Konec elektromobilů se potvrzuje. Skoro 50 % aktuálních majitelů chce zpátky auto se spalovacím motorem

Spokojený zákazník si koupí jednu věc, a pokud potřebuje inovovat, koupí si ji znova. Elektromobily ale úspěch neslaví.

i Zdroj fotografie: Tesla
                   

Jednou elektromobil, navždy elektromobil? Ne, podle nejnovějších zjištění renomované společnosti McKinsey & Co. to neplatí. Není to zbrusu nová věc, novinka dneška, průzkum už je nějakou dobu veřejný. Věc se týká toho, jestli si majitelé elektrických aut chtějí koupit jako další auto znovu elektrické. V průzkumu došlo k překvapivému odhalení. To ukazuje, že skoro polovina majitelů elektromobilů v USA zvažuje návrat ke spalovacím motorům.

Průzkum přinesl nečekané výsledky a zaskočil majitele EV

Tato zpráva nejenže šokovala odborníky v samotné firmě, která dělala průzkum. Ale také upozorňuje na hlubší problémy, jež panují v oblasti elektrických vozidel. Přechod na elektromobily je dlouhodobě propagován jako ekologičtější a modernější volba ke klasickým spalovacím vozům. Ovšem mnozí z těch, kteří si elektromobil pořídili, zřejmě nejsou s tímto rozhodnutím spokojeni. Já za sebe nemohou posoužit relevantním názorem.

iZdroj fotografie: VW

Elektromobil jsem si nekoupil. A dokud to půjde, ani si ho nekoupím. To není hloupá a ničím nepodložená zášť. Moje zkušenosti s elektromobily jsou jenom a jenom špatné. Byl jsem svědkem toho, jak jsme zavařili na okruhu Nissan Leaf. Téměř jsem umrzl a onemocněl jsem, když jsem jel v zimě přes Prahu v Peugeotu iOn. To nejsou jediné zkušenosti. Jen ty nejhorší. Taky si pamatuji, jak jsem jel elektrickým Mini a to přestalo jet. Jen tak, samo od sebe.

3 automobilky se spojily, aby vytvořily novou generaci spalovacích motorů. Bude čistší než elektromobily, EU mlčí a valí oči

Vystoupil jsem z auta a nechal ho svému osudu. U elektromobilů mne odrazuje doba nabíjení. A i to, že nemám přístup k nabíjení tak snadný, jako když chci natankovat benzín nebo naftu. Já bych si tedy elektromobil nekoupil. Ani napoprvé. Ovšem teď zpátky k tématu, jde o pořízení elektrického auta znovu, opakovaně. Výsledky zmíněného průzkumu ukázaly, že 46 % z dotazovaných vážně zvažuje návrat ke spalovacím autům. To zjevně ukazuje na nespokojenost s elektrickým pohonem. Průzkum byl proveden v rámci Mobility Consumer Global Survey 2024. A byl původně zveřejněn na automobilovém odborném portálu. Není to žádný výmysl.

Lidi elektromobily nechtějí a bojí se i autonomního řízení

Majitelé elektromobilů často tvrdí, že lidé, kteří mají pochybnosti o elektromobilech, jen nepoznali jejich výhody. Že nevěnovali pozornost kladům, které nabízejí. Možná. Já se vždy snažil u každého auta, nejen elektrického, objevit jeho vlastnosti jak pozitivní, tak negativní. U elektromobilů pozitiva rozhodně nepřevládají. Podle mého názoru. A evidentně i podle názoru téměř poloviny dlouhodobých majitelů. V kontextu průzkumu se tedy ukazuje, že i mezi vlastníky elektromobilů existují rozdílné názory a rozdělené postoje. Hodně rozdělené.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

Téměř polovina se cítí zjevně tak, že udělala chybu ve svém rozhodnutí. A že není dostatečně přesvědčena o výhodách elektrických vozidel. Mezi hlavní důvody pro zvažování rozhodnutí vrátit se ke spalovacím motorům patří nedostatečná nabíjecí infrastruktura. Chápu. Dále to jsou vysoké provozní náklady a obtížné plánování delších cest. Jak jinak. O tom vím své. A dodnes obdivuji kolegu, který vyjel z Prahy do Ostravy a zpět. Zjištění a výsledky analýz naznačují, že nespokojenost s používáním elektromobilů roste.

Kdyby byly elektromobily dobré, lidé by se k nim chtěli vracet

Pokud se podíváme na globální rozměr, zvažuje návrat ke spalovacím motorům pouze 29 % majitelů elektromobilů. To jsou alarmující čísla. Stále existuje hodně, skutečně hodně moc lidí, kteří by nikdy nechtěli vlastnit elektromobil. To odráží trend z roku 2022. Pouze devět procent amerických majitelů elektromobilů je spokojeno s aktuální dobíjecí infrastrukturou. Toto všechno odráží potenciálně vážný problém do budoucna. Podle vedoucího centra pro budoucnost mobility v McKinsey se s rostoucím počtem vlastníků elektromobilů bude nedostatečnost infrastruktury pravděpodobně dále zhoršovat.

iZdroj fotografie: HZS Praha

Noví majitelé budou častěji spoléhat na veřejnou nabíjecí síť, zatímco současní vlastníci mají většinou možnost dobíjet své vozy doma. Společnost McKinsey & Co. je známá svou profesionální metodologií. Průzkum zahrnoval odpovědi od 30 tisíc respondentů na celkem 200 otázek v 15 zemích, které pokrývají 80 % globálních prodejů automobilů. Kromě toho průzkum ukázal, že pro americké spotřebitele nejsou důvodem k nákupu nového vozu pokročilé asistenční systémy. Pro 48 % dotazovaných nebyly tyto technologie zajímavým faktorem, 43 % je bralo v úvahu a pouze 9 % je považovalo za klíčové při rozhodování o koupi.

Spalovací motor je ověřená klasika, na kterou je spolehnutí

S elektromobily souvisí i téma autonomní jízdy a provozu vozidel „bez řidiče“. Pouze 11 % amerických respondentů podporuje vládní legalizaci plně autonomních vozidel na veřejných silnicích. Celých 48 % uvedlo, že by to za několik let podpořilo, a 41 % uvedlo, že by to nepodpořilo nikdy. Dále se říká, že 53 % globálních respondentů uvedlo, že AV bezpečnost se musí zvýšit, než budou podporovat autonomní technologii. To byly také hlavní obavy pro 21 % respondentů na celém světě. Ti uvedli, že by nikdy nechtěli přejít na elektromobil.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

A z opačné strany – kolik lidí si chce koupit EV znovu? Tak 18 % respondentů uvedlo, že jejich dalším vozidlem bude EV, tedy elektromobil. To je nárůst z 16 % v roce 2022 a 14 % v roce 2021. Zpráva ale nekončí a také říká, že několik výrobců automobilů, včetně značek Tesla, Mercedes-Benz, General Motors a Ford, snížilo své krátkodobé cíle pro elektromobily. No, o tom, co se děje s VW, radši rovnou pomlčíme. Nechci malovat čerta na zeď.

Automobilky mají problémy, lidé EV nechtějí. A bude to horší

„V příštích čtyřech letech porostou prodeje elektromobilů v průměru o 21 % ročně, ve srovnání s průměrem 61 % mezi roky 2020 a 2023,“ uvádí dále zpráva. „Podíl elektrických vozidel na celosvětovém prodeji nových osobních vozidel vyskočí v roce 2027 na 33 % ze 17,8 % v roce 2023. Nad globálním průměrem je teď pouze Čína (60 %) a Evropa (41 %),“ prezentuje dále dokumentace

Některé evropské automobilové trhy se pohybují rychleji, severské země bych viděl jako příklad. Jiné stagnují. Já „čtu“ tuto zprávu tak, že elektromobilita není prostě ideálním řešením. Zájem o ně je uměle vyvolaný. A dříve či později to celé krachne. Možná ne úplně, elektřina je alternativa. Ale ne všespásná. To by si všichni měli uvědomit a začít myslet. Jde o nás o všechny.

Koupili byste si elektromobil?

Diskuze Vstoupit do diskuze
95 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články