Nová česká „Babetta“ má držák na basu piv i sajdkáru: Na řízení podobných nepotřebujete řidičský průkaz. Nyní v barvě zcela zdarma

Český výrobce nové „Babetty“ se inspiroval jejím ikonickým designem, přidává však moderní technologie a nečekanou robustnost. A dokonce i sajdkáru (nejen) na basu piv.

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Mopedix.cz
i Zdroj fotografie: Mopedix.cz
i Zdroj fotografie: Mopedix.cz
i Zdroj fotografie: Mopedix.cz
i Zdroj fotografie: Mopedix.cz
i Zdroj fotografie: ViaGo
i Zdroj fotografie: ViaGo
i Zdroj fotografie: ViaGo
i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
Dalších 6 fotografií
Dalších 6 fotografií
                   

Jakkoli je mezi námi stále mnoho odpůrců čehokoli, co jezdí na baterie a je poháněno elektromotorem, jsou přece jen některé oblasti osobní mobility, kde malý „motůrek“ doplněný malou baterií dává smysl. A nemyslím tím kupodivu vůbec elektrokoloběžky. A nemyslím tím dokonce ani elektrokola, byť jejich poslední modely, které jsou často (namnoze i vahou) již velmi podobné klasickým kolům, jsou velmi lákavé i pro „cyklistu-klasika“, za nějž se považuji. Myslím tím malá auta – a pak specifické „kolo/skútry“. Pojďme se na jeden nový český model podívat společně.

Napůl kolo, napůl elektrický skútr

Byl to právě boom elektrokol, „nastartovaný“ před několika lety, který jednak k cyklistice přivedl mnoho těch, kteří by na kolo za jiných okolností nikdy nesedli (a kteří však nejednou seznali, že řítit se na těžkém elektrokole z příkrého srázu vyžaduje zkušenosti, které při nákupu v e-shopu opravdu nezískají), jednak přiměl nemálo chytrých hlav k přemýšlení nad tím, jestli by se nedalo z takto velkého trhu dostat ještě víc. A jestli by nestálo za to najít skuliny v našich zákonech.

iZdroj fotografie: Mopedix.cz

Konečně Lamborghini za rozumné peníze. Novinka se speciálním designem a unikátní převodovkou za 380 tisíc Kč

A vytvořit tak zcela novou kategorii. A jakkoli ji nový Mopedix od českého výrobce Goodped zcela nenaplňuje (zejména výkonným motorem 3/4 kW), povedlo se již vymyslet a začít vyrábět nemálo „skútrů/kol“, majících sice pedály a možnost těmito pedály elektrický skútr také pohánět, na druhou stranu však majících i možnost jet čistě na sílu baterie a motoru a ovládat moped podobně, jako se ovládá jakýkoli jiný motocykl nebo skútr: tedy otočnou rukojetí „plynu“ vpravo na řídítkách.

Pokud dobře nastavíte cenu, máte jediný problém: pokrýt ohromnou poptávku

A protože česká legislativa umožňuje takto pojatá vozidla, mající výkon elektromotoru stabilně do 250 W (ve špičce však může mít i více, čehož tvůrci obratně využili) považovat za elektrokola bez nutnosti vlastnit řidičské oprávnění, roztrhl se s podobnými výrobky takříkajíc pytel. Když se podíváte v mojí galerii pod článkem na model „ViaGo Riga“, vypadající jako klasický skútr, pochopíte, jak velká mezera v legislativě zeje. Toto opravdu není elektrokolo – jenže „papírově“ ano. Se všemi pro i proti.

iZdroj fotografie: ViaGo

Amsterdam do roku 2030 vykáže z města auta a motorky se spalovacími motory

Malý motor se sice na jednu stranu odráží v nízké hmotnosti (50 kg je opravdu málo), ale na druhou stranu i v poměrně malé nosnosti skútru. 95 kg konkrétně u Rigy je spíše jednomístná konfigurace, byť sedadlo má skútr dvojmístné. A dojezd volitelný dle velikosti baterie: s příplatkovou baterií je až 100 km, navíc Riga má motor o výkonu 1000 W a podléhá tak registraci (ale ještě stále nepotřebujete na její řízení řidičský průkaz). Není divu, že výrobce má jediný problém: nestíhá vyrábět.

Český výrobce kontruje robustní stavbou. A nemalou cenou

To celé totiž při ceně necelých 48 000 korun (s příplatkovou baterií a dojezdem 100 km) tvoří pro mnohé velmi lákavou kombinaci pro osobní mobilitu. Přes noc dobíjet baterii jako v mobilu, celý den jezdit po městě. Téměř značka ideál. Český výrobce Mopedixu šel na celou věc nicméně s trochu odlišným přístupem. Mopedix vypadá na první pohled jako opravdový moped, a nikoli skútr (ne náhodou je zvolen odstín barvy evokující původní Babetty z Považských strojíren v Považské Bystrici).

Především má ale motor o výkonu 3 kw (ve špičce až 4 kW) a nosnost 176 kilogramů. To je na moped snad až příliš. Adekvátní tomu je žel i celková hmotnost: 97 kg je téměř dvojnásobek proti zmíněné Rize od výrobce ViaGo. Dojezd je však paradoxně menší (výrobce uvádí 70–80 km s jezdcem o hmotnosti 85 kg), na druhou stranu 19″ kola zajišťují opravdové motocyklové chování a robustní stavba přidává netušené terénní možnosti. Všemu ve videu bych zcela věřil, ostatně v něm moped nazývají „terénní bestií“.

Chcete ušetřit životní prostředí i svou peněženku? Pohybujte se úsporně díky elektrokolu

Jenže ten hlavní rozdíl leží v tom nejdůležitějším. Český výrobce za svůj elektrický moped požaduje nemalých 134 000 korun, a to mi přijde opravdu hodně. Za to je mnoho skútrů od renomovaných značek, a nejen skútrů. Jakkoli je momentálně v akci výběr libovolné barvy zcela zdarma (předtím za příplatek). 48 tisíc u ViaGo je celkem adekvátních, pěkné elektrokolo nebude levnější. Ale 134 000? Odpověď nechám na vás.

Galerie

Dalších 6 fotografií
Dalších 6 fotografií

Koupili byste si elektrickou Babettu za 134 000 Kč?

Diskuze Vstoupit do diskuze
137 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články