Že jednou z nejdražších položek (resp. tou úplně nejdražší) na každém elektromobilu je jeho baterie, se obecně ví. Když však přijde na placení, dožene to leckoho k pláči.
Neuplyne snad týden, abych já osobně nepsal o (značně proměnlivém) trhu s elektromobily. O klesající poptávce, ztrátě dotací, čínské nadvládě v oboru. A jakkoli může být dnes, kdy se prodejci předhání v nabídkách a slevách, nákup elektromobilu více než snadný, je dobré si (speciálně u ojetého elektromobilu) pohlídat jednu důležitou věc – stav baterie. Ostatní komponenty lze opravit za nižší náklady, často i prostřednictvím nezávislých specialistů, ale baterie je celkem „autonomní jednotka“.
Ceny za novou baterii vás dovedou k pláči
„Moderní baterie jsou opravdu produktem nebývale pokročilého inženýrství a potřebují speciální servisní vybavení, které si ne každý nadšenec do elektromobilů může dovolit. Kromě toho, chyba při práci s bateriemi může skončit opravdu drahou objednávkou nové. A tak se do manipulace s baterií pouští jen servisy, které jsou si „jisté v kramflecích“ a vědí přesně, co kde a jak udělat. A mají na to jak technologie, tak odborně vyškolený personál. Garážový servis u Pepy? Zapomeňte.
Baterie je zkrátka klíčovou součástí elektromobilu a také tvoří podstatnou část jeho hodnoty. Jak auto stárne, zvyšuje se rozdíl mezi cenou nové baterie a zůstatkovou hodnotou CELÉHO vozu, což je pravda často výrazný nepoměr. Zdaleka ne ojedinělé případy dokazují, že majitelé ojetých Tesel, kteří přivezli auto do servisu, slyšeli tu opravdu nemilou zprávu o nutné výměně baterie. Která je však tak drahá, že mnohé z nich doslova rozpláče. Případně přivede k lehkému šílenství. Často je totiž vyšší, než byla pořizovací cena jejich ojetiny. To už jednoho zamrzí.
Ďábel skrytý v detailu záručních podmínek Tesly
Trh s ojetými elektromobily je totiž velmi specifický a teprve nyní se zjišťuje, jak dlouho vydrží v jednotlivých modelech. Zatímco některé baterie u dobře udržovaných elektromobilů po letech fungují na 95 % kapacity, jiné jsou na tom hůře. Tesla poskytuje záruku na baterie, pokud její kapacita klesne pod 70 % do 240 000 km nebo během osmi let od zakoupení. Přitom 240 000 km je na záruku poměrně slušná hodnota, těch 8 let a 70 % kapacity představuje problém, který mnoho majitelů Tesel podceňuje.
Tesla a Elon Musk mají opravdu „vstřícnou“ politiku k zákazníkovi
Důvodem je i časté nabíjení na Superchargerech, které díky rychlosti a nízkým nákladům láká mnoho majitelů Tesel. Rychlé nabíjení však postupně snižuje životnost baterie. Při výběru ojetého elektromobilu je proto dobré hledat takový, jehož majitel se vyhýbal častému rychlému nabíjení a dával přednost pomalejším, šetrnějším metodám. Pokud baterie Tesly klesne pod zmíněných 70 %, výměna je (alespoň dle slov servisu Tesly) často nevyhnutelná a cena za ni, jak už bylo zmíněno, nepříjemně vysoká.
Mimochodem, tady se skrývá onen pověstný ďábel v detailu: my vás necháme dobíjet rychle. Pak změříme v servisu 69 % kapacity. A donutíme vás koupit si novou baterii. Tu starou obnovíme a znovu prodáme. Pokud odmítnete, zablokujeme vám přístup k Superchargerům. No není to kouzelný svět? Aneb Muskův byznys dotažený do dokonalosti. Kdepak, holenkové, na mě si nepřijdete. Já ty peníze na Tesle vydělám, i kdyby čert na koze jezdil. V tomto případě tedy ďábel, s dovolením.
Raději Teslu zapálím, než bych vám „nasypal“ půl milionu za baterii
Podle serveru Current Automotive stála výměna baterie u jednoho zákazníka Tesly zhruba 405 000 korun, což zahrnovalo i časově náročnou demontáž staré baterie a její zaslání zpět výrobci. Tesla nabízí i opravu jednotlivých článků, která ale vyjde přibližně na 330 000 korun. Takové ceny samozřejmě zcela smáznou jakoukoli úsporu na ojetině/pohonných hmotách a promění Teslu v auto s opravdu drahým provozem.
Podobnou zkušenost měl finský youtuber Tuomas Katainen, který za výměnu baterie u svého Modelu S z roku 2012 měl zaplatit 493 000 korun. Chápu, že se mu nechtělo. Namísto toho se rozhodl svůj vůz spektakulárně zničit, což ho podle jeho slov vyšlo levněji. I s celým filmováním, které mu navíc díky YouTube ještě vydělalo. Chápu ale také, že ne každý je nadšenec do pyromanské show. A raději ty peníze někde sežene. Dobře, dvacet či padesát tisíc. Ale tady jsme v ceně nového kompaktu od Škody nebo Dacie. Má to pak vůbec ještě smysl, co myslíte?