V dodávce na dálnici D1 provokoval a brzdil desítky řidičů. Netušil, že za ním jede policie

Pomalá jízda, záměrné omezování ostatních řidičů, porušení zákazu předjíždění. Aneb co jsem zažil na poslední cestě.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Auta jsou můj život. Teď nemyslím to, že mne automobily baví. Že je mám rád, že je to můj velký koníček už od dětství. Stačí zavřít oči a mám nazpět vzpomínky desítky let staré. Jak s dědou v jeho garáži opravujeme jeho shnilé embéčko. Jak se vrtáme v motoru strýcovy Škody 120. Anebo jak měníme podvozek na sousedově Wartburgu. Dnes už je to pravěk zahalený v mlze času. Nicméně tam vznikla má láska k autům. Mám ji dodnes. Proč o tom mluvím?

Kdo jezdí autem každý den, nevyhne se nějaké konfliktní situaci

Auta jsou nejenom hobby, ale i má práce. Píšu články, to víte, ale také opravuji auta, vozím a tahám auta zejména z Německa. Na silnicích a dálnicích jsem neustále. A díky tomu, jakkoli bych si to velmi často nechal ujít, zažívám řadu nečekaných situací spojených s auty. Třeba jako nedávno, když jsem jel na Moravu. Na dálnici D1 jsem 9. září 2024 zaregistroval velkou dodávku s maďarskou registrační značkou. Nejel ale tak, jak bych čekal, v pravém pruhu. Moc mu to nejelo. Ale už zdálky jsem vnímal, jak neustále přejíždí do pravého pruhu. Anebo v něm jede neustále.

Brzdil provoz dokonale. Když došlo na klasické táhlé stoupání kousek od sjezdu na Benešov, udělal něco, co jsem nepochopil. Byl fakt velký provoz, hodně kamionů. Jeden jel v „pomalém“ pruhu. Druhý začal šnečím tempem předjíždět. Už to bylo samo o sobě frustrující. Co udělal Maďar v dodávce? Neurvale se nacpal do levého pruhu a začal předjíždět oba kamiony. Tempem, které bylo v podstatě identické s tiráky.

Vznikl špunt, za který by se nestydělo ani drahé šampaňské. Napětí a nervozita byly doslova cítit ve vzduchu. Vytvořila se obrovská kolona ve všech pruzích. Řidiči osobních aut v levém pruhu blikali, troubili. Ale zbytečně, Maďar neuhnul. Ono pak už ani neměl kam. Zleva svodidla, vpravo dva loudající se dlouhé kamiony. Tohle trvalo dlouhé minuty. Nevím, kolik aut hulvát s dodávkou omezil. Desítky? Určitě.

Pomalá jízda se obtížně dokazuje a také obtížně pokutuje

Už před tímto incidentem jel řidič dodávky skutečně neurvale. V podstatě dělal stále to samé. Předjížděl pomalu, dlouze, omezoval všechny kolem. Frustrace řidičů musela být nezměrná. Minimálně já jsem málem puknul vzteky. Říkal jsem si, kde je policie, když by právě teď a tady měla být. Netušil jsem, jak blízko jsem pravdě. Jedno z aut, které jelo v koloně za Maďarem, bylo policejní, ovšem v civilním provedení.

Když nad tím zpětně přemýšlím, asi za ním jeli dlouho. Možná bych si vybavil, že nejprve pár aut s odstupem. Pak se jim podařilo dostat přímo za něj. Pár vteřin před tím, než zahájil onen dlouhý manévr s předjížděním kamionů. Nechci být škodolibý, ale lépe to vyjít nemohlo. Jakmile Maďar dokončil to nekonečně dlouhé předjíždění, ale ještě byl v levém pruhu, rozblikala se modrá světla. Pak hulvát konečně uhnul, policie ho předjela.

Policie v civilním autě počkala na příležitost a začala jednat

A stáhla si ho mimo dálnici na nejbližší odpočívadlo. Co bylo dál? Nevím, nemohu to vědět, nejel jsem za nimi. Nezastavil jsem u nich a nesledoval, co se děje. Nejsem žádný lovec senzací. Ale chtěl bych věřit tomu, že hulvát dostal pořádnou pokutu. Pokutovat za překročení maximální povolené rychlosti je relativně snadné. To se dá snadno změřit. Ale pokutovat za pomalou rychlost, to už tak jednoduché není. Silniční zákon ukládá řidičům povinnost přizpůsobit rychlost svým schopnostem, stavu vozidla a silnice, ale i povětrnostním podmínkám.

Pomalá jízda, pokud není opodstatněná, může být v některých případech považována za překážku provozu. Jak říkám, i tak není snadné postihnout řidiče za zbytečně pomalou jízdu. Platí určitá pravidla. Ovšem jinak to je pro nákladní auta a kamiony nad 3,5 tuny a vozidla delší než 7 metrů. Tito řidiči nesmí předjíždět, pokud nemají dostatečnou rychlost, a hrozí tak omezení ostatních účastníků provozu. Pokud brzdí provoz typ, který jede v Audi RS6 a zapomene se, je těžší ho pokutovat, než když předjíždí a provoz brzdí dodávka nebo kamion.

Za bezohlednou jízdu dostal bezohledný řidič jistě pokutu

Což byl případ onoho maďarského řidiče. Předpokládám, že policie měla vše na záznamu. A že Maďar dostal pokutu. Jak říkám, nejde o škodolibost. Sám někdy jezdím s dodávkou, někdy dokonce i s návěsem. A pak se musím chovat jinak než s osobákem. Prostě musím. Někteří řidiči to ale nedělají. A pak mají smůlu, skutečně velkou smůlu, pokud se chovají jako hulváti ve chvíli, kdy za nimi jede v utajení hlídka policie.

Diskuze Vstoupit do diskuze
125 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články