Ať žijí elektromobily? Nene, všichni (i vy) budeme nakonec jezdit hybridy. Šéf Toyoty ví, co ostatní přehlíží

Když se šéf největší světové automobilky a odborník na hybridní pohony brání elektromobilům „zuby nehty“, pravděpodobně to není náhoda. Možná ví něco, co ostatní netuší.

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
                   

Jestli něco dokládá určitou opatrnost (a dnes, ve světle posledních měsíců vývoje trhu, se to dá již nazvat spíše prozíravostí) některých zásadních hráčů k celému trhu s elektromobily, je to dle mého soudu právě postoj Toyoty. Nebo vám nepřijde divné, že tak velký výrobce se staví velmi vlažně k tomu, aby své portfolio nadšeně a za doprovodu vzletných slov během několika let překlápěl do plné elektromobility? Jako vidíme třeba u koncernu? Pojďme se tedy na tu nesrovnalost podívat společně.

Je celkem podezřelé, když expert na baterie nechce mít nic společného s elektromobily

Já jsem přitom popravdě ještě asi před třemi čtyřmi lety byl jednu chvíli na vážkách, jestli Toyota jen tak trochu „neblafuje“ a nepustí pak na trh záplavu elektromobilů najednou. Protože jestli někdo má s bateriemi a vůbec celou tou „elektrosoustavou“ v autech opravdu zásadní zkušenosti, je to právě a jen Toyota. Od představení prvního Priusu uplynulo loni neskutečných 25 let. Za tu dobu se na mild-hybridní technologii (kde jsou baterie a elektromotory pochopitelně „na denním pořádku“) opravdu hodně naučíte.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě.cz

A nejen naučíte, ale také dokonale pochopíte, kolik kilowatt výkonu potřebujete k tomu a k tomu pohybu, jak moc rychle a jak moc silně musíte (a také můžete) dobíjet, zkrátka o synergii mezi spalovacím motorem a elektromotorem už víte opravdu mnoho. Pokud ne nejvíc na této planetě, protože si opravdu nevybavím, kdo by uměl hybridní technologii lépe než Toyota. A také zřejmě přesně pochopíte, že tyto dvě pohonné entity se umí dokonale doplňovat. Ale čistě elektrický pohon sám o sobě nefunguje nijak zvlášť dobře.

Mít elektromotor a spalovací jednotku pohromadě je stále ideální pohon

Pokud má pohánět něco, co váží minimálně tunu a půl. A má s takovou zátěží „na hrbu“ dojet rozumnou vzdálenost a na další stejnou vzdálenost se dobít za pár minut. Ale když jsem pak nad tím chvíli přemýšlel, tak mi to došlo. No jasně! Jestli Toyota opravdu nechce do elektromobilů jít, tak ví pravděpodobně víc, než vědí ostatní. A ví také přesně, proč nechce. Jinak by to už dávno udělala. U kolosu jejího formátu nejsou peníze, lidé, technologie ani cokoli jiného problém.

Nafta je mrtvá, ať žije diesel. Toyota má velké plány a vzkaz pro EU: „Ještě nekončíme, dámy a pánové!“

Pokud mistr v hybridech nechce baterie a elektromotory, tak to o něčem svědčí

A začalo mi to celé dávat smysl. Ostatně jediný elektromobil Toyoty s prazvláštním názvem, na který se, moment, musím opět podívat na stránky Toyoty, protože to jméno se prostě nedá zapamatovat („bz4x“ – to asi nepotřebuje komentář ani od Sztolára) se vždy jevil jako „nutné zlo“, jako něco, co Toyota prostě udělala, protože musela. Ale jedním dechem dodala: toto není to nejlepší, co umíme. Samozřejmě že není. Dokonalé hybridy jak u ní, tak u Lexusu jsou opravdu jiný šálek čaje.

Toyota C-HR je výkonnější. Hybridní pohon nabídne 184 koní

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Ostatně ve stejném duchu hovořil prezident Toyoty Akio Toyoda v nedávném rozhovoru pro Wall Street Journal. Ve světle všech událostí posledních měsíců, které se v elektromobilním světě udály, se zdrženlivá strategie Toyoty ukazuje být tou správnou. „Lidé konečně vidí realitu elektromobilů,“ uvádí s tím, že „existuje mnoho způsobů, jak zvládnout uhlíkovou neutralitu“. A elektromobily jsou pouze jednou z nich. Nicméně při jejich současném technickém stavu zkrátka nejsou schopny být adekvátními konkurenty pro klasické spalovací motory.

„Pokud jsou předpisy vytvářeny na základě ideálů, trpí nakonec lidé“

Toyoda navíc, v duchu nejlepších tradic východoasijské filozofie, podotkl, že „když jsou předpisy vytvářeny na základě ideálů, jsou to nakonec běžní lidé, kdo jimi trpí“. Což je něco, co by se mělo tesat do kamene všech budov EU, co jich jenom v Bruselu je. Chápu, že by bylo potřeba hodně kameníků. Ocitli jsme se totiž přesně v této Toyodou popsané situaci: o našich životech, o tom, čím můžeme a nemůžeme jezdit, rozhodují úředníci od zeleného stolu. Kteří už namnoze zřejmě definitivně ztratili kontakt s realitou.

O tom, jestli nastartujeme naše auto, bude rozhodovat Evropská unie. To není vtip, ale smutná pravda

iZdroj fotografie: Evropský parlament

A jsou nám servírována řešení, která ve skutečnosti žádnými řešeními nejsou. Navíc Toyoda zdůraznil, že ke svému zdrženlivému postoji došli po usilovné práci, po diskuzích a zkouškách s mnoha výrobci baterií. A zjistili, že dokud nebude dostupný opravdu zcela nový, revoluční druh baterie, nedávají elektromobily v praktickém životě příliš velký smysl. Zůstává tedy v pozici, kdy může směrem ke svým konkurentům jen tiše podotknout: „Vidíte, já jsem vám to říkal.“

Což je něco, co se zřejmě Volkswagenu, Fordu nebo Mercedesu, kteří teď narychlo otáčejí svoje programy zpět ke spalovacím motorům a přiznávají, že se s elektromobily poněkud unáhlili, neposlouchá se nejlépe. Jak to vidíte vy? Je vyčkávací postoj Toyoty ten správný, co myslíte?

Diskuze Vstoupit do diskuze
107 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články