Stačí jediný den zpoždění a pokuta 5 000 Kč je ve schránce. Běda řidičům, kteří zapomenou. Policie je neoblomná

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
                   

Jeden můj dobrý kamarád, jinak profesí právník, s oblibou říká: „Jsou termíny a termíny. Ty první se dají někdy tu a tam ještě posunout. Přes ty druhé nejede vlak. A můžou tě přijít docela draho.“ Nevím, jakou máme kdo životní zkušenost, ale asi většina z nás se za svůj život setkala s oběma kategoriemi. A musím kajícně doznat, že jsem si občas na kamarádova slova vzpomněl, to když mne něco přišlo opravdu draho. Jako že přišlo. A jak jsem onehdá zjistil, i jeden den hraje roli. Vcelku pochopitelně. Pojďme se na ty nejkřiklavější případy podívat společně.

Někdy rozhodují minuty, a není cesty zpět

A začnu hned tím nejtypičtějším: pozdě podaný tiket Sportky, případně pozdě podaná žádost na poštu, kde rozhoduje razítko. Možná jste stejně jako já už někdy absolvovali telefon, kdy jste se snažili „jeden jediný den“ omluvit a nějak vysvětlit, ale druhá strana byla zkrátka neoblomná. Chápu, 10. prostě není 11. Jednou jsme takto jeli podat nabídku na jakési výběrové řízení, kde byl termín do 17:00 hodin na podatelně. Nebudu vás zatěžovat detaily šílené jízdy, zajímavější je konec.

iZdroj fotografie: Město Hodonín

Ten byl totiž opravdu „minutový“. Jenže paní v podatelně byla naprosto neoblomná a 17:05 bylo zkrátka pět minut po páté. Asi patnáctiminutová diskuse nakonec nikam nevedla, pamatuji si jen na nepříliš pozitivní slova mého kolegy, s kterým jsem to celé absolvoval, poté co jsme z budovy onoho úřadu vycházeli. S deskami s projektem a asi měsíční prací pod paží. Ty desky byly v tu chvíli zřejmě dražší než ten projekt. Mající již cenu pouhého papíru. Co už, ponaučení pro příště.

Policie pojem „udělám to hned, i když to mělo být včera“ nezná

Na silnici se vám přitom může přihodit naprosto to samé. Tento článek píšu 3. listopadu, tedy tři dny s povinností zimních pneumatik. Venku to sice vypadá zatím jako ideální, prosluněný barevný podzim, jak jej všichni milujeme, ale kdyby sněžilo (zkraje listopadu nic nemožného), myslíte, že byste dokázali nějakého policistu přesvědčit o tom, že to jsou „jenom tři dny po termínu“? Obávám se, že ani nejlepší vyjednavač by tady neuspěl. Ostatně, sama PČR to na svých stránkách hodnotí takto:

Za porušení povinnosti použít za stanovených podmínek zimní pneumatiky mohou policisté řidiči uložit pokutu příkazem na místě ve výši do 2 000 Kč. Ve správním řízení hrozí sankce v rozmezí od 1 500 do 2 500 Kč. Pokud by další jízdou na nevyhovujících pneumatikách mohlo dojít k ohrožení bezpečnosti a plynulosti silničního provozu, jsou policisté navíc za splnění určitých podmínek oprávněni zakázat řidiči další jízdu. (z webu Policie ČR)

ADAC test zimních pneu 2023: Povinné přezouvání se blíží, jen na těchto pneumatikách se vyhnete pokutě

Dálniční známka „na příští benzince“ může být nejdražší v Evropě

Podobně na tom budete na dálnici s chybějící dálniční známkou. Výmluvy o tom, že jste si ji chtěli koupit na příští benzince, co bude za dva kilometry, a od jejího aktivování vás tedy dělí několik minut, budou sice možná znít zajímavě, ale ženy ani muže zákona opravdu neobměkčí. Pokuta? Velmi nepříjemných 5 000 korun, ve správním řízení až 20 000 korun. Stojí to za to, zahrávat si s tím, že na to mám pořád dost času a „vyřeším“ to až po cestě? Možná, ale o 5 „táců“ taky můžete být lehčí.

Na co si určitě dát pozor – termíny

  • Termín STK
  • Dálniční známka
  • Zimní pneumatiky
  • Platnost profesního průkazu (u řidičů z povolání)
  • Zaplacení pojistného

Stojí to za to? Myslím, že nikoli. Mimochodem některé pojišťovny velmi důsledně sledují, kdy je pojištění fyzicky zaplaceno, a odmítají plnit, pokud se stane pojistná událost v „mezidobí“ mezi uzavřením pojistné smlouvy a reálným zaplacením pojistky. Jakkoli na platbu nechávají poměrně benevolentní lhůty (většinou). Jestli vám tedy mohu poradit: hlídejte si termíny, některé totiž mohou přijít opravdu docela draho. A navíc zcela zbytečně.

Diskuze Vstoupit do diskuze
121 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články