Z iluze, že provozem elektromobilu se dá výrazně ušetřit, zůstaly jen cáry papíru: experti dokázali pravý opak. Pak už ale dnešní elektromobily nemají v podstatě co nabídnout.
Mnoho nákupů elektromobilů je doprovázeno vzletnými proklamacemi o tom, jak kupující „jednou provždy ušetří“ a stane se konečně nezávislým na petrolejářské lobby a čerpací stanice ho definitivně přestanou zajímat. Když tedy pominu ten drobný nedostatek spočívající v tom, že mnoho nabíječek se staví právě na čerpacích stanicích, je ta hlavní nepravda ještě někde jinde. To vám ale samozřejmě prodejce elektromobilu s rozzářenýma očima, vida už svoji provizi, neřekne. Pojďme se podívat, jak to ve skutečnosti je.
Někdo má štěstí, že má na zahradě větrnou elektrárnu, fotovoltaiku a wallbox v garáži
Pochopitelně, můžete jezdit elektromobilem „zadarmo“. Pokud vám na zahradě bzučí vrtule větrné elektrárny (vaší vlastní větrné elektrárny) nebo máte střechu pokrytou fotovoltaikou. A vše chytře svedeno do wallboxu v garáži. Potom ano, elektřinu máte relativně zadarmo. Relativně proto, že i výstavba větrné elektrárny nebo FOV něco stála a tyto peníze je potřeba po dobu životnosti rozpočítat do každého kilowattu výkonu. Ale co už, pracujme pro zjednodušení s verzí „zadarmo“.
To je ale pořád jen energie určená k pohonu. A co to ostatní? Experti z německého Autobildu se věci podívali „na zoubek“ a došli k zajímavým závěrům. Srovnali přitom klasického zástupce německého „elektroprůmyslu“, VW ID.3, s jeho „spalovacím dvojčetem“, Golfem 1,5 TSI. Není totiž žádným tajemstvím, že právě ID.3 se měl stát „elektrickým Golfem budoucnosti“. Že se tak nestalo a zřejmě již nikdy nestane, je věc druhá, důvody jsme na těchto stránkách rozebírali nejednou.
Pořizovací cena stále ve prospěch spalovacího motoru
Jedním z těch zásadních by ale mohlo být to, že pořizovací cena ID.3 začíná na 799 900 korunách, což je ovšem spíše reklamní cena. Základní verze ID.3 People s menší baterií o kapacitě 59 kWh a slabším motorem o výkonu 150 kW totiž stojí již 1 080 100 Kč a se silnější baterií i motorem jste v tom rázem za 1 316 900 Kč. To už tak pozitivně nevypadá. Golf oproti tomu začíná na 554 000 korunách, a i velmi směle vybavený model Golf R-Line People stojí oněch 799 000 korun. Na kterých ID.3 začíná.
Na druhou stranu zároveň ušetříte spoustu opotřebitelných dílů: spojky, výfuku nebo materiálů jako motorový olej a chladicí kapalina. Protože chybí, jsou náklady na údržbu elektromobilů nízké. Podle aktuální studie by elektromobily mohly být z hlediska celkových nákladů levnější než spalovací motory už v roce 2025. Jenže. Zatímco Golf si bude velmi slušně držet cenu, nikdo neví, jakou cenu bude mít elektrické ID.3 třeba za 8 let. A jestli v té době už nebude jeho majitel jen majitelem zajímavé sestavy elektrosoučástek.
Pokud dobíjíte doma (a dlouho), dává elektromobil smysl
Pojďme ale dál. Na základě aktuální ceny elektřiny pro nového zákazníka 27,76 centů/kWh (zhruba 6 korun, počítáno v německých cenách elektřiny) jsou náklady na energii VW ID.3 5,92 eur (zhruba 150 korun) na 100 km. Oproti tomu kompaktní VW Golf 1.5 TSI o výkonu 150 k spotřebuje v běžném životě v průměru kolem 6,5 litru benzínu na 100 km. Při současné ceně paliva (1,715 eur za litr Super E10, zhruba 43 koruny) by to bylo 11,15 eur (zhruba 280 korun).
Jinými slovy, náklady na palivo u spalovacího Golfu jsou v současnosti téměř dvojnásobné než u stejně velkého elektrického VW. Pokud dobíjíte doma. Situace se ale velmi rychle změní, pokud dobíjíte na veřejných nabíječkách. U zmíněného ID.3 stojí nabití na 100 km jízdy u EnBW (tarif „S“) již 12,57 eur, a tedy o 1,42 eur více než benzín u VW Golf 1,5 TSI. To jsou už citelně jiná čísla, že? Přitom pochopitelně ne každý má dům, garáž a wallbox. A možnost dobíjet doma.
Dobíjení na rychlonabíjecích stanicích má svoji cenu
Ještě více se prodraží, pokud svůj elektromobil nabijete na rychlonabíjecí stanici. DC rychlonabíjecí stanice, známé také jako High Power Chargers (HPC), výrazně zkracují dobu nabíjení. Téměř všichni dodavatelé elektřiny si však nechávají za tuto vymoženost rychlonabíjení opravdu královsky zaplatit. Evropská nabíjecí síť Ionity s působivou nabíjecí kapacitou až 350 kW si za spontánní nabíjení bez smlouvy účtuje 0,69 eur za kilowatthodinu, což ve VW ID.3 vychází na neuvěřitelných 14,70 eur za 100 km. Neboli neuvěřitelných 367,5 koruny za 100 km.
To už je spotřeba a cena spíše za spalovací dvanáctiválec nebo velmi slušné sportovní auto. Ale na malý kompakt? Jenže, dnes již podruhé. Pokud na takovouto rychlonabíječku dojedete, nechce se vám čekat a v okolí nic jiného není (a její provozovatelé si často velmi dobře pohlídají, aby v okolí nic jiného nebylo), co uděláte? Zaplatíte. Se skřípěním zubů, ale zaplatíte. A právě tato – dovolím si použít slovo extrémní – nevyrovnanost v cenách dobíjení je oním klíčovým faktorem, odlišujícím svět klasiky a svět EV.
Pokud máte (zhruba) stejně jezdit, je elektromobil dražší na pořízení i na provoz
Ve finále definujícím, proč je provoz elektromobilu dnes stále dražší. Ceny benzínu se sice také mění, ale dnes již zdaleka ne jako při zahájení války na Ukrajině nebo jiných světových krizích. A pokud chcete jezdit s elektromobilem podobně jako se spalovacím motorem a dobíjet (tankovat) veřejně, budete zkrátka v nevýhodě. Časové i finanční. Mimochodem, i čas jsou peníze. Není pak nakonec toto všechno důvodem, proč většina motoristů v Evropě elektromobily zatím odmítá? Otázka na vás.