Novinka pro všechny řidiče v ČR: Pokuty jsou staromódní, policie už dnes může vytasit eso z rukávu. Neunikne nikdo

Podezřelý řidič, který poruší pravidla a dostane vysokou pokutu, nakonec zaplatí. Policie si umí říct o své peníze.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

Jedno je jisté. Pokud si policie usmyslí, že z řidiče dostane pokutu, tak ji z něj prostě dostane. Nemyslím to nijak jinak, než že stát své peníze chce. Pokuty jsou sice nástrojem, který má být do určité míry preventivní. To jistě. Řidiči se bojí spíše toho, že dostanou pokutu, než že někoho ohrozí nebo omezí. Nicméně v reálu je prevence zástěrkou nebo ospravedlněním pro vybírání peněz a jejich přesun ze soukromých kapes lidí do veřejného rozpočtu. A když jde o vážné přestupky, tak je pokuta samozřejmě vyšší. Stejně jako zájem dostat peníze do kasy.

Pokuta má být prevencí a výchovným opatřením, ale není

V dopravních přestupcích, zejména při překročení rychlosti, tak hrají pokuty v České republice významnou roli. Kdo udělá chybu, zaplatí za ni. A to doslova. A zaplatí, i když nemá peníze u sebe.  Policie má k dispozici ještě jeden mechanismus, jak zajistit, aby se řidiči zodpovídali za své jednání. A to i v případě, že by se pokusili pokutě vyhnout. Tímto ďáblovým nástrojem je tzv. kauce. Jedná se o finanční jistotu, kterou může policista vyžadovat od řidiče přímo na místě. Skutečně. A kdy? Tehdy, pokud existuje obava, že se řidič vyhýbá odpovědnosti za přestupek.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Tato kauce má zajišťovací charakter a slouží především k tomu, aby stát měl jistotu, že se případ vyřeší, nebo že bude pokuta uhrazena v případě uznání viny. Jak jsem říkal, aby měl stát jistotu, že své peníze dostane. Představme si třeba situaci, že řidič překročí rychlost a policista ho zastaví. Za normálních okolností má řidič možnost zaplatit pokutu na místě. Nebo se případ posune do správního řízení, kde hrozí další sankce, třeba včetně bodového postihu. Policista však může uznat, že je riziko, že řidič svou odpovědnost zanedbá, například protože jde o cizince.

Hrozí pokuta 3 500 Kč, většina lidí netuší, jaké je riziko. Vyhnout se mu můžou jen ti řidiči, kteří předem zaplatí

Nebo o osobu, která už má z minulosti prohřešky a opakovaně neřeší přestupky. Pak může na místě požadovat kauci až do výše 50 000 korun. Kauce funguje jako předplacená pokuta – pokut řidič s pokutou souhlasí, částka se odečte z kauce. Pokud řidič přestupek nezaplatí a odmítá i kauci, policie má právo zastavit jeho další jízdu, zadržet vozidlo nebo registrační značky. Jaké situace mohou policisty motivovat k využití této pravomoci? Nejčastěji se kauce týká cizinců, kteří Českem pouze projíždějí. U nich existuje riziko, že se nepodaří pokutu vymoci.

Jsi cizinec? Pak máš problém a možná tě čeká nepříjemnost

Česká policie si je vědoma, že pokud jde o cizince, není jistota, že se budou ochotni vrátit do země kvůli správnímu řízení nebo že budou reagovat na výzvy k zaplacení pokuty. Podobně může kauce sloužit v případech, kdy je řidič přistižen při opakovaném překračování zákonů a má na kontě více nevyřízených pokut nebo přestupků. Ano, tady skutečně nejde podle mého názoru o prevenci. Kauce má své opodstatnění a v českém právním systému představuje efektivní zajišťovací nástroj. Takový, který skutečně pomáhá ke snížení nevyřešených přestupků.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

A dává policistům větší pravomoc proti řidičům, kteří ignorují povinnosti. Co se týče její výše, ta může být značná, což pro mnohé řidiče znamená citelnou ránu. Dle zákona se kauce pohybuje mezi 3 500 Kč až 50 000 Kč, avšak maximálně do výše očekávané pokuty. A aby mohl být tento nástroj využit, pokuta samotná nesmí být nižší než 5 000 Kč. Pro policisty tedy existují jasně stanovené podmínky, kdy mohou kauci požadovat, a musí přesně zdůvodnit její uložení. Policie například nemůže pouze obecně tvrdit, že existuje podezření, ale musí kauci odůvodnit, zejména v případě cizinců a osob s „kontroverzní“ minulostí.

Kauce, pak pokuta nebo také zabavení registračních značek

Povinnost uhradit kauci na místě také doprovází vystavení potvrzení o jejím zaplacení. V případě, že se řidič ukáže v následujícím správním řízení nevinný, kauce mu je v plné výši vrácena. Pokud však dojde k uložení pokuty, částka se odečte. Jinak řečeno, ať mluvím opravdu jasně a polopaticky. Pokud výše kauce převýší pokutu, bude řidiči rozdíl vrácen. V situaci, kdy se řidič vyhne správnímu řízení nebo odmítne spolupracovat, kauce propadá státu. Částka pak jde na pokrytí nákladů správního řízení a funguje jako jistý druh pojištění proti beztrestnosti provinilců.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Jak je to u našich sousedů? Ani tam se nevyplatí moc riskovat. Jiné země jako Německo nebo Rakousko mají podobné mechanismy a někdy jsou ještě přísnější. V Rakousku policisté mohou ve vážnějších případech zabavit vozidlo a vydražit ho na aukci, pokud pokuta výrazně převyšuje běžné limity nebo jde o extrémní rychlostní přestupek. Česká republika se zatím drží mírnějšího přístupu a spoléhá na kauce.

Nakonec zaplatí každý řidič, i ten, který zpočátku nechce

Na jednu stranu to může působit jako spravedlivé a méně represivní, ovšem kritici systému volají po tvrdším přístupu. Zejména u opakovaných přestupků a zahraničních řidičů. Tak jako tak je kauce dalším způsobem, jak od řidičů získat peníze. Ano, i ona má preventivní charakter. Je určena pro situace, kdy stát potřebuje jistotu, že se přestupky neztratí ve správním řízení nebo se nevyřeší pouze papírově. Pořád je to podle mě ale jen a jen pokuta v jiné formě.

Platíte často pokuty?

Diskuze Vstoupit do diskuze
57 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články