Jakkoli by se z titulků v médiích a záběrů zpravodajských televizních kamer mohlo zdát, že v České republice nejvíce bourají řidiči BMW, realita je nakonec úplně jiná.
Téma nehodovosti na silnicích, pokud jde o různé značky automobilů, je fascinující a velmi komplexní. Nehody jsou totiž výsledkem mnoha faktorů, od chování řidičů, technického stavu vozidel až po prostředí, ve kterém se auta pohybují. Přičemž osobně dávám chování řidičů na první místo. Ve finále pak ale značky automobilů, které se objevují nejčastěji v policejních statistikách, jsou ovlivněny dalšími aspekty. Pojďme se na to společně podívat.
Středočeský kraj „vede“ ve statistikách dopravních nehod v ČR
Mezi ony aspekty patří mimo jiné demografické charakteristiky řidičů. Což je, speciálně v Čechách, zajímavý fenomén. Kdo jezdí nejhůř? Pražáci? Brňáci? Nebo naopak obyvatelé vyloučených lokalit na severu Čech? V tomto směru jsou policejní statistiky neocenitelným zdrojem informací, a jak je patrné z tabulky, v této nelichotivé statistice „vedou“ řidiči ze Středočeského kraje.
Na jednu stranu je to možná pochopitelné. Jde i ekonomicky o jeden z nejbohatších krajů v ČR, mnoho jeho rezidentů denně dojíždí za prací do Prahy, s ohledem na nadprůměrné výdělky si mohou dovolit rychlá a výkonná auta – kombinace všech těchto faktorů (denní usedání za volant, návraty často pozdě večer a za tmy) vedou ve finále k tomu, že nehod je v tomto kraji nejvíce. Praha tak paradoxně není první (jakkoli středním Čechám „dýchá na záda“). Rychlost dopravy v Praze je zřejmě tak nízká, že se v nouzi dá leccos ubrzdit a zachránit.
Značky automobilů a jejich podíl na nehodách
A jakkoli by se mohlo z denních zpráv o dopravních nehodách jevit, že v Čechách bourají v podstatě jenom vozy BMW, Audi nebo Mercedes, policejní statistiky hovoří o něčem zcela jiném. Kdo se nad tím trochu zamyslíte, a v potaz zahrnete i to, která značka aut je v Čechách bezkonkurenčně nejrozšířenější, budete pochopitelně „doma“. Samozřejmě, je tady zdaleka nejvíce škodovek, proto se dá čekat, že ve finální statistice o nehodách budou také na prvním místě.
Byť si škodovky primárně nepořizují jedinci, kteří by svým řidičským a osobnostním profilem zapadali do statistických rubrik „časté nehody“. Mimochodem, zamysleli jste se někdy nad tím, proč se tak často objevuje ve zprávách onen německý prémiový trojlístek, tedy Audi, BMW a Mercedes? Když pominu atraktivnost takové zprávy pro další čtenáře/diváky (výrazně lépe se čte „Mladík v BMW havaroval“ než „Mladík ve Škodě havaroval“), má to i několik zcela racionálních důvodů:
Důvody častých nehod u německých prémiových značek
1. Chování řidičů & psychologické faktory
Jedním z hlavních faktorů, proč se právě tyto značky častěji vyskytují ve statistikách nehod, je osobnostní profil jejich řidičů. Jsou totiž začasto kupovány lidmi, kteří hledají výkonné vozy a mají sklon k agresivnějšímu stylu jízdy. Chtějí se předvést, mají sklon k exhibicionismu, chtějí dokázat, kdo je ten „alfa samec“ ve smečce, ať už ostatním samcům, nebo často také příslušnicím něžného pohlaví. Ve Fabii to jde poměrně hodně těžko, v silném a ojetém BMW z třetí ruky výrazně lépe.
2. Výkony „prémiových“ značek
Všechny tři německé prémiovky mají řadu modelů, zaměřených primárně na výkon a vysokou rychlost/zrychlení. Mají sice také v drtivé většině lepší ovladatelnost při vyšších rychlostech, nicméně i tak se předpokládá, že zkrátka umíte nejen se naparovat, ale i řídit. To vše dohromady sice přináší vysokou úroveň kontroly nad vozidlem, ale současně to může vést k pocitu falešného bezpečí. Řidiči těchto vozů nejednou podcení rizika spojená s vysokou rychlostí, nebo naopak přecení své schopnosti. Což pochopitelně vede k vyššímu počtu nehod.
3. Popularita a rozšíření značky
Značky jako Škoda, Hyundai nebo Volkswagen jsou v Čechách velmi rozšířené, a redaktoři médií si tak do svých zpráv záměrně vybírají ty, které budou vzbuzovat kontroverzní reakce u diváků, závist či zvědavost a donutí je na článek kliknout. Již jsem zmiňoval atraktivitu BMW, jež navíc skutečně bourají poměrně často. Podobně pokud někde nabourá Ferrari nebo Lamborghini, neunikne to rozhodně médiím. Ve finále to ale vypadá, jako by řidiči Škody nebo Hyundai nikdy nebourali – opak je ale pravdou.
Závěrem možná jedna rada přímo z praxe. Nenechte se za žádnou cenu vyprovokovat k reakci a konfrontaci s někým, kdo naplňuje ony nelichotivé osobnostní profily z článku. A je celkem jedno, jestli pojede v BMW nebo Fabii. Finále podobných půtek nebývají zrovna k chlubení ani na jedné straně. A navíc přece nechcete být v oněch titulcích článků, tentokrát s obzvlášť zajímavým titulkem „Honička BMW s Octavií skončila havárií obou vozidel“. Držím vám palce na vašich cestách!