Nové dopravní značení: Bílé čáry na silnicích budou v noci samy svítit, Češi si na převratný objev velmi rádi zvyknou

Jeden z nejzajímavějších objevů poslední doby by mohl vylepšit statistiky dopravních nehod, zejména těch nočních. A nám všem pomoci v lepší orientaci.

i Zdroj fotografie: S vědomím Tarmac Linemarking
                   

Jakkoli to nepíšu rád, řízení automobilu se dá podle statistik považovat bezpochyby za jednu z nejrizikovějších činností. Pochopitelně, ve srovnání s koupáním v moři plném žraloků by ti žraloci zřejmě „vyhráli”, nicméně drtivá většina z nás tráví více času v autě, než koupáním mezi žraloky. Což, pochopitelně, výslednou statistiku ovlivní. Navíc, dostáváme se dnes a denně do situací, které nedokážeme předvídat a musíme na ně zkrátka reagovat. V noci o to hůře než přes den. Pojďme se na jednu pomůcku přesně pro tyhle případy podívat společně.

Objev, který může vylepšit statistiky. Zejména ty noční

Podle statistik se průměrný řidič během svého života dostane do autonehody přibližně jednou za 17 let. V České republice je každoročně hlášeno přes 100 000 dopravních nehod, z nichž několik tisíc vede k vážným zraněním nebo úmrtím, což není moc pozitivní začátek, uznávám. A máte moje slovo, že se budu snažit to otočit. Neboť tento malinko morbidní úvod byl jen oslím můstkem k představení jednoho objevu, který by do budoucna mohl morbidní statistik celkem zásadně vylepšit.

i

Změna pravidel na přechodech pro chodce: Nové značení diktuje jiné předpisy. Řidiči tleskají, chodci běsní

Vymysleli ho v Austrálii a pomoci řidičům má hlavně v nočních hodinách na odlehlých silnicích. V čem spočívá?Inženýři ze společnosti Tarmac Linemarkings začali natírat luminiscenční barvu na vodorovné dopravní značení. Čáry na silnicích tak na vybraných silnicích v Austrálii ve tmě září. „V rámci nového programu zlepšení bezpečnosti na silnicích v celém státě zkoušíme fotoluminiscenční značení čar, abychom zlepšili viditelnost na vybraných místech, a před zvažováním budoucích fází zkoušky vyhodnotíme účinnost,“ řekl k projektu ministr dopravy australského státu Victorie.

Vítaný pomocník pro všechny noční jezdce

Chápu, že to možná nevypadá na Nobelovu cenu za fyziku, nicméně, pokud se potkají slušně svítící světlomety (ale i velmi podprůměrné světlomety, u nich to bude užitečnější o to více) a luminiscenční osvětlení na vozovce, výsledkem bude opravdu mohutně zvýšená viditelnost. Do opravdu velké dálky, do zatáčky, na komplikované úseky silnic. Pro mnoho z nás, kdo jezdíme v noci a často se domů vracíme „na hraně”, kdy už sami cítíme, že naše oči jedou na „záložní zdroj”, to jistě bude nemalá pomůcka.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě

EU chystá změny: Zákaz jízdy v noci, řidičáky s rychlostním limitem a další drastická pravidla. Pocítíme je všichni

Kroku, jehož realizací byla pověřena společnost Tarmac Linemarkings, která se již pochlubila prvními dokončenými úseky, lze jistě v určitém ohledu zatleskat. Přesto se však objevily kritické hlasy, které tvrdí, že jde o zbytečné plýtvání penězi. Svítící barva totiž vyžaduje častější obnovu než běžný bílý nátěr. Kromě toho panují obavy, že barva obsahuje radioaktivní materiály. Dokonce se spekuluje, že by mohla napáchat více škody než užitku. Důvod? Ryze lidský a prostý:

Lidé zkrátka rádi zkouší něco zakázaného

Neboť se zkrátka najde vždy někdo, kdo chce „ušetřit” a pojede tedy s vypnutými světly. K čemu svítit, když svítí čáry na vozovce, že. Příklady a policejní záznamy se dají dohledat již nyní. Neb už je nahlášeno několik případů, kdy motoristé jeli v noci bez světlometů jen proto, aby viděli, jak v čáry září ve tmě. Lidé zkrátka tuze rádi zkouší nové věci, a pokud jsou ještě tak trochu ilegální, je pro některé jedince takřka nemožné odolat. To ale nic nemění na tom, že myšlenka (i její provedení) mají hodně co do sebe.

Frajerovi v McLarenu se nechtělo čekat, tak předjel kolonu přes připojovák. Smůla, pár aut za ním byla policie

Dle mého soudu se tedy jedná o krok správným směrem, zejména když luminiscenční materiál bude primárně aplikován na úseky silnic, které se nacházejí mimo obydlené oblasti, kde není osvětlení k dispozici. Něco podobného by se velmi hodilo i na mnoha českých silnicích, které vedou začasto různými hvozdy a lesy, kde je místy složitá viditelnost i s moderními světlomety. Pokud se tedy překonají „porodní bolesti“ v podobě ceny nátěru, jeho možné radioaktivity a dalších technických komplikací, mohlo by jít o velmi důmyslný bezpečnostní prvek. Na který bychom si všichni velmi rádi a rychle zvykli. Co myslíte?

Uvítali byste podobné značení na našich silnicích?

Diskuze Vstoupit do diskuze
103 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články