Nové elektrokolo ujede 300 km: Nejlepší dopravní prostředek do města. Dražší je i MHD, za ty peníze je hřích ho nekoupit

Najít ideální dopravní prostředek do přeplněných ulic našich měst není úplně jednoduché. Tento je relativně dostupný, nečekaně mnoho odveze, a navíc překvapí svým dojezdem.

i Zdroj fotografie: Engwe
i Zdroj fotografie: Engwe
i Zdroj fotografie: Engwe
i Zdroj fotografie: Engwe
i Zdroj fotografie: Engwe
Další 1 fotografie
Další 1 fotografie
                   

O podobě ideálního dopravního prostředku do přeplněných městských ulic a uliček se vedou nekonečné diskuse. Někdo vehementně prosazuje malé automobily typu Fiatu Panda, Hyundai i10 nebo (již žel nevyráběné) Škody Citigo, jež měla město ostatně i v názvu. Někdo je zase zastáncem motocyklů, speciálně skútrů, které ve špičkách (a s odvážným řidičem za řídítky, nutno dodat) dokáží opravdu předjet celé dlouhé kolony. A někdo by nejraději všechny poslal k „mastné tyči“ do MHD. Máme nějakou jinou možnost? Pojďme se na ni podívat společně.

Malé elektromobily nejsou pro přeplněná města řešením

A rovnou zklamu ty, kdož čekají elektromobil coby ideální dopravní prostředek do města. Jakkoli si myslím, že malé vozítka typu Fiatu 500e nebo třeba Opelu e-Corsa mají něco do sebe, při představě jejich nahromadění v ulicích a nutnosti dobíjení (stále nikoliv za 15 minut) kombinované s tím, že ve městě (na sídlišti) je výrazný přebytek bytů bez možnosti dobíjení doma, mi popravdě vstávají zbytky vlasů hrůzou na hlavě. Naše města nemají zdaleka tolik nabíječek, aby něco podobného zvládla.

Kolik nabíječek nahradí jednu obyčejnou benzinku? Experti to spočítali, číslo je skandální

iZdroj fotografie: Stellantis

Nemluvě o tom, že poměr pořizovací cena / dojezd / délka dobíjení je stále tak nevýhodný, že se to čistě pro městský provoz nemůže vyplatit, pokud soupeřem bude skútr se spotřebou 2 l benzínu na 100 km. Tomu nelze konkurovat. A už vůbec nelze konkurovat MHD, speciálně pokud budete mít k vašemu životu důležité zastávky v dostupné vzdálenosti. Co by ale mohlo být konkurencí, je tak trochu jiné elektrokolo. Proč tak trochu jiné?

Dobíjení elektromobilů je rychlejší a levnější než tankování spalovacích aut. Ano, ověřili jsme to

Protože běžná elektrokola jsou zkrátka pořád kola a vyžadují pořád alespoň elementárního sportovního ducha a sportovní výkon. „Sama od sebe“ nejedou, pokud tedy nejsou upravená, a jejich dojezd také místy není zcela oslnivý. Navíc mají v mnoha případech nevyjímatelnou baterii a musí se tedy dobíjet „tak, jak stojí“, což je opět pro mnohé limitující v otázce manipulace. Tahat se s podobným kolem do 4. patra bez výtahu je předem ztracené a ne všude jsou sklepy se zásuvkami. A ne všichni nechají kolo za 50 tisíc ve sklepě.

Elektrokolo s opravdu velkým dojezdem

Se zajímavým řešením přišla firma Engwe, která v materiálech uvádí, že její nejnovější elektrokolo má výrazně větší dojezd než jakékoli jiné elektrokolo. A co víc, disponuje motorem o výkonu 1 300 W. Základní model je dodáván s jednou baterií 48 V 19,2 Wh s kapacitou 921 Wh, ale kupující se mohou rozhodnout pro dvoubateriovou variantu, která podle Engwe nabízí dojezd 350 km! A co víc: její elektrokolo je tak trochu „skútr/kolo“, s větší než obvyklou podporou cyklisty.

Možnost přípojení vozíku i dobíjení za 3 hodiny

A nabízené i coby „cargo“, tedy užitková verze. Engwe také nabízí „technologii rychlého nabíjení“, která umožňuje rychlejší dobíjení, aby jezdci zůstali v pohybu. Což v reálu znamená, že kolo je dodáváno s 8ampérovou nabíječkou s vyšším výkonem, která nabízí dobu nabíjení 2–3 hodiny. I když to není úplně revoluční, stále je to příjemný upgrade proti těm, kdož nechtějí čekat 4–6 hodin, než se baterie elektrokola dobije.

iZdroj fotografie: Engwe

Pro Evropu udáme raději 100Nm točivý moment

Engwe LE20 nabízí nosnost (200 kg), což umožňuje přepravu více jezdců nebo těžkého nákladu na kole. Výkon motoru zadního náboje 1 300 W zajišťuje, že kolo zvládne vyšší zátěž a stále nabízí dostačující podporu. U evropské verze kola je motor zadního náboje vyměněn za 100 Nm motor se středovým uložením. Elektrokola jsou ve většině zemí EU omezena na výkon 250 W, a proto elektrokola s vyšším výkonem „skrývají“ skutečný výkon motoru a místo toho udávají hodnoty točivého momentu, které nejsou regulovány. Chytré.

Mezi další komponenty na kole patří hydraulické kotoučové brzdy, LED osvětlení včetně směrových světel, přední odpružená vidlice a kryty zadních kol, které zabraňují zachycení nákladu nebo nohou cestujících do paprsků kola. Celkově tak jde o zajímavou variantu k dopravě ve městě, včetně možnosti využití pro kurýrní služby nebo zkrátka pro ty, kdož pořád něco vozí a nechce se jim neustále cestovat s batohem.

Na hodně dlouhý výlet i rozvoz pizzy po městě

A to nejdůležitější: cena kola ve Spojených státech činí 1 500 dolarů, což je v přepočtu asi 35 tisíc korun. S ohledem na to, že při dobíjení budete maximálně v řádu desetikorun (a roční „lítačka“ v Praze je za 3 650 Kč) mi to nepřijde jako špatná investice. Dojezd 300 km z něj dělá i zajímavou alternativu na víkendový výlet bez nutnosti řešit, kde a jak budu dobíjet. Stejně jako dopravní prostředek tzv. „poslední míle“ nebo pomocník kurýrních služeb/rozvozu pizzy apod. Jak to vidíte vy?

Galerie

Další 1 fotografie
Další 1 fotografie
Diskuze Vstoupit do diskuze
67 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články