Jednodušeji už to nejde, lepší motor asi člověk už nedokáže vymyslet. Umí pohánět auta, lodě, letadla – a proto ho zakážou.
Čím složitější přístroj, tím snadněji se může porouchat. Nevěříte? Příklad je jasný: třeba páka nebo kladka. Páka je, jako snadný a ukázkový příklad, tyč opřená o jeden pevný bod. Co se může porouchat? Může se zlomit ta tyč, a to je asi tak všechno. Na druhé straně tu máme spalovací motor. Ten má řadu částí, stovky, z různých materiálů. Dochází tam k zahřívání na vysoké teploty a je nutné jej chladit.
V jednoduchosti je krása, a tento motor je opravdu jednoduchý
Řada částí je pohyblivých, navíc ve zcela jiném rytmu než ostatní. Pravděpodobnost poruchy je vysoká. A teď si představte motor, který je skoro tak jednoduchý jako páka. Nebude mít jen dvě součástky, pevný bod a tyč, ale ani stovky částí. Bude jich mít dvacet, a z toho jen jedna bude pohyblivá. Zní to jako zázrak? Ono to tak trochu je. A není to fikce. Tohle už de facto existuje, můžeme za to děkovat izraelské společnosti Aquarius Engines, která tento inovativní motor představila už před časem. Je tak úžasný, že by ho mohla dle mého názoru užívat i Škoda.
Agregát by mohl zásadně ovlivnit budoucnost automobilového průmyslu a dalších oblastí dopravy. Skutečně převratný motor je tvořen pouze dvaceti komponenty, z nichž jediný je pohyblivý. S hmotností pouhých 10 kilogramů pohonná jednotka nabízí velkou efektivitu a zároveň nízkou náročnost na údržbu. To je pro uživatele velmi atraktivní. Už ne tak pro servisy, samozřejmě. Pokud by se tento motor dostal do aut, nebylo by moc co opravovat. V porovnání s běžnými motory má tento motor dvojnásobnou účinnost.
Původně byl navržen pro spalování klasických paliv, nicméně nyní jej lze uzpůsobit i pro spalování syntetických paliv. Skvělé, v kontextu dnešní doby a panické snahy dosáhnout nulových emisí CO2. Koncept tímto dále rozšiřuje reálné ekologické možnosti. Posuneme se od původního uvedení blíže k současnosti. Nejnovější verze motoru dokonce dokáže spalovat vodík, což jej řadí mezi technologicky pokročilé pohony s minimálním dopadem na životní prostředí. Tento technologický pokrok dokazuje, že vývoj inovativních řešení je stále velmi živý.
Revoluční je motor i tím, že umí spalovat syntetická paliva a vodík
Co to podle mě znamená? Že budoucnost dopravy nemusí být nutně omezena na bateriové elektrické pohony. Slyší to Evropská unie? Motor Aquarius Engines má díky minimalistické konstrukci a absenci klasického olejového okruhu velkou výhodu – v jeho spalovacích komorách nedochází ke karbonizaci. Není třeba využívat maziva, což výrazně snižuje riziko poruch a nutnost častých servisních zásahů.
Servisní interval tohoto motoru činí zhruba 80 tisíc kilometrů, což je více, než většina lidí najede za deset let, nebo dokonce za celou dobu vlastnictví jednoho vozu. A také je to víc, než co horší motory najedou, než dojde k závažnému poškození. Jinak řečeno, auto s tímto pohonem stráví v servisu podstatně méně času. To přináší nejen úsporu času, ale i peněz – pro majitele, ne pro servisy, jak už jsem zmiňoval. Ale to je život.
Motor není určen pouze pro pohon automobilů. Izraelská společnost vidí široké možnosti využití v různých průmyslových odvětvích. Motor by mohl sloužit například jako zdroj energie pro generátory v telekomunikačních centrech, pro námořní dopravu, nebo dokonce v letectví. Společnost už navázala spolupráci s japonskou automobilkou Honda. Ta v této technologii vidí velký potenciál. Já nejsem odborník na technologie, ale potenciál vidím také.
S tímto motorem už nikdy nebude baterie zcela vybitá
Honda působí nejen v automobilovém průmyslu, ale také v námořní a letecké dopravě. Proto pro ni motor Aquarius Engines představuje zajímavou možnost využití v různých oblastech jejího působení. Motor prochází fázemi testování. Ačkoli se již ukázaly velmi pozitivní výsledky, inženýři se zaměřují na další zlepšení, jako je například snížení hlučnosti generátoru. Důležité je, že tento motor by neměl sloužit jako přímý pohon kol.
Využití je spíše jako zdroj energie pro generátor a baterie. Elektrický trakční motor by pak zajišťoval samotný pohon vozidla, přičemž regenerativní brzdění by pomáhalo dobíjet baterie podobně jako u klasických elektromobilů. Jinak řečeno, v případě auta by šlo o jakýsi hybrid. Vidím něco jako Opel Ampera. A ten se mi líbil. Díky své konstrukci a schopnosti spalovat vodík je motor nejen ekologický, ale také výrazně levnější a efektivnější než tradiční motory. Samé dobré zprávy, zdá se.