Více pruhů, více problémů a více pravidel, která musí řidiči sledovat. V celé ČR dochází k porušování pravidel a častým nehodám.
Na dálnicích mají čeští řidiči v oblasti jízdy v pruzích poměrně jasno. Vědí, že v levém pruhu se nejezdí souvisle. Levý pruh je pouze pro předjíždění. Rád bych oponoval. Ne v tom smyslu, že bych tvrdil opak. Ale v tom, že řidiči mají jasno. Tedy ještě jinak. Asi mají jasno, nicméně to dost často nedodržují. Je očividné, že v České republice, zejména na víceproudých komunikacích, často dochází k problémům spojeným s jízdou v jednotlivých pruzích.
Jeden pruh řidiči nějak zvládnou, dva a více už jsou problém
Ale ano, celkově vzato si myslím, že řidiči mají představu a vědí, jak v pruzích na dálnici jezdit. Bez ohledu na faktické chování. Jenže u jízdy v obcích mají řidiči podle mého názoru velký problém. Sebevědomí, s jakým porušují pravidla na dálnici, je v obcích střídáno zmatkem a chaoticky nepředvídatelnými manévry. Spousta řidičů podle mého názoru neovládá základní pravidla. Mnoho řidičů se mylně domnívá, že v levém pruhu mohou zůstat tak dlouho, jak chtějí.
Do okamžiku, dokud se sami nerozhodnou pruh opustit. To ovšem není pravda. Zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, jasně říká, že v obci na víceproudých silnicích lze užívat libovolný pruh, ale pokud by jízda v levém pruhu bránila rychlejšímu vozidlu, musí řidič tento pruh uvolnit. To jsem parafrázoval úplné znění zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), jak vyplývá z pozdějších změn.
Úplné znění č. 465/2006 Sb., Část první, Hlava I, Úvodní ustanovení, Díl 3, Pravidla provozu na pozemních komunikacích, Oddíl 1 Jízda vozidly, § 12 Jízda v jízdních pruzích. První odstavec zopakuji pro již zmíněný případ dálnice. Zákon říká, že mimo obec se na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy jezdí v pravém jízdním pruhu. V ostatních jízdních pruzích se smí jet, jestliže je to nutné k objíždění, předjíždění, otáčení nebo odbočování. Druhý odstavec už řeší komunikace v obci.
Řidič nesmí auta v levém pruhu podjíždět pravým pruhem
Když specifikuje, že v obci na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy smí řidič motorového vozidla užívat k jízdě kteréhokoliv jízdního pruhu; přitom se nepovažuje za předjíždění, jedou-li vozidla v jednom z jízdních pruhů rychleji než vozidla v jiném jízdním pruhu. Pokud by vozidla jedoucí současně ve všech jízdních pruzích bránila v jízdě rychleji jedoucímu vozidlu, musí řidič jedoucí v levém krajním jízdním pruhu tento pruh co nejdříve uvolnit.
To neplatí, užívá-li řidič levého krajního jízdního pruhu k odbočování, otáčení nebo při souběžné jízdě podle odstavce 3. Řidič nákladního automobilu o celkové hmotnosti převyšující 3 500 kg, jízdní soupravy, jejíž celková délka přesahuje 7 m, zvláštního motorového vozidla a motocyklu s nejvyšší povolenou rychlostí do 45 km.h-1 smí levý krajní jízdní pruh užít k jízdě, jen jestliže je to nutné k objíždění, předjíždění, otáčení nebo odbočování.
Řidiči to vůbec nevědí, zapomněli to nebo to záměrně ignorují
Řada motoristů ignoruje druhou část odstavce 2. Tím ve výsledku dochází k situacím, kdy se vytváří zbytečné kolony a narušuje plynulost provozu. Ono i na dálnicích bývá někdy běžné, že pravý pruh zůstává prázdný, zatímco se v levém pruhu hromadí automobily. Často kvůli tomu, že řidiči nechtějí zpomalit nebo se nechtějí zařazovat mezi kamiony. Tento přístup je v rozporu se zákonem, který stanoví, že mimo obec je třeba využívat pravý pruh a levý pouze při předjíždění, objíždění nebo jiných specifických manévrech.
Budu za chvíli mluvit o tzv. souběžné jízdě. Ale až za chvíli. Dálnice definitivně naposledy. Jezdí se vpravo, předjíždí se levým pruhem. Pokud je pravý pruh prázdný a v levém jsou auta, je to špatně. Tečka. Zpět k obci. Skutečně je možné jezdit v jakémkoli pruhu. Není tady ani riziko tzv. podjíždění zprava jako na dálnici. Nicméně platí, že pokud zezadu jede rychlejší auto, musí řidiči i ve městě vyklidit levý pruh a uhnout do pravého.
V obci neplatí ani zmíněná souběžná jízda. O té se mluví v třetím odstavci, kde se píše, že je-li na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích v jednom směru jízdy taková hustota provozu, že se vytvoří souvislé proudy vozidel, v nichž řidič motorového vozidla může jet jen takovou rychlostí, která závisí na rychlosti vozidel jedoucích před ním, mohou jet motorová vozidla souběžně (dále jen „souběžná jízda“).
Přitom se nepovažuje za předjíždění, jedou-li vozidla v jednom z jízdních pruhů rychleji než vozidla v jiném jízdním pruhu. V praxi není souběžná jízda výmluvou pro předjíždění zprava na dálnici. Stejně tak neexistuje omluva, pokud někdo jede v levém pruhu a blokuje auta za sebou. V lepším případě tím omezuje ostatní řidiče, je to přestupek.
Chci zdůraznit, že řidiči v pravém pruhu by měli být ohleduplní a umožnit ostatním se zařadit, pokud je to bezpečné. Výchova k lepšímu pochopení pravidel jízdy v pruzích je klíčová. V autoškolách se tato témata sice probírají, ale praxe ukazuje, že mnoho řidičů si pravidla buď neosvojilo, nebo je časem zapomnělo. Možná je i záměrně ignorují. Všichni účastníci silničního provozu by měli dodržovat pravidla. Zásadní je plynulost a bezpečnost.
Na závěr si to shrneme, popsaná změna pravidla by zlepšila plynulost a bezpečnost. Pokud by levý pruh sloužil pouze pro předjíždění, eliminovaly by se situace, kdy pomalejší řidiči „blokují“ rychlejší řidiče. Tím by se snížil stres a frustrace ze šnečí jízdy za pomalejšími auty, čímž by se zlepšila plynulost, protože by méně často docházelo k chaotickému přejíždění mezi pruhy.