišťovala“ například charita zdarma. Nicméně chodit v obnošeném šatstvu a jíst polévku z charity, když přitom „šetříte“ na nejdražší Rolls-Royce, moc smysl nedává, to je jasné. Na takovéto vozy se nešetří, určitě nikoli stylem odkládání z výplaty. Na takové vozy buďto máte, nebo nemáte, mezi tím moc možností není.
Ani když máte „naditou prkenici“, nemáte tohle auto jisté
Ale i kdybyste teoreticky prostředky na nákup měli: pořád to neznamená, že si ho můžete koupit. Rolls-Royce La Rose Noire Droptail bude totiž vyroben pouze ve čtyřech exemplářích a firma si velmi pečlivě vybírá a lustruje, kdo s jejich výrobky jezdí. Peníze z obchodu s drogami, trestní minulost, „zájem“ o vaši osobu z řad tajných služeb? Zapomeňte. V tom případě budete sice decentně, nicméně celkem jasně odmítnuti. R-R nechce, aby v jejich vozech jezdili mafiáni. Což se dá pochopit.
Mj. i proto si pojišťuje „přeprodávání“ vozů dál, majitel je obvykle po dobu několika let musí vlastnit a nesmí dále prodat. Zabraňuje se tím jak spekulacím na cenách, tak právě i tomu, aby s R-R jezdily „persony non grata“, neboli nežádoucí osoby. Alespoň nežádoucí v očích automobilky. Ostatně podobně to mají všichni výrobci exkluzivních aut. Nikdo nechce reklamu, jak majitele jeho nejnovějšího modelu někde zatkla policie a snímky proběhly všemi světovými médii.
Vyrobeno několik kusů, diskrétní klienti, diskrétní prodej. Svět sám pro sebe
Možnost koupit si takové auto je tedy stejně nepravděpodobná, jako šance vidět ho na vlastní oči. O procesu výroby tohoto vozu by se dalo psát dlouze, zejména o péči věnované každému detailu. Pravdou je, že téměř každá informace o tomto autě vás ohromí. A ani technické parametry nejsou zklamáním. V12 motor s výkonem 563 koní, maximální rychlost 249 km/h. Název Rose Noire je inspirován růží „Black Baccara“, která má velmi tmavě červenou barvu.
Což bylo přání rodiny, která si vůz původně objednala. A musím říct, že barva je skutečně nádherná. A samotné auto? Vkus je samozřejmě subjektivní, ale určitě se najdou tací, kteří ho považují za zázrak techniky a designu. Přiznám se, že zrovna Rolls-Royce „můžu“. Pouze na fotkách, pochopitelně, ale co už. Píšící novinář samozřejmě nemá nárok. Nicméně raději než absurdní tuning ve stylu Mansory je mi příjemnější právě tento „aristokratický luxus“. Jak to máte mimochodem vy?