Jestli vás někdy napadlo, že výběr značek vozidel ke kontrole ze strany Policie ČR není až tak náhodný, tak máte pravdu. Tyto vozy mají policisté obzvlášť v oblibě.
Možná jste se také někdy sami sebe zeptali, čím to je, že na stanovištích policejních kontrol bývají občas k vidění velmi podobné vozy, aby naopak jiné značky jako by pro policii neexistovaly. Pokud zrovna máte to štěstí, že jezdíte vozem z oné druhé kategorie, často kolem policistů jen projedete, a pokud zrovna nepácháte dopravní přestupek „v přímém přenosu“, tak je v podstatě nezajímáte. A naopak. Čím to je? Zeptali jsme se našeho dlouholetého kamaráda u policie a odpověď vás možná překvapí. Pojďme se na ni podívat společně.
„Zasloužilý“ policista mi v rozhovoru potvrdil: náhody neexistují
Jakub (neřeknu mu samozřejmě jinak, než Kubo) pracuje u policie přes dvě desítky let a ze své pozice zažil v podstatě všechno, co „zasloužilého poldu“ může potkat. Jakkoli tedy on speciálně to slovo „zasloužilý“ nesnáší a nesmím jej před ním moc vyslovovat, evokuje mu údajně důchod a zasloužilého umělce Josefa Zímu. Zvláštní asociace. Do důchodu se však Kuba opravdu nechystá, a tak mi to na jednom společném „kafi“ nedalo, aby se ho konečně nezeptal:
„Ty, prosím tě, co je pravdy na tom, že vy si jako policajti vybíráte určité typy aut ke kontrole častěji než jiné? Opravdu to není náhoda?“ Kuba se rozesmál s tím, že tohle zajímá snad každého. A nejsem první a zřejmě ani poslední, kdo se ho na to zeptá. „Pochopitelně, kontrola vozidel ze strany PČR se řídí určitými vzorci a na základě různých faktorů. Ty ti úplně prozrazovat nemůžu, zejména když to chceš do novin. Ale platí, že některé značky aut mohou být kontrolovány častěji než jiné.“
Typická auta pro „výkon profese na druhé straně zákona“
„Například?“ opáčil jsem s úsměvem. V podobně přátelském duchu přišla také odpověď: „Hele, velmi stručně řečeno: jedním z hlavních důvodů je samotná reputace značky a typ vozidla. Rychlá auta, auta, s kterými se jezdí agresivně. Typicky BMW, jasně, ale i sportovní Audi nebo Mercedesy. A překvapím tě, RS verze Škodovek. Speciálně ty hodně okatě vytuněné, co je rozeznáš na kilometr daleko podle svícení i zvuku. Ty to mají skoro jisté. A překvapilo by tě, koho občas najdeš za jejich volantem.“
„A jak často to je poslední jízda dotyčného za oním volantem, někdy pravda na hodně dlouho.“ – „To ho jako seberete?“ vypadlo ze mě. „Samozřejmě, někteří jsou opravdu nepoučitelní. S vyhýbáním se nástupu do výkonu trestu, se zákazem řízení sednou do černého vytuněného BMW s vykuchaným výfukem a nezaplacenou pojistkou. Takové myšlenkové pochody opravdu nechápeš.“ Nechápu, to má Kuba pravdu. To už musí být někdo hodně mimo, pokud tohle udělá. Ale evidentně udělá.
Staré, unavené modely, co dlouho přežívají: jasná volba
A Kuba pokračoval: „Kromě sportovních a luxusních aut se do hledáčku hlídek dostanou i starší modely vozidel, u kterých čekáš, že už tam nějaký ten technický problém bude. Případně rovnou propadlá technická. Čili stará jedničková Octavia za poločasem rozpadu nebo podobně utahaná Vectra, Mondeo či Mitsubishi Carisma jsou pro nás taky zajímavé, neb celkem přesně tušíme, že tohle jsou auta z čtvrté/páté ruky a jejich majitelé do údržby často nedají ani korunu navíc.“
„A pochopitelně, zajímají nás i mladí řidiči s jejich prvním autem,“ pokračoval Kuba. „Zbytek ti nemusím říkat, v autech náctiletých se vyznáš: staré trojky BMW, Golfy, Seaty Leony, staré Audi A4. Koncern tady zkrátka vede. Stačí ti to takhle?“ Stačí. Pokračovali jsme ještě nějakou chvíli v povídání, nicméně to hlavní myslím již zaznělo. Pokud se tedy v některé z Kubou vyjmenovaných „kategorií zájmu“ poznáváte, možná vám to vysvětlí zvýšený zájem policistů o vaše auto při kontrole. Ostatně, jak to máte právě vy? Býváte kvůli autu častým „klientem“ na kontrolu ze strany PČR?