Magistrát dal jasně najevo: Tato vozidla mají zákaz pohybu v Praze. Budou ho ostatní města následovat?

Zabírání veřejných prostranství na úkor ostatních není nic, co by jakákoli radnice viděla ráda. Ta pražská se rozhodla k radikálnímu kroku a je možné, že další budou následovat.

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
                   

Pokud se denně, nebo alespoň obden pokoušíte například v Praze přes den zaparkovat, máte zřejmě a) nervy ze železa, nebo za b) poněkud ostřejší slovník ve vyhrocenějších situacích, případně za c) opravdu ostré lokty a auto, kterému nějaké škrábnutí jen tak nevadí. Případně máte všechno dohromady. Že jsou jedním z nejčastějších „adresátů“ vašich výlevů zlosti velká SUV, netřeba asi dodávat. Pojďme se podívat, jak to vidí ti, kdo o provozu ve městech rozhodují.

SUV nejsou jediným „zlodějem“ volného prostoru ve městech

Když jsem si chystal materiály k tomuto článku a oslovil pražský magistrát, napadlo mne v té souvislosti, že Praha nemůže být (a ani pochopitelně není) jediná, kdo se potýká s problematickými vozidly ve svých ulicích. A že třeba Italové mají tolik v oblibě malá auta zkrátka proto, že s nimi lze bez větších problémů projet úzkými uličkami italských historických měst. Zkuste to stejné s „přifouklým“ SUV typu BMW X7, a zůstanete za chvíli kdesi zaklíněni, minimálně s rizikem odření ne zrovna levného vozu.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Majitelé SUV budou nově platit 3x více peněz za parkování: „Zabírají více místa a zvyšují rizika“

Přitom arogantně parkující velká SUV a jejich „zabírání veřejného prostoru“ nejsou zdaleka jediným problémem, který musí Praha a další města řešit. Neméně iritujícím prvkem, a to jak pro komunální politika, tak i pro rezidenty města, představují tzv. reklamní rikši, tedy vozítka (či vozidla), zaparkovaná často přímo před některou z provozoven thajských masáží a lákající kolemjdoucí (turisty zejména) na služby nabízené uvnitř v salonu. O tom, že tyto rikši překáží jak na chodnících, tak na vozovkách, není asi sporu.

Reklamní poutače, co úspěšně klamou tělem

Přitom tyto „reklamní poutače“ na kolech řešilo hlavní město dlouhodobě. Jde totiž o nelegální reklamu v památkové rezervaci. Po kontrolách města a udělení pokuty nyní toto rozhodnutí potvrdilo i Ministerstvo průmyslu a obchodu. Nevzhledné červenozelené rikši s LED pásky by tak měly být po letech z ulic konečně odstraněny.

„Reklamní rikši snad už brzo zmizí z veřejného prostoru. Máme v ruce pravomocné rozhodnutí, že rikši před provozovnami thajských masáží v historickém centru Prahy jsou nelegální reklamou. Mám z toho dvakrát tak velkou radost, protože před několika lety Ministerstvo průmyslu a obchodu v odvolacím řízení shodilo uloženou pokutu pražského živnostenského úřadu provozovateli thajských masáží za nelegální reklamní rikšu. Tehdy jsem si klepal nevěřícně na čelo. Praha údajně dostatečně neprokázala, že jde o reklamu,“ říká Adam Zábranský, radní hl. m. Prahy pro majetek, legislativu a transparentnost.

Stát prodává „ředitelský Superb“ po ERÚ. Cena? Taková nabídka se na 100 % neodmítá, ještě je k mání

iZdroj fotografie: Magistrát Praha 1

Samotné rikši stojí již několik let na více místech přímo v centru Prahy, přičemž se podle vedení města jednalo po celou dobu o nelegální reklamu, jež slouží k propagaci služeb poskytovaných v provozovnách thajských masáží. Rikši také dlouhodobě překáží pohybu chodců v místech, kde se pohybuje velké množství lidí. Což ve chvíli, kdy ty stejné chodníky jsou (leč pochopitelně) blokovány zásobovacími vozy, není pro chodce příjemné. Zvlášť když si přičtete typické davy turistů hlavně v centru.

Změna pravidel na přechodech pro chodce: Nové značení diktuje jiné předpisy. Řidiči tleskají, chodci běsní

Bohuslav Svoboda, primátor hl. m. Prahy

„Praha je jedno z nejkrásnějších měst na světě. Nezaslouží si, aby její ulice hyzdily kýče, které nebyly a nejsou ničím jiným než obyčejnou reklamou soukromých subjektů. Jsem rád, že se nám daří tyto nevkusnosti v metropoli regulovat.“

Když se to tváří jako reklama a funguje to jako reklama, tak to pravděpodobně bude reklama

Po dlouhé roky však provozovatel masáží tvrdil, že se o reklamu nejedná, ale naopak jsou rikši prý dopravní prostředky, které slouží pro zaměstnance. Ačkoliv se představa, jak maséři jezdí do práce na blikajícím kole s kočárem může zdát zábavná, je to právní klička, která jim dlouhou dobu procházela. Magistrát se ale rozhodl udělit provozovateli pokutu za šíření nelegální reklamy na veřejně přístupných místech, a to pomocí rikš a také plachty v Karlově ulici. Proti pokutě se však majitel odvolal a případem se zabývalo Ministerstvo průmyslu a obchodu.

Pokuta za roky vysmívání se magistrátu? Zřejmě správný krok

To teď rozhodlo, že město postupovalo zcela správně a opravdu jedná se o nelegální reklamu. Ministerstvo například potvrdilo, že barevná provedení v zelenočerveném provedení s LED páskami jsou identická s provozovnami, a to s cílem upoutat pozornost kolemjdoucích. Rikši navíc nejsou způsobilé k provozu na pozemních komunikacích, neboť jim schází povinné vybavení (například osvětlení, nebo dokonce brzdy). Provozovatel thajských masáží tak nyní bude muset zaplatit pokutu a rikši i plachta by měly být z památkové rezervace odstraněny. Jak to vidíte vy? Měla by tyto vozítka z center měst opravdu zmizet?

Diskuze Vstoupit do diskuze
143 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články