Policie přepadla běžné řidiče s nečekanou kontrolou a problém má 9 lidí z 10. Akce pokračuje, kdo uvízne v síti a přijde o auto?

Problém, o kterém řidiči nevědí nebo před ním zavírají oči. Na silnici pak při kontrole mají velký problém a musí na STK.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

Věc, kterou řidiči vlastně neřeší. Jednou za dva roky si ji možná uvědomí, možná ne, ale rozhodně nejezdí s tím, aby přemýšleli o tom, jestli mají tuhle záležitost v pořádku. Mluvím o emisích. Měření emisí probíhá v rámci pravidelné kontroly na STK, většinou přímo v areálu STK. A řidič ho se svým autem absolvuje před samotnou technickou prohlídkou. Po měření je vydán státem uznávaný protokol o výsledku měření emisí.

Emise řidiči často neřeší, vzpomenou si, jen když jedou na STK

Když auto neprojde, je to problém a de facto na STK končí. Jenže ono projde. Jak? Neptejte se mě. Já nikdy na STK s tím, že autu padají saze z výfuku, ale že udělám „všechno“ pro to, aby prošlo, neorodoval. Jsou stanice, kde auto i se špatnými emisemi projde, a řidič na emise zapomene. Na dlouhé dva roky. Anebo dokud ho nezastaví policie s mobilní měřicí stanicí a emise nezměří. A pak se člověk nestačí divit. Třeba jako řidiči, ale i policisté, při nedávné kontrolní akci zaměřené na starší automobily v Přerově.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Chcete čísla? Když jsem to četl, také jsem nevěřil vlastním očím. Z deseti automobilů, které prošly kontrolou, devět nesplňovalo emisní limity a jeden měl technické problémy. Tyto automobily, respektive jejich řidiči, dostali pokyn do třiceti dnů projít technickou prohlídkou. Jinak řečeno, pokud vás zastaví policie s tím, že vaše auto nevyhovuje po technické stránce, máte třicet dnů na to uvést věci do pořádku. A projít STK. Zpátky k té kontrole.

„Znovu pácháte dopravní přestupek? Posíláme vás na 20 hodin skupinové terapie.“ Policie našla bič na české řidiče

Policie se zaměřovala na auta, která na první pohled vypouštěla podezřelé množství kouře. To může být způsobeno lecčíms. Jsou řady různých poruch, od nefunkčních emisních systémů až po úniky oleje. Kontrola byla prováděna v kooperaci s odborníky z Centra služeb pro silniční dopravu. Jednou skupinou aut, která má obecně problémy s emisemi, jsou vozy se stigmatem zanedbané údržby. Druhou skupinu tvoří stroje, jejichž majitelé je upravují. Ladí zejména výfukové systémy nepovolenými způsoby, to vede k nadměrným emisím.

Mobilní kontrola změří emise na silnici a člověk má problém

Tuning? Ano, ale ten nesprávný. Třetí skupinou jsou auta, které na první pohled vypadají v pořádku. Ale neprojdou měřením emisí z jiných důvodů. To může být způsobeno například dlouhodobým nevhodným stylem jízdy, kdy se motor nedostává do vyšších otáček a dochází k jeho zanášení. To se projeví při kontrole emisí. Kdo má auto, které neprojde, má smůlu. Tak jako uvedení řidič, kteří byli zaskočeni při silniční kontrole.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Policisté všem řidičům vyhotovili doklad o provedené silniční kontrole a omezili technickou způsobilost vozidla na 30 dnů. Automobil tak nelze pro nesplnění podmínek provozu užívat na pozemních komunikacích. Jak jsem zmínil, v takovém případě je zapotřebí sjednat nápravu neprodleně, nejpozději do 30 dnů. A projít STK. Pokuta? Může být, tady „padlo“ několikrát 1 500 Kč. Jiná akce, stejný záměr, a vlastě stejný výsledek.

Třicet dnů na to, aby auto prošlo emisemi na STK? Nesnadné

Už jsem zmiňoval v jiném článku, jak kontrolou měření emisí při kontrole policií neprošlo auto, které právě vyjelo z STK. Tím si na problém zadělá nejenom řidič, ale i daná stanice. Samozřejmě se pak člověk musí ptát, jak je to možné. A první, co ho napadne, že šlo o korupci, úplatek, falšování. Majitelé starých aut s tím musí počítat. Policisté jsou vybaveni přístroji, které měří parametry emisí, a mohou přesně zjistit, zda vozidla odpovídají stanoveným normám. Další zlá zpráva pro ty samé motoristy. Kontroly s měřením emisí budou probíhat i nadále.

Projde vaše auto na STK emisemi?

Zdroj: Policie
Diskuze Vstoupit do diskuze
85 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články