Pokrok se nedá zastavit, a tak i poměrně velká a těžká SUV dokáží (při správně zvoleném motoru a správném používání) jezdit za nedávno ještě nepředstavitelný 1 litr paliva na 100 km.
Vývoj moderních pohonných jednotek (zahrnujících i spalovací motory) nabral takové rychlosti a takového rozsahu, že v tomto světle se nucený přechod na elektromobilitu jeví možná ještě více unáhlený. Neb k tomu, abychom šetřili cenná fosilní paliva a nezatěžovali okolí zbytečnými emisemi, opravdu nezbytně nutně nepotřebujeme elektromobil. Pochopitelně, čadící TDI z „jedničkové“ Octavie nebude to pravé řešení, ale motory těchto SUV by to již být mohly. Pojďme se na ně podívat společně.
Kromě spalovacích motorů a elektromobilů je ještě třetí cesta
A jestli jste už nyní hádali hybridní pohon, hádáte pochopitelně dobře. Hybridní pohony se nelepší „rok od roku“, lepší se spíše „den ode dne“ a prodejcům už nedělá takový problém lidem vysvětlit, že mild hybrid bude úspornější než právě třeba jejich stará Octavia TDI. Nemluvě o tom, že s ní brzy budou mít problém se dostat do intravilánů měst. A v Evropě se tam se starým dieselem nedostanou již nyní. Možná se dočkáme revize konce spalovacích motorů, ale rozhodně se nedočkáme „omilostnění“ starších, neekologických dieselů.
Prodejcům již také nedělá problémy vysvětlit, pro koho je vhodný plug-in hybrid. A kdo s ním může vpravdě královsky ušetřit na palivu. Pokud totiž vaše auto slouží přes den jako „závozník dětí“ ráno do školy, odpoledne na kroužky či na nákupy a v noci jej připojíte v garáži do zásuvky, v tom okamžiku plug-in hybrid (PHEV) začíná dávat smysl. 70 km na baterii přes den, s možností rekuperace, ve městě navíc často využívané? Nic nemožného.
Při správném používání jezdíte za 1 litr na 100 km
Ve finále se tak i u na první pohled neúsporného vozidla na konci měsíce, jakmile spočítáme natankované palivo a ujeté kilometry, ukáže průměrná spotřeba, kterou bychom dopředu skutečně nehádali. Když se totiž sečtou všechny kilometry za měsíc a vydělí se litry benzínu, které jste do nádrže nalili, tak se dostanete ke směšným číslům typu 1 l/100 km. Moderní plug-in hybridy navíc začínají citelně prodlužovat dojezd jen na baterii, což se týká zejména nových modelů z Číny.
Statistiky hovoří jasně: téměř 11 % nových hybridů jsou plug-in hybridy
Není tedy asi nic překvapivé, že z údajů Svazu dovozců automobilů vyplývá podíl PHEV (neboli plug-in hybridů) za období leden až září 2024 na nemalých 10,99 %. Zahrnuje to kombinace s benzínovými motory, s dieselovými je podíl zanedbatelný: 0,62 %. A protože úspora paliva a možnost jezdit „za litr na sto“ dává smysl především u vozidel, u nichž se jinak k těmto hodnotám není šance dostat, nepřekvapí poměrně velké zastoupení SUV.
Navíc Češi SUV milují, což dokládá i graf, kde tato kategorie zabírá celou jednu polovinu. Přičemž s 219 registracemi mezi PHEV SUV vede Volvo XC60, následované těsně Toyotou RAV4 (215) a svým větším sourozencem XC90 (210 registrací). Na čtvrtém místě je korejský Hyundai Tucson se 161 registracemi, první pětici uzavírá nepřekvapivě druhý zástupce ze stáje Toyoty: Lexus RX se 137 novými vozy. Toyota byla v hybridech vždy extrémně silná, v podstatě tuto kategorii založila. Všechna tato SUV dokáží jezdit za 1 litr na 100 km, pokud jejich PHEV využíváte naplno i s dobíjením.
Trh plug-in hybridů v Evropě roste
A kdo jeden čas nejezdil v třeba Kalifornii v Priusu, ten jako by nebyl. Ani u nás to není jiné a hybridní pohony jsou Toyotě bytostně vlastní. Navíc trh PHEV v Evropě pomalu, ale znatelně roste. Podle údajů společnosti JATO Dynamics bylo v první polovině roku zaregistrováno 489 558 plug-in hybridů. To je nárůst o 2 % ve srovnání se stejným obdobím loňského roku. Studie zahrnovala 27 zemí Evropské unie a trh Spojeného království, což je jeden z největších v Evropě.
Model | Počet registrací v ČR (od ledna do září 2024) |
Volvo XC60 | 219 |
Toyotou RAV4 | 215 |
Volvo XC90 | 210 |
Hyundai Tucson | 167 |
Lexus RX | 137 |
Pokud tedy uvažujete o rodinném SUV a máte možnost přes noc dobíjet (a přes den se vaše „popojíždění“ málokdy dostane přes 70 km), má pro vás PHEV motorizace smysl. V běžném denním režimu budete jezdit za elektřinu, co se s nočním proudem dá nastavit jako poměrně levná záležitost, pokud bude potřeba větších cest, jedete v PHEV na spalovací motor. A pak opět dobijete. Tak co říkáte, nezkusíte v rámci ekologie „třetí cestu“? I když to třeba nebude SUV, ale Octavia nebo malý Yaris?