Pokud se snaha o elektrifikaci Evropy dostala do bodu, že každý třetí majitel elektromobilu chce jako další vůz ten se spalovacím motorem, vypadá to na opravdu zásadní problém.
Velmi nepříznivá situace na stávajícím trhu s elektromobily vede v praxi k situacím, které by nás ještě před několika lety pravděpodobně vůbec nenapadly. A pokud napadly, tak jen v lokálním měřítku, zkrátka tu a tam se občas stane leccos. Nyní je ale drtivá většina Evropy v pozici, již si rozhodně nikdo nepřál. Myslím tím nikdo z výrobců nebo prodejců aut. A co víc, zlepšení není na obzoru. Ba právě naopak. Lidé se začínají vracet ke klasickým motorům. Jak je to možné? Pojďme se na to podívat společně.
O totálním propadu trhu rozhodli ti nejpovolanější: zákazníci
Úvodem dlužno dodat jednu zásadní informaci: že o oné nelichotivé situaci, o níž píšu v předchozím odstavci, rozhodli ti zcela nejpovolanější. Totiž zákazníci. Nejde přitom o nějaký pomýlený odhad nějakého okravatovaného „markeťáka“ z ústředí automobilky, nejde o špatně spočítanou kalkulaci a odhad prodejů na dané čtvrtletí. Nic takového. To všechno se dá vyřešit a stává se to, nikdo nejsme neomylný. Situaci, kdy vám trh řekne jasné „ne“, však jen tak lehce vyřešit nelze.
Jak totiž uvádí analýza jedné z největších pojišťovacích společností v Německu HUK Coburg týkající se zhruba 14 milionů pojištěných vozidel, třetina současných řidičů elektromobilů se při nákupu nového vozidla opět rozhodla pro spalovací motor. Klíčovým důvodem návratu ke spalovacím motorům byly podle pojišťovny dotace na elektromobily, které byly v roce 2023 zrušeny. To mnoho kupujících znepokojilo. Dalším, neméně závažným důvodem je chybějící dobíjecí infrastruktura.
Němci si na osobní mobilitu extrémně potrpí
A pozor, to se bavíme o bohatém Německu. Není vůbec s podivem, že pokud něco „automobilového“ nefunguje v Německu, jedné z největších a nejbohatších zemí Evropy, nebude to fungovat ani nikde jinde. Němci si navíc na právu osobní mobility extrémně zakládají, auto pro ně není až tak status, jako spíš „Moje svoboda, moje možnost být tam, kde chci být. A tehdy, kdy tam chci být“. Není problém potkávat seniorky v pokročilém věku, jak vesele „drandí“ po městě v levném Suzuki nebo Fabii. Mimochodem, vždy vzorně umytých.
Němci mají zkrátka na osobní mobilitu velké nároky, co se dostupnosti a denní použitelnosti týče. Možná i z toho důvodu po elektromobilech nijak „vroucně“ netouží, neb stávající generace nenabízí nic tak převratného, po čem by člověk dnem i nocí bažil a nemohl by bez toho spát. Je to spíše přesně naopak: vlastnictví elektromobilu s sebou nese nutnost dělat kompromisy, plánovat a přemýšlet jinak, než byli řidiči a majitelé aut dosud zvyklí. A nenabízí za to nic moc navíc, pokud tedy pomineme ekologický pocit (v Německu s energií z uhlí navíc velmi relativní).
Pocit ekologického řešení není zadarmo
Za nějž si navíc řádně připlatíte. Pokud se nepohybujete v úplně spodních patrech elektromobility, kde jsou nyní k mání vysloveně malé a kompaktní vozy (Renault Zoe, Dacia Spring, Opel e-Corsa nebo MG3/4 či Dongfeng Box), počítejte téměř vždy se sedmimístnou cenovkou. V korunách. A pokud toužíte po prémiové značce, na začátku této cenovky nebude jednička, nýbrž dvojka. Jenže. Když tu stejnou cenu porovnáte s „klasikou“ se spalovacím motorem, zjistíte velmi rychle, co je výhodnější.
Každý třetí majitel elektromobilu chce zpátky tankovat naftu nebo benzín
A možná i proto v průzkumu vyšlo, že třetina majitelů elektromobilů chce jako příští auto vůz se spalovacím motorem. Pochopím, když se vám nelíbí nějaký model nebo s ním nejste spokojeni, příště zkrátka volíte jinak. Ale změnit zcela způsob pohonu? To už musí být velká nespokojenost. A velká nostalgie po časech nedávných, kdy si majitel vozu za pět minut zajistil dojezd na tisíc kilometrů daleko, nebo týdny nulové péče o to, kolik mi ještě zbývá kilometrů. A kde najdu nabíječku.
Navíc výroba elektromobilů není kdovíjaké „terno“ ani pro autombilky. Ba právě naopak. Jak totiž poznamenává magazín Automotive News, výrobci ztratí přibližně 135 000 korun na každém prodaném elektromobilu. Došlo to až tak daleko, že Ford nedávno omezil výrobu pick-upu F-150 Lightning. Zkrátka je pro něj úspornější nevyrábět než vyrábět. Kapitalismus naruby. Toyota se například nechala slyšet, že bude raději nakupovat emisní povolenky než produkovat elektromobily. Jednoduše proto, že to vyjde laciněji. Aha.
Regionální rozdíly v e-mobilitě
Studie také ukazuje, že v samotném Německu jsou ve vnímání elektromobilů nemalé rozdíly. Lidé v Durynsku, Sasku a Sasku-Anhaltsku jsou obecně velmi skeptičtí k elektromobilům. V Durynsku a Sasku 56 procent dotázaných hodnotí elektrická vozidla jako špatná nebo méně dobrá, zatímco v Sasku-Anhaltsku je to až 59 procent. Doprovodný průzkum pojištění vozidel ukázal, že pouze 17 procent dotázaných plánuje v příštích dvou letech přejít na elektromobil. Není divu. Dotace skončily, prodejci se předhání v nabídkách aut – kdo by za této situace toužil po elektromobilu? Vy třeba ano?