Nejhorší zimní pneumatiky 2024 v podrobném přehledu. Na tuto „stlačenou tmu“ rychle zapomeňte a znovu přezujte

Že krom premiantů existují i pneumatiky, které bychom nedoporučili ani svému nepříteli, většina z nás ví. Před sezónou přinášíme malý přehled „těch úplně nejhorších ve všem“.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

Češi mají pro nekvalitní pneumatiky jedno neuvěřitelně vtipné přirovnání. A já jsem si ho s dovolením vypůjčil rovnou do titulku. „Stlačená tma“ se totiž stala zažitým přirovnáním k něčemu, co nemá s kvalitou příliš co do činění, respektive v oblasti pneumatik se jedná o tu úplně, úplně poslední kategorii „kvality“. Kvality v uvozovkách, pochopitelně. Nicméně to, co v létě na suchu alespoň trochu funguje, se v zimních měsících může stát velmi rychle životu nebezpečným. Pojďme se na ty hříšníky podívat společně.

Na předních místech žebříčků jsou podobná jména, to zajímavé je na jeho konci

A na pomoc si vezmeme odborníky na slovo vzaté: testovací tým německého autoklubu ADAC, který je svými testy letních a zimních pneumatik již desítky let proslulý. Finanční, technické a v neposlední řadě i personální možnosti dovolily vybudovat respektovaný tým odborníků, jenž s železnou pravidelností informuje o novinkách v pneumatikářské oblasti a zcela nekompromisně odděluje „zrno od plev“. A my se nyní, poměrně netradičně, zaměříme spíše na ony „plívy“.

iZdroj fotografie: MIchal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Kdy je nejlepší čas na přezutí z letních pneumatik na zimní? Letos je správné načasování obzvlášť důležité

Stalo se totiž celkem pravidlem, že na prvních místech si v zásadě jenom prohazují pořadí renomovaní výrobci s desítkami let dlouhou tradicí. S jednou výjimkou, a tou je Continental, jehož model Continental WinterContact TS (aktuálně 870) se drží již dlouhé roky na úplné špici. Za ním jsou pak značky Pirelli, Good Year, Michelin, Bridgestone, Falken nebo Vredestein či Uniroyal. Čili firmy, jež do vývoje a výroby pneumatik investují stamiliony a na výsledku je to pochopitelně vidět.

Výroba pneumatik je „černá alchymie“

Tradici a desítky let intenzivní práce jen tak něčím nenahradíte. Analogicky k tomu se pak na opačném konci „skrývají“ firmy, které často okopírovaly design a vzorek (s větší či menší úspěšností), aby pak většinou zjistily zcela shodně, že jenom o vzorku to opravdu není. Ne nadarmo se výrobě pneumatik někdy říká „černá alchymie“, neb namíchat tu správnou směs, skloubit trvanlivost, bezpečnost a desítku dalších (často protichůdných) požadavků do jednoho výrobku, a ještě jej vyrobit za přijatelnou cenu je někdy opravdu alchymie.

iZdroj fotografie: MIchal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Kterou ne všichni zvládnou. Typicky „rychlokvašení“ výrobci z Číny sice umí vyrobit elektromobil a v krátké době do něj navíc dostat nesčetně inovací, ale v oblasti pneumatik zatím stabilně selhávají. Zajímavé. Pro rok 2024 je tedy s jasným odstupem od sedmi vysoce doporučených nebo doporučených pneumatik pět modelů na konci seznamu v aktuálním testu pneumatik pro rozměr 205/55 R16. Z nichž Winrun Winter-max A1 WR22 je zcela beznadějně poslední.

Winrun Wintermax A1 WR22: na suchu vcelku přijatelná, na vodě a sněhu tragická

Přitom na první pohled je to slušná zimní pneumatika, protože testovací jezdci ADAC jí dávají dobré známky na zimních a suchých vozovkách. O to děsivější je však její tragická přilnavost na mokré vozovce: v zatáčkách má velmi brzy sklon k nedotáčivosti nebo přetáčivosti, takže reakce vozidla nelze pro řidiče skutečně vypočítat. A fakt, že testované vozidlo jede při mokrém brzdění z 80 km/h s Winrunem ještě skoro 30 km/h, když Continental a Pirelli už dávno stojí, může být velmi nebezpečný. Pneumatika je proto hodnocena na stupeň 5,5 – a tedy jako nevyhovující.

Jak velké jsou rozdíly při brzdění na mokru, můžete vidět na následujícím obrázku:

iZdroj fotografie: ADAC

Přitom to, jak se daná pneumatika chová na mokru a sněhu, je u zimní pneumatiky pochopitelně klíčový parametr a také klíčové bezpečnostní hledisko. Pro ilustraci největších hříšníků přikládám tabulku s největšími „průšviháři“ v testech zimních pneumatik ADAC za poslední tři roky.

ModelTest zimních pneumatik ADAC
Winrun Winter-max A1 WR222024
Zeetex WH 10002023
Davanti Wintoura +2023
Triangle WinterX TW4012022
Kenda Wintergen 2 KR5012022
Imperial Snowdragon HP2022
Wanli SW6112022
Goodride  Z-507 Zuper Snow2021
Linglong Green-Max Winter UHP2021

Pokud náhodou mezi nimi objevíte ty, jež máte aktuálně na autě, opravdu bych se zamýšlel nad výměnou. A pokud máte šanci na „výhodný nákup”: nedělejte to. Není to tak výhodné, jak to na první pohled vypadá. Držím palce, ať vám to v zimě na silnicích co nejméně klouže!

Diskuze Vstoupit do diskuze
135 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články