I když se v roce 2024 většina výrobců snaží především prodat svoje elektromobily, je možná o to více osvěžující, když někdo přijde se zcela klasickým vozem. Navíc za skvělou cenu.
I v roce 2024, kdy si při koupi nového automobilu stále častěji budete muset nejprve „zaběhnout“ za vaším dodavatelem elektřiny, jaké že to vlastně máte hlavní jističe v domě a jakou cenu vám udělá na noční proud, neb jej začnete zřejmě odebírat ve velkém stylu, je možné udělat pravý opak. Tedy koupit si nové auto, které nic z toho nepotřebuje, nosí (již poměrně) legendární jméno a jezdí na benzín. A nestojí „nesmysl“. Pojďme se na něj podívat společně.
Renaultu se s původním Méganem povedl skvělý tah. Teď je na nejlepší cestě to zopakovat s modelem 2024
Úvodem jedno malé přiznání. Ano, měl jsem ho. Někdy před dvaceti lety, možná o kousek víc, jsem i já podlehl tehdejší „Mégane mánii“ a jednoho ojetého Scénica si přivezl domů. Dobře, Scénic byl tak trochu samostatná kategorie, jakkoli původně to byla součást výrobní řady od Renaultu pod společným názvem Mégane. A až později se osamostatnil. A víte co? Byly to jedny z nejlepších roků, co jsem s nějakým autem zažil. Dodnes na něj s láskou vzpomínám, ta kombinace nenáročnosti a praktičnosti byla okouzlující.
A přesně tato dvě slova měl možná na mysli Renault, když se pustil do „reinkarnace“ zavedeného jména Mégane, ovšem pro modelový rok 2024. Tedy do doby, kdy baterii a nabíječku potřebuje pomalu i nůž „rybička“ ve vaší kapse, kdy jsme si zvykli, že spotřeba paliva se udává v kWh a kdy spojení „Li-Ion“ není jen z baterie ve vašem mobilu či digitálním fotoaparátu, ale především z automobilu. A kdy pomalu mizí naděje na „normální“, v nejlepším slova smyslu klasický automobil. Za rozumné peníze.
Přijít v roce 2024 s klasickým automobilem chce odvahu. Zaslouženou
A víte co (dnes již podruhé)? Já osobně považuji Mégane Grand Coupe od Renaultu, speciálně v roce 2024, za celkem geniální tah. I bez špetky sentimentu po mém „Scendovi“ z doby dávno minulé. Speciálně když se podívám na cenovku. To, že se nabízí s jednou karoserií, beru jako nutnou úlitbu moderní době, zkrátka již nejde vyrábět (za rozumné peníze) téměř nekonečně variant, jak to šlo s původním Méganem (hatchback, kupé, sedan, kombi, kabriolet a Scénic, včetně verze 4×4). Je jenom jedna. Zato celkem elegantní „sedan-kupé“.
A víte co, již potřetí? Ani to by mi nakonec nevadilo, jakkoli celý život preferuji prostornější vozidla, neb s sebou pořád tahám kola. Vyvážilo by to všechno ostatní: rozumný motor o výkonu 103 kW / 140 koní (opět – jediná možnost), šestistupňový manuál (nebo sedmistupňová „dvojspojka“ za rozumný příplatek 50 000 korun) a třeba i taková „maličkost“, jakou jsou kola o „obyčejném“ rozměru 16″. A pneu 205/55/16. To je totiž jeden z nejlevnějších rozměrů pneumatik, co se vyrábí.
Renault Megane Grand Coupe – technické údaje
- zdvihový objem (cm3 ): 1 333
- výkon (kW/k) při otáčkách (ot./min): 103 / 140 při 4 500 – 6 000 ot./min
- maximální točivý moment (Nm): 240 při 1 600–3 750 ot/min
- filtr pevných částic: ano
- emisní norma: euro
- pneumatiky: 205/55 R16
- zrychlení 0–100 km/h (s): 9,6
- maximální rychlost (km/h): 175
- spotřeba a emise (WLTP)** kombinovaný cyklus (l/100 km): 5,9–6,1 6,0–6,1
- objem palivové nádrže (l): 50
- objem zavazadlového prostoru (dm3 – metoda VDA/l) 503 / 550
A uvnitř? Ani tam by mi nic nechybělo. Díky multimediálnímu systému Easy Link, který je kompatibilní s Android Auto™ a Apple CarPlay™, je na 9,3″ centrální obrazovce vozu přístup k celému „multimediálnímu světu“. To můj bývalý Scénic pravda neměl. Neměl ani systém Multi-sense, který umožňuje nastavit osvětlení interiéru v 8 různých úrovních a nabízí výběr ze 4 režimů jízdy (MySense, Eco, Comfort a Sport). Upravit se dá i zvuk a odezva motoru, řízení, konfigurace displeje řidiče a další.
Cenovka na rok 2024 více než přijatelná
Výbava Renaultu Megane Grand Coupe
Výbava Evolution: • dvouzónová automatická klimatizace • zadní parkovací kamera a zadní parkovací senzory • active emergency braking system s detekcí chodců • varování před překročením rychlosti • elektrické ovládání předních a zadních oken s impulzním ovládáním • poloautomatická parkovací brzda s funkcí auto-hold • přístrojový štít se 7″ barevným multifunkčním displejem • multimediální systém Easy Link, displej 7″ • ocelové disky kol 16″, flexwheel, design okrasných krytů kol Eliptik • nemetalický lak bílá glacier
Výbava Techno (prvky navíc k výbavě Evolution): • přední světlomety LED Pure Vision • vnější zpětná zrcátka elektricky nastavitelná, vyhřívaná a sklopná • přední parkovací senzory • systém Renault Multi-sense (4 režimy nastavení vozu) • elektrochromatické vnitřní zpětné zrcátko • zadní středová loketní opěrka s držákem na kelímky • ambientní osvětlení interiéru • látkové čalounění s prvky syntetické kůže techno • dekorativní prvek na masce chladiče chromovaný • disky kol z lehkých slitin 17″, design Allium šedé s diamantovým efektem
To nejdůležitější: základní verze Evolution je za opravdu hodně zajímavých 469 tisíc korun. Na tak velké auto? Skvělé. Za lepší výbavu Techno (viz infobox) si připlatíte 35 tisíc korun, za automat 50 000 korun. To mi přijde, v kontextu k cenovkám jiných (často o dost menších) automobilů, jako mimořádně skvělý poměr ceny a toho, co za svoje peníze dostanete. Jestli bych si jeden koupil? Popravdě, uvažuji o tom. Klidně v úplném základu. Ta 16″ kola se mi líbí. Mimochodem, jak to máte vy, šli byste do něj?