Jestli je něco na moderních automobilech opravdu citelně příjemnějšího než na jejich starších předchůdcích, je to možnost aktualizace softwaru. A to velmi podobně, jako když aktualizujete svůj telefon. Zkrátka se zajistí připojení k internetu, stáhne se balíček, ten se sám nainstaluje a pokrok je náhle tady. Tak by to alespoň mělo probíhat. Co ale s vozy staršího data výroby, u nichž byl podobný postup spíše vědeckou fantastikou než realitou? Nakonec i to jde. Pojďme se na to podívat společně.
První setkání s brutální akcelerací Tesly Modelu S
Nemohu si v této souvislosti nevzpomenout na svůj konkrétní zážitek. Je to možná nějakých 9–10 let, kdy jsem byl na návštěvě u jednoho klienta kousek za Prahou, majitele slévárenské společnosti a mimo jiné držitele několika ocenění coby úspěšného podnikatele. Máme spolu dlouholetý vztah, natáčel jsem pro ně filmy již v době, kdy ještě sídlili ve starých továrních halách u Průhonic. Po úspěšných letech v byznysu se přestěhovali do zbrusu nových prostor.
Jednoho dne, když jsem k nim měl namířeno, pro mě Honza přijel na vlak Teslou, modelem S. Zalapal jsem po dechu (neb předchůdce byl Peugeot 306) a samozřejmě jsem si auto všemožně obcházel a prohlížel. A pak se vskutku bavil, když mě jeho majitel vzal na chvilku na dálnici (mají fabriku v podstatě přímo u D11) a tam Tesle „šlápnul na krk“. Ano, musím se přiznat, že první svezení s Teslou, stejně jako zrychlení, které jsem zažil, ve mně zanechalo hluboký dojem.
Blízká setkání třetího druhu + update softwaru (kousek od Prahy)
Když jsme zastavili a já jsem si pomalu srovnával krční páteř, namoženou nárazem hlavy do opěrky při ďábelské akceleraci Muskova stroje, došlo i na praktičtější věci. „V noci si to samo stáhne aktualizaci, nahraje a ráno tady na displeji vidím, že vše proběhlo OK. Nemusím se vůbec o nic starat.“ Jakkoli s nedůvěrou jsem se díval na obří displej Modelu S i s neskrývaným úžasem a obdivem. Sám jsem v té době měl v garáži tuším dieselový Ford Galaxy první generace. Případně „jedničkovou“ Octavii 4×4 TDI.
Ano, tohle bylo něco, co dodnes Muskovi uznávám jako moment, kdy se opravdu vzdálil tehdejší běžné produkci (s VW & spol. jste pro nový software běžně jezdili do servisu). A byl velmi, velmi přesným vizionářem v tom, co se bude za zhruba deset let „nosit“. A čím se budou dnešní firmy chlubit, jak „objevily Ameriku“. Ne, neobjevily, Amerika v té době už byla dávno objevená a Musk byl jen ten, kdo tento objev vzal a použil v autech. Jakkoli to v roce 2014 vypadalo jako zjevení z Marsu.
Dáreček před Vánoci pro majitele starších modelů (a starší verze Androidu)
Jednou z firem, která si možnost update svých vozů prostřednictvím internetu považuje natolik, že nabídla i novou verzi pro majitele starších modelů, je Volvo. Nedávno představilo nejnovější informační a zábavní systém u svých modelů EX30, EX90 a vylepšených modelů XC90. Nabízí poměrně velké změny v ovládání a mnohá usnadnění, například více tlačítek zkratek, které jsou kdykoli k dispozici, čímž se snižuje počet „klepnutí“ a zkracuje čas potřebný k přepínání mezi funkcemi.
A jako „dáreček“ ji ještě před Vánoci nabídne i pro uživatele starších modelů. A protože dominantní podíl u Volva tvoří již nějaký rok kombi a SUV, bude se to týkat především jich. Vše bude probíhat pomocí OTA (Over The Air), takže jediné, co musíte udělat, je připojit svůj vůz k internetu. Volva, která jsou kompatibilní s operačním systémem Android, jsou modely z roku 2020 nebo novější – v roce 2025 tedy již pět let staré. Patří sem vozy C40, XC40, EX40, EC40, S60, V60, V60 Cross Country, XC60, S90, V90, V90 Cross Country a XC90.
Popravdě, nepřijde mi to jako špatný nápad. Hodně podobný nejmenovanému korejskému výrobci mobilů, nabízejícímu aktualizaci Androidu i dlouhé roky poté, co daný model definitivně skončí ve výrobě (a vyjde z módy). Jak to vidíte vy, není to krok hodný následování třeba i u naší Škody?