Nový Moskvič 8 je konečně trefou do černého. SUV větší než Kodiaq je za směšnou cenu, tak hezké auto český trh už dlouho neviděl

Kdysi tak oblíbená značka i u nás se od roku 2022 potýká s produkcí někdy pochybných, nepříliš povedených vozidel původem z Číny. Moskvič 8 by to ale konečně mohl změnit.

i Zdroj fotografie: Moskvič
i Zdroj fotografie: Moskvič
i Zdroj fotografie: Moskvič
i Zdroj fotografie: Moskvič
i Zdroj fotografie: Moskvič
i Zdroj fotografie: Moskvič
i Zdroj fotografie: Moskvič
i Zdroj fotografie: Moskvič
i Zdroj fotografie: Moskvič
i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Město Hodonín
i Zdroj fotografie: Dacia
i Zdroj fotografie: Fiat
Dalších 9 fotografií
Dalších 9 fotografií
                   

Že se Rusku (dlužno dodat jeho vinou) tak trochu zkomplikovala výroba automobilů a automobilový průmysl jako takový je již dlouhou dobu známá věc. Je však s podivem, jak z této situace dokázali Rusové nakonec „vybruslit” a poradit si s něčím, co původně řada odborníků považovala za neřešitelný rébus, který dokonale ochromí alespoň část ruské ekonomiky. Jak vidno, nestalo se tomu tak. Ba právě naopak, je dost možné, že Rusové na „sankcích” nakonec ještě vydělají.

Rusko se obrátilo k Číně: soudruzi soudruhům vždy pomůžou. Dnes již za dolary

Jak jsem již psal tuším u nového Moskviče 3, když v Rusku zjistili, že sami opravdu nic nevyrobí a ze Západu jim nikdo nic nedá, udělali to nejsnazší, co udělat mohli: otočili se na východ. Tam je (mimo jiné) Čína, které nejsou žádné „kšefty” a žádné peníze nikdy cizí, i když by mohly být 10x zalité krví a jejich původ více než problematický. Ale znáte to, jak je to s tím „zapácháním” peněz. Peníze zkrátka nesmrdí. A tak se zrodil zajímavý obchod, výhodný zřejmě pro obě strany.

Do výroby „nového Moskviče“ zbývají už jen týdny. Rusové ale netuší, co Číňané s jejich značkou provedli

Čína začala dodávat v kontejnerech předmontované vozy, často modely, které nesklidily nijak zásadní úspěch v (čím dál náročnější) Číně a které měly ještě dobře spoloužit ruskému, zemědělnému lidu, jenž vyrůstal na Ladě 1200, Záporožci nebi Moskviči 408. Proti těmto vozům šlo pořád o výstřelky techniky a téměř kosmické koráby v jednom. Dodávka v kontejnerech měla jednu zásadní výhodu: Rusové si při jejich finální montáži mohli opatři svým ruským VIN kódem – a voilá, ruské auto je na světě. Navíc nikdo ani nepředstírá, že je to nové ruské auto.

Předlohou je povedené SUV – takových je v Číně ale 12 do tuctu

To by ale nemuselo vůbec vadit. Za předchůdce modelu Moskvich 8 lze považovat crossover/SUV Sehol X8, který se začal prodávat na konci roku 2020. Tento model se stal vlajkovým modelem podznačky JAC a v Číně se prodával poměrně dobře. Jen v roce 2021 našlo kupující 27 656 kusů a v roce 2022 13 181. Při pohledu na jeho karoserii není divu: jde o standardní, celkem designově zdařilé SUV (design vznikal mimochodem v Turíně). Které, kdyby mělo na kapotě logo Hyundai, KIA nebo třeba Toyota, tak by to asi nikoho nijak zvlášť nepřekvapilo.

iZdroj fotografie: Moskvič

Čínský JAC Sehol X8 Plus – citelně modernizovaný původní Sehol X8 – se liší od svého předchůdce zvětšením délky o 9 mm na finálních 4824 mm). Boky karoserie zůstaly stejné, ale přední a zadní partie byly téměř kompletně změněny kvůli novým světlometům, masce chladiče, dalším světlům a nárazníkům. Šířka a výška zůstaly stejné – 1780, respektive 1758 mm. Rozvor náprav je 2830 mm. Rozměrově patří vůz do třídy C a je srovnatelný s v Rusku populárními Chery Tiggo 8 Pro, Kia Sorento nebo Hyundai Santa Fe.

1,5 litru turbo, karoserie crossoveru a pohon předních kol: klasický recept „Made in China”

Po technické stránce nenastaly téměř žádné změny. Pod kapotou je stále benzinový 1,5litrový čtyřválec turbo o výkonu 184 koní. Ten je spárovaný se šestistupňovou manuální převodovkou, případně sedmistupňovou dvojspojkou. Na čínském trhu na jaře 2024 dostal navíc JAC Sehol X8 Plus novou hybridní verzi schopnou ujet na elektřinu až 84 km. Dobíjecí hybridní systém obsahuje 1,5litrový benzínový motor s výkonem 152 koní a 19 kWh baterie.

iZdroj fotografie: Moskvič

Technické vlastnosti modelu Moskvich 8

  • Typ Crossover
  • Rozměry (délka/šířka/výška): 4824/1870/1758 mm
  • Rozvor: 2830 mm
  • Objem kufru:  418/2153 l
  • Odhadovaná pohotovostní hmotnost: 1660 kg
  • Typ motoru zážehový 4-válec, turbo
  • Objem:  1499 ccm
  • Maximální výkon:  174 koní / 5500 ot/min.
  • Maximální točivý moment: 300 Nm / 3500 ot/min.
  • Pohon: přední náprava, sedmistupňový dvojspojkový automat
  • Spotřeba paliva: (kombinovaný cyklus) 7,9 l/100 km 
  • Cena v Rusku v rublech:  zhruba 407 000 Kč v přepočtu (1,78 milionu rublů)

Vzhled Moskvich 8 vyniká masivní maskou chladiče integrovanou s LED optikou a také charakteristickou zadní linií LED optiky podél celého kufru. Řidič a cestující budou mít přístup k moderním technologiím a multimediálním řešením. Vůz bude vybaven digitální palubní deskou s 12,3“ displejem, bezdrátovým nabíjením telefonu, 360stupňovým kamerovým systémem a možností propojení s chytrými telefony přes protokoly Apple CarPlay a Android Auto.

V Rusku JAC Sehol X8 Plus slibuje, že se ke konci roku 2024 konečně přemění na Moskvich 8. Ruská automobilka již odhalila řadu technických charakteristik. Hlavní novinkou bude motor: místo 1,5litrového benzínového agregátu o výkonu 184 koní bude pod kapotou motor malinko „přiškrcený” motor o výkonu 174 koní, v tandemu se 7rychlostní dvojspojkou. V Rusku nebude ani hybridní verze nedávno představená v Číně. Ruská verze crossoveru bude mít také pouze jeden interiér – sedmimístný.

S předpokládanou cenou v přepočtu zhruba 407 000 000 Kč by se v Rusku jednalo o jasného šampiona. A bez úspěchu by rozhodně nebyl i jinde v Evropě. Počkáme si tedy na finální cenu – a budeme vás obratem informovat. Uvidíme, zda se ukáže i na našich trzích. Už delší dobu náš trh tak hezké auto za takovou cenu neviděli.

Galerie

Dalších 9 fotografií
Dalších 9 fotografií
Diskuze Vstoupit do diskuze
97 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články