Revoluční palivo brzy na benzínkách: Zachrání svět aut a pošle elektřinu do kytek. Zastoupí benzín i naftu

Vyrobit palivo pro auta se dá z mnoha zdrojů. Už tady byl vyjetý olej z bramborových lupínků nebo štípané dřevo. Ale tohle?

i Zdroj fotografie: Toyota
                   

Jsou elektromobily východiskem z krize veřejné dopravy? Nejprve bych chtěl říct, že ona krize, o které mluvím, je podle mého názoru uměle vyvolaná. Respektive způsobená zejména Evropskou unií. Automobilky nezvládají vyrábět levné elektromobily, prodávat je – lidé je nekupují. Spalovací motory končí. Automobilky mají finanční problémy a zavírají továrny. Průmysl kolabuje. A tak dále a tak dále, tohle je písnička hraná pořád dokola.

Pohonné hmoty z ropy jsou EU zapovězené, elektřina je směr

Proč? Protože padlo od EU rozhodnutí o konci spalovacích motorů v roce 2035. Kdyby nic takového nebylo, nebyla by krize. Tím neříkám, že by člověk měl ignorovat vliv emisí CO2 na životní prostředí. Ale ušít si na sebe bič, vytvořit nesplnitelná pravidla a pak za ně platit sankce a řešit jejich dopady, to je absolutní a absurdní hloupost. Evropská unie tlačí elektromobily jako všeobecnou spásu. Přitom zbytek světa hledá nové alternativy k benzínu, který logicky kraluje systému jako nejefektivnější palivo pro osobní auta.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Jsou tady třeba syntetická paliva, takzvaná e-paliva. Už jsem o nich psal. Jde o pohonné hmoty, jež mají v důsledku nulovou emisní stopu. Už teď je umíme vyrábět, „nepříjemná“ je zatím pouze jejich cena. Skvělé je, že na ně může jezdit už teď 99 % současných aut, a to bez jakékoli přestavby. Co na to EU? Chce elektromobily. Další z hodně skloňovaných alternativ je vodík. Výborné je, že to je nejhojnější prvek na Zemi a ve vesmíru.

Co dělají palivová aditiva? A jsou vůbec k něčemu dobrá?

Vodík má potenciál být čistým palivem. Jeho spalování uvolňuje jen vodu, problémem zůstává jeho výroba. Nejčastější metodou je termický rozklad metanu, který však generuje obrovské množství CO2. Jinou možností je elektrolýza vody, ta je ale závislá na obnovitelných zdrojích energie. To zvyšuje náklady. Právě proto vědci hledají nové, ekologičtější způsoby produkce vodíku. A i to má řešení. Už jsme o něm kdysi psali a za mne to je stále myšlenka, která dává smysl. Univerzita v Tel Avivu totiž představila revoluční objev, jenž by mohl změnit způsob, jakým vyrábíme vodík.

Stačí vypěstovat řasy a ty se postarají o výrobu vodíku zdarma

Vědci Tamar Elmanová a Iftach Yacoby vyvinuli speciální kmen řas, které produkují vodík prostřednictvím fotosyntézy. Tento objev by mohl odstranit dvě hlavní překážky ve výrobě vodíku – akumulaci kyslíku a energetické ztráty. Izraelská studie říká, že vodík vystupuje jako slibné řešení v našem hledání obnovitelných zdrojů energie, jež by mohly uspokojit globální energetické požadavky a konkurovat konvenčnímu využívání fosilních paliv.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Také že vodík má vysoký energetický obsah, spalování emituje pouze vodní páry a může sloužit buď jako vektor energie, nebo jako nosič pro její ukládání. Studie vysvětluje, že když výroba využívá mikroorganismy při okolním tlaku a teplotě, může u některých fotosyntetických organismů být světelná energie přímo přeměněna na vodík. V procesu zvaném „fotobiologická produkce vodíku“.

Elektromobily nejsou spása, jsou drahé a nejsou ekologické

Pro katalýzu H2 exprimují zelené řasy [FeFe]-hydrogenázu (HydA), která působí jako bezpečnostní ventil při osvětlení, když je tok elektronů vysoký. Čímž se tedy dostáváme do terminologie, jež je pro mne španělskou vesnicí. Ale jedno je jisté. Stačí vypěstovat řasy, a ty budou generovat vodík. Zjednodušeně řečeno, nové řasy dokážou produkovat vodík bez potřeby složitých technologických procesů a s výrazně nižšími náklady.

Tento objev je zásadní, protože umožňuje nepřetržitou a ekonomicky výhodnou produkci vodíku, což by mohlo otevřít cestu k masovému využívání vodíkových pohonů v automobilovém průmyslu. Tak tedy, jestli to chápu jako laik správně. Jsou tady řasy, které produkují vodík? Skvělé, tak v čem je problém? Jistě, v EU. Není to elektřina. Nicméně nám nezbývá než se těšit a doufat, že se brzy takové palivo objeví na benzínkách.

Je vodík palivo budoucnosti?

Diskuze Vstoupit do diskuze
90 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články