Jakkoli jsou traktory (a užitková vozidla obecně) považovány za spíše pomalejší účastníky silničního provozu, neznamená to, že jejich řidiči nemohou páchat dopravní přestupky.
Pokud žijete v přesvědčení, že opravdu netušenou sérii dopravních přestupků lze spáchat jenom v osobním automobilu, případně kamionu (to zejména při vážení nebo blokování při předjíždění, oblíbené to kratochvíli mnoha „kamioňáků“), pak jste na opravdu velkém omylu. A zřejmě jste nikdy neseděli v moderním traktoru. Pochopitelně bez vleku, s fúrou hnoje nikdo sprintovat nebude, ale „single“ umí tyto stroje celkem hodně překvapit. Pojďme se na jednoho hříšníka z oboru podívat společně.
Moderní traktory vás mohou na semaforu velmi překvapit
Doby, kdy pod pojmem „traktor“ si většina z nás představila dýchavičný Zetor s poháněnou zadní nápravou a maximální rychlostí 40 km/h (a to ještě „s větrem v zádech“), jsou již dávno minulostí. Dnešní moderní traktory téměř vždy zabírají „všemi čtyřmi“, jejich výkonné přeplňované motory mívají často stovky koní a moderní převodovky je umí velmi efektivně poslat na silnici. Výsledkem bývá zrychlení, které překvapí nejednoho majitele „osobáku“, když se s takovým traktorem potká třeba na světlech.
Pak je tedy docela pochopitelné, že pokud někdo denně projíždí „třicítkou“ i s radarem a nedává pozor, může se mu velmi rychle povést, že nastřádá opravdu pěknou kupu „cenných fotografií“ z kamery radaru. A následně se asi budou jak policisté, tak samotný řidič traktoru divit, kde se tolik pokut za rychlost najednou vzalo. A nemusí to být ani podobný případ jako v dnes již legendární reklamě na Kawasaki Ninja. S traktorem, co umí jet 263 km/h.
Rekordman za volant. Jen v tom špatném slova smyslu
A nemusí to být dokonce ani v traktoru. Jak totiž uvedla světová média, nákladní automobil registrovaný v Hanoji porušil během prvního čtvrtletí letošního roku rychlostní limit téměř 2 500krát. Což je tedy vpravdě absurdní číslo. V lednu vozidlo provozované společností Do Thanh Transport Cooperative ujelo více než 9 000 km. Jeho řidič „traktorista“ přitom překročil rychlostní limit ve více než 1 100 případech. Přičemž podle hanojského ministerstva dopravy se dopustil v průměru jednoho přestupku na každých 9 km.
Přestupek každou chvíli, přesto jde o „řidiče bez nehod“
V únoru ujel přes 4 300 km a rychlostní limit porušil u 365 incidentů; v březnu najel přes 13 000 km a téměř 970krát porušil zákon. To je skoro kandidát na Guinessovu knihu rekordů, dodal bych. A jakkoli to není nic, co by bylo následováníhodné, pozitivem zůstává, že přitom alespoň nezpůsobil žádnou nehodu. Uvedená data byla extrahována ze systému zařízení pro sledování jízd Ministerstva pro silnice Vietnamu, spadajícího pod Ministerstvo dopravy Vietnamu.
Přitom sankce ve Vietnamu za přestupky jsou poměrně vysoké: jen v prvních třech měsících roku byla téměř 3 900 řidičům odebráno povolení a značky jejich vozidel kvůli více než pěti porušením rychlosti na 1 000 km za měsíc. Mnoho osobních autobusů také porušilo rychlostní limity 20–80krát za měsíc. Dopravní společnosti jako Do Thanh, Dai Lam, Dong Nam a Truong Hai měla každý měsíc desítky oznámení o porušení rychlostních limitů. Jak vidno, Vietnam si asi za vzor jízdy dle předpisů brát nemůžeme.
Postihy nejsou zrovna malé, na tamní poměry
Monitorovací zařízení implementovaná vietnamskou správou silnic pořizují informace o vozidlech, jako je rychlost, doba jízdy a místa vysazení cestujících. Prostřednictvím těchto zařízení bude správa koordinovat svoje kroky s inspektory a dopravní policií při řešení přestupků. Podle platných předpisů se pokuty pohybují od 800 000 do 1 milionu VND (zhruba 800 korun) za řidiče překračující rychlostní limit o 5–10 km/h. Dále pak 4–6 milionů VND (zhruba 5 000 korun) za překročení o 10–20 km/h a pozastavený řidičský průkaz na 1–3 měsíce.
Za překročení rychlosti o 30–35 km/h bude řidiči udělena pokuta 6–8 milionů VND (zhruba 6 400 korun) a odebrání řidičského oprávnění na dva až čtyři měsíce. A na opravdu velké hříšníky čeká pokuta 10–12 milionů VND (zhruba 9 600 korun) a pozastavení ŘP na dva až čtyři měsíce. To v tom případě, kdy řidič překročí limit o 35 km/h. Jakkoli se to nezdá moc, na vietnamské poměry jde o velké peníze (průměrná mzda ve Vietnamu je zhruba 150 dolarů, čili něco přes 3 000 korun). Nestálo by mimochodem za úvahu zvýšení pokut za rychlost i u nás, co myslíte?