Brusel chce zavést celoevropské maximální rychlosti. Ve městě maximálně 30 km/h, na dálnici pouze 100 km/h

EU nás chce zničit, připravit o peníze i svobodu volného cestování. Když to nejde jedním šmahem, tak posupnými zákazy.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Je to myšlenka stará několik let. A podle zákulisních informací stále žije. Byť není zrovna teď slyšet nahlas, a pokud ano, tak ne příliš často. V Evropské unii se průběžně zvažuje zavedení nových jednotných rychlostních limitů pro osobní i nákladní vozidla. Evropská rada pro bezpečnost v dopravě (ETSC) se sídlem v Bruselu navrhla snížení maximální povolené rychlosti na dálnicích na 100 km/h pro osobní auta a dodávky.

Na dálnici se místo 130 km/h nově potáhneme jen stovkou

Pro nákladní automobily by měl platit limit 80 km/h. Na okresních silnicích by maximální rychlost měla být sjednocena na 80 km/h. V městských oblastech se prosazuje zavedení standardního rychlostního limitu 30 km/h. Zejména v místech, kde se pohybují chodci a cyklisté a kde dochází k častému kontaktu mezi motorovými vozidly a ostatními účastníky silničního provozu. Tento návrh vychází z přesvědčení, že nižší rychlost by výrazně snížila spotřebu paliva, emise a riziko dopravních nehod.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Snížení rychlosti na 30 km/h ve městech má podle navrhovatelů významný vliv na zvýšení bezpečnosti chodců i dalších účastníků silničního provozu. Někde už to platí. Nejde o plošné nařízení, ale vlastní iniciativu daných měst. Grenoble a Helsinky, kde byla třicítka zavedena, poukazují na výrazný pokles počtu nehod i jejich závažnosti. Bezpečnost je ale jen jedním argumentem. Další přínos snížení rychlosti na 30 km/h se údajně týká životního prostředí, zejména v oblasti snižování hluku a emisí CO2.

Audi se řítilo rychlostí 200 km/h na rušné okresce a ohrožovalo desítky řidičů. Policisté museli řidiči pohrozit střelnou zbraní a násilím ho vytáhnout

Analýzy z Bruselského regionu prý ukazují, že po zavedení třicítky se snížily nejen toxické emise, ale i hlučnost a počet dopravních nehod. Také Nizozemsko zavedlo podobné opatření. Snížilo maximální povolenou rychlost na dálnicích na 100 km/h během dne. S cílem omezit výfukové emise. Podle jejich výzkumů je vozidlo jedoucí rychlostí 100 km/h o 25 % účinnější ve spotřebě paliva než při rychlosti 130 km/h.

V mnoha velkých evropských městech limit 30 km/h už platí

Další evropská města, jako je Brusel nebo Paříž, také snížila rychlostní limity na 30 km/h v městských oblastech. Evropská rada pro bezpečnost v dopravě tak naléhavě žádala EU a členské státy, aby přijaly tato zásadní opatření a co nejdříve sjednotily rychlostní limity po celé Evropě. Je to nesmysl. Asi jako rok 2035 coby datum oficiálního konce aut se spalovacími motory. Bude třicítka ve městech a stovka na dálnici zavedena i u nás? Nebude.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

V České republice se zatím plošné zavádění tohoto opatření neplánuje. Podle BESIP by o zavádění zón s třicítkou měly rozhodovat místní úřady na základě znalosti konkrétních podmínek v dané lokalitě. Což se děje. Tedy děje se to, že jsou zaváděny zóny s maximální povolenou rychlostí v místě. Nejde o plošné nařízení. Jestli jde vždy o efektivní a účelné úpravy, to už bych si netroufal tvrdit. Ekologie? Bezpečnost? Nejsem proti.

Praha zavádí zóny s omezenou rychlostí, neřeší plošné nařízení

Nechci dýchat škodlivé zplodiny, nechci abychom já a moji nejbližší byli v ohrožení. Ale volám po systémovém řešení. A tím není plošný zákaz. To je jen prostředek, jak vybrat na pokutách víc peněz. Jsou tady ale hlasy oponentů. Ty říkají, že nižší rychlost více zatíží automobily. Servis, opotřebení, to zase zvýší uhlíkovou stopu.

Pokud emise ubereme jinde, na druhé straně se stejně objeví. Je to podle mého názoru jako s elektromobily. Ty sice neprodukují žádné emise, ale jejich výroba, likvidace a výroba elektrické energie ano. A dost značně. Nicméně je faktem, že Evropský parlament podpořil zmíněný návrh ve své zprávě. Zdůraznil potřebu změn v oblasti rychlostních limitů. Uvedl snahu snížit znečištění ovzduší, ale také zlepšení bezpečnosti silničního provozu.

Je 30 km/h ve městě dobrý nápad?

Zdroj: MDPI
Diskuze Vstoupit do diskuze
60 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články