Tohle geniální SUV přežije 1 000 000 km. V bazarech se moc neohřeje, po týdnu s ním chápu proč

Určitě vás zajímá, jak se s takovým autem jezdí a co nabídne za benefity. Pojďme spolu rozklíčovat, čím dokáže RAVka nadchnout a kde tak trochu pokulhává.

i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
Dalších 14 fotografií
Dalších 14 fotografií
                   

To, že je pro mnohé řidiče Toyota RAV dlouhodobě oblíbená, je minimálně z pohledu její koncepce, vizuality a nízké poruchovosti pochopitelné. Ale jaká je RAVka z pohledu detailních užitných vlastností? Tak právě na to se nyní spolu důkladně podíváme. Uvidíme, jestli i mě tahle SUV ikona chytne za mé nadšené řidičské srdce. Legendy praví, že tato SUV od Toyoty přežijí i magickou hranici 1 000 000 ujetých kilometrů. Možná to zní na první pohled nereálně, ale já po týdnu zjistil, proč tyto legendy kolují.

Zkratka, kterou většina řidičů nezná

Japonská Toyota vyrábí model RAV již dlouhých 28 let. A od její první generace je o toto menší SUV celosvětově enormní zájem. Ovšem napadlo vás někdy, co vlastně zkratka RAV vůbec znamená? Na rovinu se přiznám, že ani já jsem ještě nedávno netušil, že zkratka reflektuje označení Recreational Active Vehicle, což bychom mohli přeložit do češtiny jako vůz pro volný čas. Pochopitelně nepředpokládám, že by si snad RAVku pořizovali její příznivci jako čistou víkendovku. Ale faktem je, že její dispozice (jízdní vlastnosti, zajímavá světlá výška pod.) evokují zaměření na nezpevněné vozovky, a tedy možnost jejího využití pro outdoor.

Praktická čtyřkolka v hybridu

Není tedy divu, že toto auto často vídáme právě u myslivců a rybářů, kterým koncept „držáku“ v podobě dosti komplexní Toyoty RAV hraje do karet. A to samozřejmě především v podobě čtyřkolky. Ovšem nejen jim. Byla by chyba si myslet, že se jedná o ryzí offroadovou bestii, která nemá co dělat v rámci běžné rodinky třeba se dvěma dítky. 

Ale dost již filosofování nad zaměřením RAVky. Pojďme se na ni raději konečně podívat. Na test jsem si vybral konkrétně hybridní model 2,5 HSD s pohonem 4×4 a rokem výroby 2021. Očekával jsem od něj kombinaci solidního výkonu a nízké spotřeby. Byla moje představa správná? Na to se rozhodně zaměříme. Každopádně chci touto cestou poděkovat za zapůjčení RAVky společnosti AAA Auto, která mi umožnila se vozu pověnovat na více než osmi stech kilometrech, což už je solidní nájezd na to, aby bylo možné vůz dobře navnímat.

Sportovní projev a špičkový podvozek

Náš zvolený model pohání řadový benzínový 4válec s obsahem 2,5 litru, který spolupracuje hned se dvěma elektromotory o výkonech 88 a 40 kW. Celkově tak poskytuje vozidlo výkon 145 kW (197 koní), kdy spolu s maximálním krouticím momentem 221 Nm dokáže RAVka vystřelit z 0 na 100 km/h za 8,3 vteřiny (naměřil jsem přesně 8,5 s). A to je nejen dost na to, abyste s ní dokázali bezpečně předjíždět, ale i na to, abyste si s ní užili zábavnou, až řekněme lehce sportovní jízdu. 

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě

Podvozek je pěkně tuhý, ale přitom výjimečně komfortní. Nejen, že pěkně stírá nerovnosti na vozovce, ale ani při přejezdu výrazných záležitostí, jako je třeba brzdný práh, nepřináší žádné nepříjemné rázy. Právě podvozek vnímám u RAVky jako jedno z největších plus, a to především na českých silnicích, kde o díry v asfaltu není nouze. Vůz váží nemalých 1,6 tuny, a i když sedí v zatáčkách výborně (pohon 4×4 je tu sakra znát), tak je tu ale třeba počítat s náklony karosérie.

Řízení, spotřeba i zavazadelník dělají radost

Řízení je velmi přesné, citlivé – tedy rozhodně na poměry SUV. Ruku v ruce s kvalitní automatickou e-CVT převodovkou (ta je mimochodem bezestupňová) mám z jízdních vlastností Toyoty RAV velmi, velmi dobrý dojem. Brzdy jsou efektivní, mají rychlý nástup, a navíc vozidlo skvěle drží stopu bez projevů nedotáčivosti.

A chválím také spotřebu. Výrobce uvádí kombinovanou spotřebu na 5,8 litrech, já jsem naměřil za dobu testování o celý litr více s tím, že jsem se byl ale na okreskách schopen dostat na hladinu těsně kolem 6 litrů. A to je přece u takto těžkého vozu paráda.  

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě

Objem zavazadlového prostoru je na menší SUV velmi dobrý a se svými 580 litry dokáže RAVka pojmout nadmíru slušnou dávku i poměrně velkých předmětů, respektive zavazadel. Prostor je příjemně přístupný, nechybí mu fixační oka, 12V vstup a oceňuji i menší odkládací kapsu na drobnější předměty, části oblečení apod. Otvírání pátých dveří pohybem nohou pracuje spolehlivě, ale lze použít i tlačítko na dveřích nebo třeba tlačítko na klíčku od vozu. Hodil by se ještě středový tunel mezi zadními sedačkami, případně sklápěče zadních sedaček, ale ty tu bohužel k dispozici nejsou.    

Nádherná, moderní, nezaměnitelná

Co se týče vizuality RAVky, ta se mi líbí opravdu hodně. Dokonce je to z mého pohledu jedno z nejhezčích SUVček ve své kategorii. Toyota zde konečně upustila od vysloveně oblých tvarů a naopak její designéři RAVce uštědřili podstatně modernější lehce hranaté partie. Předek působí již na první pohled vysloveně dominantně až agresivně, ovšem ne nějakou masivností. Mají to na svědomí nízké přední LED světlomety usazené poměrně vysoko nad úrovní mřížky chladiče, která sama o sobě vypadá interesantně bytelně. K tomu se skvěle hodí ten otevřený černý nárazník, jenž uděluje vozu zajímavě sportovní charakter.

A sportovně, či dokonce výrazně dynamicky působí RAVka i z bočního pohledu. Tady jsou v hlavní roli až futuristické tvary a prolisy, díky nimž dokáže vůz okouzlit nejednoho kolemjdoucího. A samozřejmě i mě. Vůz vypadá celkově nejen tak, jako kdyby vypadl z budoucnosti, ale působí i vysoce aerodynamicky. K tomu ty krásně neobvykle tvarované lemy blatníků, další černý lem na spodku dveří anebo neobvyklá stříbrná lišta, která je usazená pouze na horní hraně dveří. To je doslova designový bonbónek. A co se týče barvy v rámci této černobílé (přesněji tedy černo-perleťové) kombinace, tak to je další vysoce zdařilé řešení.

Elegantní záď s komickými výfuky

Obecně vozům ve variacích bílé příliš nefandím, ale tady bych ani o jiném barevném řešení nepřemýšlel. Tedy za předpokladu, že bych za každou cenu nepotřeboval, aby byl vůz nenápadný v rámci mých aktivit v přírodě. Ani černé disky 18palcových kol s jednoduchým, ale elegantním tvarováním bych neměnil. A to včetně formátu kol, který je v kontextu komfortu podvozku naprosto ideální.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě

Pokud čekáte, že alespoň v případě zádi RAVky budu konečně nějak kritický, tak vás zklamu. Vůz je totiž vizuálně výborně dotažený i včetně zádi. Ani ta nepůsobí fádně či snad zastarale, ba právě naopak. Zajímavě plastický masiv celé zadní partie opticky opět rozbíjí výrazně vysoký a vystouplý nárazník. Zadní světlomety jsou prostorově výrazné, ostře hranaté po stranách a rafinovaně je propojuje ona výrazná stříbrná lišta. Navíc tu máme jemný černý spojler lemující horní část pátého okna a v neposlední řadě i velmi výraznou dvojici koncovek výfuků. Ty vypadají skvěle ze zadního pohledu, ovšem z bočního jsou spíše komické. Stříbrné macaté trubky sedící na klasických výfukových svodech. Ale to je zanedbatelný detail. Ze zádi jsem i tak vysloveně nadšený. RAVka je prostě velká krasavice ze všech úhlů vnějšího pohledu.

Vůz pro vysoké pasažéry

Ale pojďme si v rychlosti prohlédnout také kabinu. Našel jsem v ní zajímavé, ale i tak trochu děsivé komponenty. V prvé řadě chválím komfort RAVky z pohledu velké dávky prostoru v kabině. Na zadní sedačce mám před koleny 13 cm a nad hlavou nejméně deset (měřím 183 cm), takže se tu bez problémů sveze i opravdu vysoký člověk. Také sedačky (z větší části kožené a s moc pěkným modrým prošíváním) jsou příjemně pohodlné, a to jak v přední, tak zadní partii vozu. Přední se polohují elektronicky a chválím zde i solidní boční vedení.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě

Vzadu nechybí dva USB vstupy, což je prima, ale naopak tu postrádám kapsy zezadu předních sedaček, s tím jsem se ještě v žádném autě nesetkal. Důvod nechápu. Snad chtěla automobilka pár „korun“ ušetřit. Obecně vzato je ale interiér velmi pěkný a nese se v moderním rytmu, který koresponduje s vnější vizualitou vozu. Ale především se mi tu líbí taková masivnost jednotlivých jeho součástí, zpracování a také spasování jednotlivých prvků. Jednoduše působí výrazně poctivě, neošizeně. Také je ale trochu temný, a to kvůli absenci střešního okna, a především světlé stropnice. Na druhou stranu tmavou stropnici zase jen tak neušpiníte.    

Odkládací plochy a ovládání klimatizace? Luxus

Přesouvám se do přední části a hned si všímám, jak se dveře RAVky čistě a přesně zavírají. Žádné velké třískání s nimi zde vůbec není potřeba, to mám rád. Také mě nadchla doslova skvadra odkládacích ploch a přihrádek, které jsou úžasně zvládnuté nejen početně, ale také objemově. Líbí se mi volant, což je v tomto případě takový v nejlepším slova smyslu pohledově buclík lehce většího formátu. Má ale i přesto spíše slabší věnec, tři ramena, příjemnou ergonomii, měkčený kožený věnec, a především nedisponuje žádnými nesmyslnými zploštěninami.

Multifunkčních tlačítek je tu trochu moc, ale i přesto se v nich od začátku orientuji snadno. Mají ale takovou divnou žvýkačkovitou odezvu, která tedy působí velmi lacině. Volant je vyhřívaný, ale pozor, ne po celém věnci. Pouze v místech, kde byste volant měli správně držet, konkrétně pak nad, ale také pod bočními rameny. Trochu zvláštní řešení.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě

Palubní deska je postavená na měkčených plastech a kůži. Výborně vypadá design výduchů klimatizace, a to včetně podkreslení příjemně tvarovanými stříbrnými lištami. Ale co je tu naprosto geniální, je segment ovládání klimatizace. Bez přehánění, s lepším jsem se u mnoha vozů nesetkal. Ta kombinace tlačítkového ovládání spolu s prostorově velmi výraznými otočnými prvky je prostě top. Klima je tu dvouzónová a případná rychlost změn teplot či síly foukání je prostě příkladná. Ani vpředu nechybí USB konektory, ale také je tu spolehlivé bezdrátové nabíjení telefonu usazené typicky pod ovladačem klimatizace.

Děsivé zvuky pro otrlé

Je zajímavé, že zatímco části interiéru nevržou, ani když s nimi cíleně více zahýbu, pak jsem v kabině narazil na několik velmi nepříjemných zvukových projevů, které mi doslova trhají uši. První z nich je rána při zamknutí či odemknutí vozu. Do tohoto vozu mi takový pazvuk vůbec nesedí. A hned tu máme další. Přepínač vyhřívání předních sedaček pracuje spolehlivě, ale zvukově je to další bod, kdy mé uši trpí. Vyluzuje totiž ultra hlasité cvaknutí.

A do třetice je tu ještě jeden zvukový běs. A projevuje se v momentu, kdy pracuji s řadičem převodovky. Zařazuji například režim vpřed a ozve se nehezké, vysoce hlasité cvaknutí. Chce se mi jen věřit, že tyhle divnozvuky alespoň nějak korespondují s mechanickou odolností ovladačů, u nichž se projevují. Kéž by.  

Zoufalý infotainment, ale dostupné ovladače

Výrazně kritický musím být v případě infotainmentu. Zatímco v kapličce za volantem je ještě jakž takž ucházející (horší grafika, ale rozumná přehlednost), tak centrální displej za celkovými kvalitami tohoto auta vysloveně pokulhává. Na to, že je daný model pouze tři roky starý, vypadá hlavní displej na palubce jako z mnohem staršího modelu. Je celkem malý, práce s bočními zkratkovými tlačítky není ideální, a navíc ta děsivě archaická grafika. Ta je opravdu hrozná. Systém je relativně pomalý a ani není nijak extra přehledný. A to je u RAVky velká škoda. Ještě že alespoň propojení s telefonem tu pracuje za jedna.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě

Volič jízdních režimů je otočný a je přívětivě umístěný vlevo od řadiče převodovky. Ono jsou tu vůbec všechny ovladače (vypnutí trakce, elektronická parkovací brzda atd.) moc pěkně dostupné z řidičovy pozice, to se zase musí nechat. Z vozu je vynikající výhled do všech úhlů a stejně pozitivně mohu hovořit i o formátu zpětných zrcátek, respektive o výhledu pomocí nich.

Vyšší cenovka reflektuje kvality RAVky

Tento vůz z roku 2021 s nájezdem lehce přes 30 000 km se aktuálně prodává za 840 000 korun, což určitě není málo. Nový se pohybuje od 860 000 korun v absolutním výbavovém základu až po 1,3 milionu, což je kompatibilní například s cenovkou Kodiaqa. Pokud tedy zvažujete nákup SUV, zvažte oba tyto vozy a nenechte se ukolébat faktem, že je Kodiaq objemově větší. Oba vozy mají svá výrazná plus, ovšem s RAVkou se jednak odlišíte od masy, jednak si s ní pořizujete i totální držák, který se právem pyšní minimální poruchovostí.

Toyota RAV je až na pár much v podobě nepříjemných zvuků v interiéru a dosti chabý infotainment vynikající parťák na silnici i neupravených vozovkách. Vyzkoušel jsem si s ní průjezd bahnitými rozmlácenými polňačkami, a to i v rámci náročného stoupání, a vůz se zde předvedl vysloveně na výbornou. Určitě je to zajímavá volba právě pro ty, kdo offroadové schopnosti SUV využijí v praxi. K tomu ta porce jízdního komfortu, spousta prostoru v kabině a jako bonus nízká spotřeba. Ano, já bych si Toyotu RAV právě v této výbavě i motorizaci s klidem pořídil a určitě bych ji pěkných pár let za novější neměnil.    

Toyota RAV4 2,5 HSD přehledně

Motor:řadový 4válec, 2,5 litru + 2 x elektromotor
Elektromotory výkon: 88 a 40 kW
Kombinovaný výkon:145 kW / 197 koní
Maximální točivý moment:221 Nm
Zrychlení z 0 na 100 km/h:8,3 s
Spotřeba:5,8 l (kombinace oficiální), realita 6,8 l (kombinace) a minimum 6,1 l
Převodovka:automatická e-CVT (bezestupňová)
Objem zavazadelníku:580 l
Maximální rychlost:180 km/h
Pohon:4 x 4
Pohotovostní hmotnost:1 650 kg
Objem palivové nádrže:55 l
Světlá výška:195 mm
Rozvor:2 690 mm
Rozměry:4 600 mm (d) x 1 855 mm (š) x 1 685 mm (v)
Rok výroby:2021
Nájezd:30 000 km
Cena:840 000 Kč (nová od 860 000 Kč do 1 300 000 Kč dle výbavy)

Galerie

Dalších 14 fotografií
Dalších 14 fotografií

Jaké SUV podle vás přežije 1 000 000 km?

Diskuze Vstoupit do diskuze
132 lidí právě čte
Autor článku

Jiří Louthan

Jiří Louthan se věnuje psaní již pěknou řádku let. Svou novinářskou kariéru započal už v roce 2013. Nasbíral během ní cennou řádku zkušeností, a to nejen v oblasti automotive. V AutoŽivě.cz působí od roku 2023 a pravidelně připravuje pořad, který můžete sledovat na Stream i Youtube.

Zobrazit další články