Tři japonští giganti spojili síly a vyvinuli nový spalovací motor, aby zachránili naše auta. Přichází revoluce, řekl prezident

Tři vedoucí japonské automobilky daly dohromady své schopnosti a um a vložily je do vývoje nových spalovacích motorů, jež by se měly stát alternativou k elektromobilům.

i Zdroj fotografie: Subaru
                   

Že ne všichni výrobci automobilů sdílejí nadšení Elona Muska pro elektromobilitu, je obecně známo. A to včetně toho největšího – Toyoty, která s úplnou elektromobilizací svých výrobků poměrně nečekaně váhá. Zatímco její evropští konkurenti halasně oznamují, že za několik let bude celá jejich produkce čistě elektromobilní, největší japonští hráči jsou zdrženlivější a hledají případné alternativy. A nejenže sondují, ale také se pustili do vývoje a stavby. Pojďme se na tyto tři giganty podívat společně.

Tři velikáni s mnoha technickými unikáty

To ale neznamená, že by byli tito tři velikáni nějakými technickými zpátečníky. Ba právě naopak. Stačí zmínit jejich jména: Toyota, Mazda a Subaru. Chtěl by snad někdo zpochybnit technickou erudici, novátorství a smysl pro technickou dokonalost alespoň u jedné z nich? Obávám se, že by neuspěl. Toyota se svým dnes již legendárním důrazem na kvalitu a desítky let vycizelovaným hybridním pohonem, který je spolehlivější než mnohé vozy bez něj.

iZdroj fotografie: Toyota

Mazda s neustálou snahou o dokonalou funkci Wankelova motoru, stejně jako s do detailu dotaženou technologií Skyactiv, vracející atmosféricky plněným zážehovým motorům jejich oprávněné místo na slunci. Nebo technicky dokonalý (a symetrický) pohon všech kol od Subaru, spojený se skvělými benzinovými motory s protilehlými válci? To je jen část výčtu technických unikátů, kterými se tyto značky zapsaly do síně slávy automobilové techniky.

Úplný přechod na elektromobilitu do roku 2030? Děkujeme, nechceme

Není tedy divu, že zrovna tyto tři automobilky se k „totální elektrifikaci“ staví tak vlažně. V kontextu posledních měsíců se ukazuje, jak moc byly prozíravé. Prodeje elektromobilů v Evropě se propadají měsíc od měsíce hlouběji a hlouběji – podle asociace ACEA klesly v srpnu 2024 registrace osobních aut v EU o 18,3 %, přičemž pokles byl nejvíce způsoben hlubokým propadem prodejů v Německu (-27,8 %) a ve Francii (-24,3 %). Zdá se, že už jen úředníci EU (a Elon Musk) si myslí, že zákaz spalovacích motorů v roce 2035 je skvělý nápad.

iZdroj fotografie: harry_nl / Creeative Commons / CC-BY-SA

Udělal Volkswagen osudovou chybu? Pokud jsou pravdivé informace o krachu, tak má (nejen) Německo velký problém

Možná i proto se Subaru, Toyota a Mazda spojily, aby společně pracovaly na spalovacím motoru nové generace. Jak uvádějí jejich oficiální materiály s lehce nadnesenou formulací: „Všechny tři firmy byly vždy poháněny hlubokým porozuměním různorodým životním stylům svých zákazníků. Toto porozumění vedlo k vývoji nových motorů, které nejen reprezentují jejich značky, ale také uspokojují jedinečné potřeby a preference jejich zákazníků.“

Škoda Fabia je pořád lepší než Toyota Yaris GR. Japonci se musí hodně otáčet, aby Škodovku dohnali

A jak se dalo očekávat, nové motory budou vysoce účinné a výkonné. Navíc způsobí malou revoluci v designu vozidel, protože budou kompaktnější než stávající modely. Menší motory umožní nižší kapoty, zlepší možnosti designu a aerodynamický výkon a zároveň přispějí k lepší spotřebě paliva. Vývoj se bude zaměřovat i na dodržování stále přísnějších emisních předpisů. Nové motory budou uhlíkově neutrální, odkloní se od fosilních paliv a nabídnou kompatibilitu se syntetickými palivy, biopalivy a kapalným vodíkem.

Klasické produkty jednotlivých značek v novém balení

Co tedy můžeme čekat? Další šanci pro čtyřválce s protilehlými písty od Subaru, motory s rotačním válcem jako prodlužovačem dojezdu od Mazdy a řadové čtyřválce spojené s hybridní technologií od Toyoty. To pro zastánce spalovacích motorů nezní vůbec špatně. Na společné tiskové konferenci se tyto tři japonské automobilky zavázaly k „uhlíkové neutralitě“ a znovu potvrdily úsilí o dekarbonizaci spalovacích motorů s cílem umožnit jejich hybridizaci.

Tři komentáře tří „kapitánů“ japonského autoprůmyslu

Po tomto oznámení uvedli generální ředitelé těchto tří společností následující komentáře:

„Dosáhnout uhlíkově neutrální společnosti je výzvou, kterou musí přijmout všechna japonská průmyslová odvětví i společnost jako celek. Budeme nadále vylepšovat naše horizontálně protilehlé motory s cílem používat uhlíkově neutrální paliva. Tyto tři společnosti, které sdílejí stejné ambice, budou i nadále usilovat o udržitelnou dokonalost v japonské výrobě automobilů.

(Atsushi Osaki, zástupce ředitele, prezident a generální ředitel, Subaru Corporation)

iZdroj fotografie: Subaru

„Řadový čtyřválcový motor byl během své dlouhé historie zdokonalován. Jednoduchá konstrukce a vysoce flexibilní požadavky na instalaci umožnily podporovat různorodou produktovou řadu, od rodinných vozů po sportovní vozy. Chceme důkladně vylepšit charakteristiky motorů a vyvinout je do pohonných jednotek pro různorodou škálu vozů ve věku uhlíkové neutrality.“

(Koji Sato, prezident, člen představenstva a generální ředitel, Toyota Motor Corporation)

I když budeme každý pracovat na svém, cíl máme společný

Toyota testuje revoluční spalovací motor poháněný vodíkem a má překvapivé objevy s dobrými výsledky

„Budeme i nadále zákazníkům nabízet vzrušující vozy tím, že zdokonalíme spalovací motory pro éru elektrifikace a rozšíříme vícecestné možnosti pro dosažení uhlíkové neutrality a revoluce ve spalovacích motorech. Vzhledem ke kompatibilitě rotačního motoru s elektrifikací a uhlíkově neutrálními palivy bude Mazda pokračovat ve vývoji technologie prostřednictvím spoluvytváření a soutěžení, aby bylo zajištěno, že může široce přispívat společnosti.“

(Masahiro Moro, zástupce ředitele, prezident a generální ředitel, Mazda Motor Corporation)

Mazda představila auto na jedinečný pohon s novými možnostmi. Je 1 000x lepší, než všichni čekali. Vysmívá se EU a dobře ví proč

Závěrem společné prohlášení všech tří značek: „I když tedy Subaru, Toyota a Mazda soutěží každý zvlášť a věnuje se každý především své produkci, ve své produktové „aréně“ s jedinečnými motory a vozy, mají tyto společnosti společné odhodlání dosáhnout uhlíkové neutrality prostřednictvím společného přístupu. Společně s podobně smýšlejícími partnery, kteří jsou podobně kvalifikovaní a zapálení pro motory, budou pracovat na vytvoření budoucnosti japonského automobilového průmyslu.“ To nezní úplně špatně, co říkáte? Co myslíte, povede se jim to?

Diskuze Vstoupit do diskuze
124 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články