Když se korejským etalonem SUV od automobilky KIA inspiruje čínský kolos Chery, nemuselo by to nakonec dopadnout špatně. Výjimečný motor pak tomu dává „korunu”.
Jedním z nejoblíbenějších SUV napříč nabídkou všech výrobců je Sportage od korejského výrobce KIA. Když jsem přemýšlel, jak se Korejcům povedlo vytovřit jakýsi „SUV etalon” (ačkoli to možná vůbec nezamýšleli a původní Sportage se od té dnešní opravdu, ale opravdu velmi liší), nedošel jsem k ničemu převratnému. Snad jen to, že tohle auto „není ani moc velké, ani moc malé, zkrátka tak akorát“. A je za velmi férovou cenu, nebo tedy alespoň vždy bývalo. Ale že by se jím inspirovali i v Číně? To se na to pojďme podívat společně.
Inspirace korejským bestsellerem více než zřejmá
Čínský kolos totiž tak dlouho „přestavoval“ svoji řadu Tiggo 8, až z ní ve finále vzešlo SUV, které jako by poslední verzi Sportage z oka vypadlo. Posuďte sami: rozměry u Tigga 8L jsou 4 795 / 1 930 / 1 729 mm, přičemž rozvor náprav činí 2 770 mm. U KIA Sportage modelového roku 2024 to je 4 660 mm / 1 665 mm / 1 865 mm a s rozvorem 2 755 mm. V zásadě to jsou tedy stejně velká auta, mířící na podobnou skupinu zákazníků. Číňané však (možná pod vlivem motorářů od KIA) udělali jednu zásadní změnu:
Z do té doby běžně používaného čtyřválce 1,5 litru, což je v Číně z daňových důvodů velmi oblíbená kubatura, náhle přešli na „plnotučný“, přeplňovaný dvoulitr. Navíc s velmi zajímavými parametry. Motor 2.0 TGDI totiž nabízí schopných 187 kW (některé zdroje udávají o několik kW méně), čili přes 250 koní, a podobně masivní točivý moment 390 Nm. To už je pohonná jednotka, která by mohla dostačovat i opravdu náročnějším zákazníkům, kteří mají rádi neustále přítomnou rezervu výkonu pod plynovým pedálem.
Při spotřebě paliva, jakou udává výrobce (7,8 litrů na 100 km), by ani případným „šetřílkům“ takový výkon nemusel vadit. Nutno však dodat, že čínské normy spotřeby bývají vcelku optimistické. A pokud budete relativně velkému a relativně těžkému (1 717 kg pohotovostní hmotnosti) SUV „šlapat na krk“, vezme si takovýto motor svůj příděl. A nebude se u toho příliš rozpakovat. V takovém momentě bych se vůbec nedivil, kdyby se spotřeba pohybovala spíše kolem deseti litrů a výš, nežli optimistických 7,6 l. Fyziku zkrátka ošálit nelze.
Slušivý design + nekonečná fantazie marketingových kreativců
Na kola je pak výkon přenášen s pomocí osmistupňového automatu značky Kunpeng. Nechybí ani pohon všech kol, nabízejících sedm režimů podle aktuálního terénu. Včetně rozdělení točivého momentu do 50% ve prospěch zadní nápravy. Podle popisu přímo od výrobce je pak design Chery Tiggo 8 L postaven na konceptu „Art in motion“. A přijímá „klasický bionický design připomínající řvoucího tygra”. Síťovaná maska chladiče je pak údajně navržena tak, aby „připomínala tygří tesáky a vyvolávala strach.” Ach ty vzletné formulace marketingových kreativců.
Nemalou dávku elegance v kombinaci s určitou (dnes tak oblíbenou) agresivitou však karoserii Tigga 8L upřít nelze. Ostatně i design zmíněného SUV Sportage od korejského výrobce KIA se vyvíjel podobným směrem: Od zprvu nenápadných a jednoduchých tvarů k dnešním opravdu výrazným a ostře řezaným liniím. Trh si to tak zřejmě žádá. Karoserie Tigga 8L se mi osobně velmi líbí zezadu, zatmavená světla jsou velmi citlivě zakomponována a dotváří celkový dojem z vozu.
Bohatá výbava jako součást DNA čínského moderního SUV
Jehož výbava je, jak se na moderní SUV z Číny s nemalými ambicemi sluší a patří, více než dostatečná: 8palcový ovládání ventilace doplňuje 10,25palcový dotykový multimediální displej. Na palubě budete mít také inteligentní hlasové ovládání, možnost propojení s Apple CarPlay/Android Auto stejně jako 8 reproduktorů audiosystému od renomované značky Sony. Bezdrátové nabíjení se považuje za samozřejmost, sedm sedadel (s nezávislým nastavením klimatizace pro 3. řadu) pak ovšem takovou samozřejmostí není. Ostatně, seznam výbavy v infoboxu je více než názorný:
Výbava Chery Tiggo 8L
- Kožený volant
- Vícebarevné ambientní osvětlení
- 12,3palcová přístrojová deska
- 8palcový dotyková displej ovládání ventilace
- Přední zásuvka 12V
- Přední řada 2x USB
- Druhá řada 1x USB
- Dvouzónová klimatizace
- Rozvod klimatizace do 2. řady
- Nezávislá klimatizace pro 3. řadu
- N95 Systém čištění vzduchu
- Schránka na rukavice s chlazením
- 7 kožených sedadel
- Elektrické nastavení sedadla řidiče v 6 směrech (s pamětí)
- Elektrické nastavení sedadla spolujezdce ve 4 směrech
- Elektrické nastavení bederní opěrky na sedadle řidiče (4 směry)
- Dělená sklopná zadní sedadla v poměru 60:40
- Bluetooth handsfree
- 10,25palcový plovoucí dotykový multimediální displej
- Inteligentní hlasové ovládání
- Apple CarPlay/Android Auto
- 8 reproduktorů/audiosystém Sony
- Bezdrátové nabíjení
SUV bez elektrifikace, zato s „plnotučným” dvoulitrem
Na trhu je tedy další moderní SUV, které nepodlehlo trendu elektrifikace. Naopak se nabízí s poměrně výkonným dvoulitrovým turbomotorem, spalujícím benzín. Něco mi říká, že při dobře nastavené ceně s ním nebude mít Chery problém s odbytem, a to ani v Evropě. Kde je tento koncern ostatně již nějakou dobu velmi činný, a cenovou politiku má více než slušnou. Závěrečná otázka tedy nemůže být jiná, než cenová a míří na vás: kolik byste byli ochotni za takovouto „čínskou Kiu Sportage” zaplatit?